به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۲:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۱۲۶۲۹
شورای رقابت هم از تفکر این مافیا می‌ترسد

مافیای خودرو می‌خواهد ما در زمین آنها بازی کنیم!

مافیای خودرو می‌خواهد ما در زمین آنها بازی کنیم!
گروه اقتصادی: با تصویب شورای رقابت نسبت به مصوبه افزایش قیمت فروردین‌ماه، قیمت ۲۵ محصول ایران خودرو افزایش یافت، اما قیمت سه محصول این شرکت در کارخانه، کاهش پیدا کرده است. این تغییرات قیمتی از ابتدای تابستان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد 24، این رویکرد در حالی اتفاق افتاده که یکبار در فروردین‌ماه، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. حال به فاصله دو ماه، خودروسازان دوباره مجوز افزایش قیمت گرفتند و این سوال پیش می‌آید که نقش شورای رقابت و مافیای خودرو در این بین چیست؟

لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره گفت: به طور کلی وقتی می‌گوییم مافیا، برخی احساس می‌کنند که ما به جمعیت خاصی اشاره می‌کنیم که در حال لابی هستند، ولی این فقط یک بخش از فعالیت مافیاست. اصل فعالیت مافیا این است که تفکر غلطی را در ذهن ما جا انداخته‌اند تا ما در زمین آن‌ها بازی کنیم؛ یعنی گاهی اصلاً مافیا حضور ندارد، اما ما فکر آن‌ها را عمل می‌کنیم.

وی افزود: مافیا در ذهن ما فرو کرده که اگر قیمت خودور واقعی شود، کارگران بیکار می‌شوند؛ یعنی خودروسازان نمی‌توانند خودشان را اداره کنند. این از آن افکار غلطی است که در مغز ما کرده‌اند و با این حرف، قیمت‌ها را توجیه می‌کنند.نماینده قزوین در مجلس تصریح کرد: ما کی گفتیم و یا خواستیم که کارگران بیکار شوند؟ ما می‌گوییم بروید تکنولوژی‌تان را اصلاح و به‌روز کنید، بروید پلتفرم‌هایتان را تغییر دهید، بعد شما حرف ما را نمی‌فهمید و توپ را در زمین کارگران می‌اندازید؟

سیاهکلی اظهار داشت: آقایان به جای تغییر پلتفرم‌ها، ایجاد نوآوری و فناوری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، مشغول پیگیری تفکراتی دیگر هستند و تاکنون هیچ‌کدام از این کار‌ها را به طور شایسته عملیاتی نکرده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: این حرف غلطی است که مافیای خودرویی می‌گوید خطر بیکاری کارگران در راه است؛ هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتد، چون بازار خودروی ایران آن‌قدر وسیع است که اگر همه خودروسازان، صبح تا شب هم روی به تولید بیاورند، نمی‌توانند این بازار را اشباع کنند. پس تفکر مافیایی بر ما غلبه کرده و ما به صورت خودکار در خدمت آن‌ها هستیم. متاسفانه همین تفکر روی اعضای شورای رقابت هم تاثیر گذاشته است. آن‌ها هم می‌ترسند و از آن تفکر حساب می‌برند، در صورتی که باید قیمت خودرو واقعی شود؛ یعنی هزینه تمام‌شده به علاوه سود، قیمت‌ها را واقعی می‌کند.
 
وی افزود: برای تحقق این مهم، موضوع را باید در ابتدا از بخش فولاد شروع کرد. اول باید ببینیم آیا فولاد با قیمت واقعی به دست خودروساز می‌رسد؟ جواب خیر است، یعنی فولاد حداقل صد درصد افزایش قیمت دارد و آن را گران‌تر می‌فروشند. پس واقعی‌ شدن قیمت‌ها از فولاد و پتروشیمی شروع می‌شود. باید بررسی کرد چرا این‌ها گران‌تر می‌فروشند؟ متاسفانه این افزایش قیمت از جیب مردم گرفته می‌شود. از این‌رو، من با واقعی‌ شدن قیمت‌ها در حوزه خودرو موافق هستم. ضمن اینکه این قیمت‌ها زمانی واقعی می‌شوند که واردات داشته باشیم و رقابت سالم شکل بگیرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها