به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۱۰۸۵۵
دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان فرو ریخته است

در تدوین برنامه‌های توسعه‌ باید واقعیت‌ها را دید نه رویاها را

در تدوین برنامه‌های توسعه‌ باید واقعیت‌ها را دید نه رویاها را
گروه اقتصادی: بالاخره با یک سال و نیم تاخیر، روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه برنامه هفتم توسعه کشور توسط دولت به مجلس ارائه شد؛ برنامه‌ای که به گفته برخی نمایندگان با چالش‌های زیادی روبروست و خیلی نمی‌تواند برای کشوری که در جنگ اقتصادی قرار دارد، چاره‌ساز باشد.

به گزارش اقتصاد 24، در همین خصوص، رحمت‌ا... نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما انتظار داریم دولت در برنامه هفتم توسعه، اشکالات اساسی که در حوزه کشاورزی و محیط زیست بر آن وارد است را برطرف کند. ما دو جلسه با حضور چند دستگاه اجرایی مرتبط، مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی تشکل‌ها در کمیسیون داشتیم تا ایرادات را احصاء کنیم تا در ادامه برای آن‌ها گام‌های اساسی برداشته شود.

وی افزود: همچنین در پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه، در حوزه نیرو و کار و کارگری هم ایراداتی وجود دارد و قرار است جلسات هیات رییسه فراکسیون کارگری مجلس را برگزار کنیم. امیدواریم و انتظار داریم دولت نقاط ضعف و قوت خود را ببیند و در نهایت، کار پخته‌ای به مجلس ارائه بدهد.

تنها ۳۳ درصد از برنامه ششم توسعه کشور محقق شد
نماینده علی‌آباد کتول تصریح کرد: تنها ۳۳ درصد از برنامه ششم توسعه کشور محقق شد و این موضوع جای تاسف و تامل دارد. ما برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید واقعیت‌ها را ببینیم نه اینکه رویاهایمان را در آن درگیر کنیم. به طور مثال، ایران سال‌هاست گرفتار تحریم‌های ظالمانه است. ما باید با علم به این تحریم‌ها و عدم‌ اتکا به درآمد نفت که مدنظر رهبر انقلاب هم است، برنامه‌ها را واقعی تنظیم کنیم، تا درصد قابل ملاحظه‌ای از آن محقق شود.

نوروزی اظهار داشت: از آن‌جایی که می‌خواهیم بر اساس یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، افق روشنی را برای آینده کشور به خصوص در ۴۰ ساله دوم انقلاب ببینیم، می‌باید دیدگاه کارشناسان و واقعیت‌های جامعه را بدون تعصب، درنظر بگیریم. برنامه باید منطبق بر واقعیت‌ها تنظیم شود و به قول ما باید شلاق بخورد تا پخته و کامل شود.

وی یادآور شد: هدف نهایی از تدوین برنامه‌های توسعه‌ای این است که ما بتوانیم گام‌هایمان را روز به روز بیشتر و بلندتر برداریم، وگرنه اینکه برنامه‌هایی بلندپروازانه و یا غیرعملی نوشته شود و بعد از پنج سال بگوییم یک سوم آن اجرا شده، جای افتخار ندارد و این‌طوری کار مملکت هم عقب می‌افتد.

هرچه برنامه ها شعاری و رویایی نوشته شود فضای بی‌اعتمادی بیشتر خواهد شد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان در این سال‌ها تا حدی فرو ریخته است، یعنی چه بخواهیم و چه نخواهیم این نگاه نخبگان و مردم است. ۱۶ سال است که رهبر انقلاب بحث اشتغال، اقتصاد، کارآفرینی و حمایت از تولید را مطرح کردند که با توجه به شرایط جامعه، همه این حرف‌ها اساسی و ویژه هستند. در این سال‌ها که نماینده مجلس بودم، بیشتر مراجعات مردمی، مربوط به حوزه اشتغال و اقتصاد است. وقتی چالش‌های اصلی کشور و مردم نمایان است و در کف جامعه خودش را به همه ثابت کرده، چرا نباید کاری مثبت و شایسته صورت داد؟ هرچه شعار بدهیم و با رویاهایمان و بدون درنظر گرفتن واقعیت‌ها برنامه بنویسیم، فضای بی‌اعتمادی بیشتر خواهد شد و این یعنی از دست رفتن سرمایه اجتماعی. از طرفی وقتی نتوانیم مردم را در کار‌ها همراه کنیم، اجرای برنامه‌ها هم با چالش روبرو می‌شوند.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: چقدر بهتر بود که برنامه توسعه هفتم پیش از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تصویب می‌رسید. برنامه هفتم توسعه یک سند بالادستی و پنج ساله است و در این شرایط اقتصادی بهتر بود که بودجه ۱۴۰۲ براساس آن تنظیم می‌شد. به هر حال، از چند روز دیگر بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در کمیسیون تلفیق کلید می‌خورد و اگر دولت و مجلس دست به دست هم دهند و با تعامل مداوم کار را جلو ببرند، می‌توانیم به لطف و مدد این برنامه، اوضاع و احوال کشور به خصوص در حوزه اقتصاد را در پنج سال آینده بهبود ببخشیم و در این صورت، رضایت اجتماعی که موضوع مهمی در وضعیت فعلی کشور است، تا حد قابل قبولی ایجاد می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها