به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۴۱۲۵۴۳

کشته شدن هزار شهروند در افغانستان 

کشته شدن هزار شهروند در افغانستان 
گروه بین الملل: بر اساس گزارشی که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان  منتشر کرد، از زمان خروج نیروهای خارجی و تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، بیش از هزار شهروند غیرنظامی افغانستان در بمبگذاری‌ها و سایر خشونت‌ها کشته شدند.
بر اساس گزارش ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بین ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا می سال جاری ۱۰۹۵ غیرنظامی کشته و ۲۶۷۹ نفر زخمی شدند که نشان دهنده چالش‌های امنیتی جدی حتی پس از ادعای طالبان در مورد پایان جنگ در افغانستان است.گزارش سازمان ملل تصریح می‌کند که دو مشخصه عمده این حملات افزایش هدف قرار گرفتن مکان‌های مذهبی و جامعه هزاره افغانستان بوده است.اکثر مرگ و میرها ناشی از بمب‌های دست‌ساز از جمله بمب‌گذاری‌های انتحاری در مکان‌های عمومی مانند مساجد، مراکز آموزشی و بازارها بوده است.ارقام یوناما حاکی از افزایش قابل توجه تلفات غیرنظامیان ناشی از این حملات به اماکن مذهبی در مقایسه با دوره سه ساله قبل از تسلط طالبان است.
اگرچه از زمان تسلط طالبان در آگوست ۲۰۲۱ با سقوط ارتش مورد حمایت ناتو، نبردهای مسلحانه کاهش یافته است، چالش‌های امنیتی به ویژه از سوی شاخه خراسان گروه داعش همچنان باقی است. به گفته یوناما، این گروه ستیزه‌جو مسئول اکثر حملات بوده و همچنین خاطرنشان کرده که با وجود کاهش حوادث خشونت‌آمیز، قدرت حملات مرگبار افزایش یافته است.
در گزارش سازمان ملل آمده است: «ارقام یوناما نه تنها آسیب مداوم غیرنظامیان ناشی از چنین حملات را نشان می‌دهد، بلکه افزایش مرگ‌بار بودن حملات انتحاری را از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ نشان می‌دهد و تعداد کمتری از حملات باعث تلفات غیرنظامی بیشتر شده است».
به گفته یوناما، بیش از ۱۷۰۰ تلفات، از جمله جراحات، به حملات انفجاری که داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفت، نسبت داده شد.
وزارت امور خارجه طالبان در پاسخ به گزارش سازمان ملل متحد گفته که افغانستان از دهه‌ها قبل از اینکه آنها قدرت را در دست بگیرند و اوضاع بهتر شده باشد، در طول جنگ با چالش‌های امنیتی روبرو بوده است.
 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها