به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۹:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۴۱۳۲۳۴
با خروج از نیروگاه اشغال شده زاپوریژیا

ارتش اوکراین: نظامیان روسی در تدارک یک «فاجعه اتمی» هستند

گروه بین الملل: ارتش اوکراین با اعلام خروج تدریجی نظامیان و کارکنان روسی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا، هشدار داده است که کرملین در تدارک یک «فاجعه اتمی» در این نیروگاه است.
نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب شرق اوکراین
نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب شرق اوکراین
واحد اطلاعات ارتش اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه به تدریج پرسنل خود در نیروگاه اشغال‌شده هسته‌ای زاپوریژیا را کاهش می‌دهد. پنج‌شنبه هفته گذشته نیز اوکراین مانور واکنش به فاجعه هسته‌ای در نزدیکی این نیروگاه برگزار کرد. خبرگزاری رویترز می‌نویسد مشخص نیست روسیه چه تعداد از پرسنل خود را از این نیروگاه خارج کرده، اما گزارش ارتش اوکراین نشان می‌دهد که نیروهای روسی از مناطق اطراف این نیروگاه نیز تخلیه می‌شود. نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در هفته­‌های آغازین تهاجم نظامی به خاک اوکراین، به تصرف ارتش روسیه درآمد
رئیس‌جمهور اوکراین یکم تیر نیز اعلام کرده بود نهادهای امنیتی این کشور معتقدند روسیه در حال تدارک حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا با هدف «انتشار تشعشعات هسته‌ای» است. کاخ کرملین این ادعا را تکذیب کرد.
وزارت دفاع اوکراین در بیانیه روز جمعه می‌افزاید سه پرسنل شرکت روس‌اتم روسیه در میان اولین افرادی هستند که نیروگاه را ترک کرده‌اند و به کارمندان اوکراینی این نیروگاه که با روس‌اتم قرارداد دارند نیز توصیه شده است که با ترک این نیروگاه، تا پنج روز دیگر به منطقه کریمه که از سال ۲۰۱۴ در اشغال روسیه است، منتقل شوند. این بیانیه می‌گوید شمار نظامیان روسی مستقر در اطراف نیروگاه و شهر انرهودار در نزدیکی آن نیز به تدریج در حال کاهش هستند.
در نخستین روزهای پس از آغاز تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب شرق این کشور یکی از مناطقی بود که به اشغال مهاجمان درآمد. از آن زمان درباره امنیت تاسیسات این نیروگاه نگرانی‌های زیادی وجود داشته و کی‌یف و مسکو بارها یکدیگر را به طراحی حمله خرابکارانه به آن متهم کرده‌اند. سازمان اطلاعات ارتش اوکراین چند روز پیش مدعی شد روسیه طرحی برای منفجر کردن نیروگاه زاپوریژیا تدوین و چهار راکتور از شش راکتور آن و یک حوضچه خنک‌کننده را مین‌گذاری کرده است. ولودیمیر زنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز هفته گذشته مسکو را به طراحی یک "حمله تروریستی" به تاسیسات این نیروگاه متهم کرده بود. روسیه ضمن رد این ادعاها اوکراین را به تدارک یک حمله نظامی به نیروگاه برای ایجاد یک فاجعه اتمی متهم کرده است. دو طرف پیش از این بارها یکدیگر را به دست داشتن در حمله‌های نظامی و بمباران مناطق اطراف نیروگاه متهم کرده‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در گزارشی که شامگاه جمعه، ۳۰ ژوئن منتشر شد اعلام کرد که بازرسان این نهاد نظارتی سازمان ملل تا کنون به بخش‌هایی از نیروگاه زاپوریژیا دسترسی نداشته‌اند و محل استقرار توربین‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده باید بازرسی شوند.

تائید سابقه وجود مین در اطراف نیروگاه
گروسی درباره اتهام‌های منابع اوکراینی علیه مسکو تاکید کرد که نهاد تحت مدیریتش این گزارش‌ها را "جدی می‌گیرد". او بدون اشاره به جزئیات گفت، آژانس اطلاع دارد که پیش از این در اطراف محوطه نیروگاه و برخی از تاسیسات آن مین‌کارگذاری شده است. کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین به تازگی ادعا کرده بود که روسیه شماری از مدیران ارشد روسی مستقر در نیروگاه زاپوریژیا را خارج کرده و تعداد سربازان خود در منطقه را کاهش داده است. گفته می‌شود این اقدام می‌تواند واکنشی به ضدحمله نیروهای اوکراینی برای بازپس گرفتن مناطق اشغالی باشد. زلنسکی می‌گوید، نیروهای اوکراینی در حال پیشرفت در این مناطق هستند.

ادامه ضدحمله نیروهای اوکراینی
رئیس جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی روزانه خود با تاکید بر "پیشرفت نظامی در همه مسیرها" افزود، تقویت نیروهای توپخانه در جبهه‌های شرق و جنوب "به طور آشکار اولویت دارد". نیروگاه زاپوریژیا در حومه شهر انرهودار بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا به شمار می‌رود و دارای شش راکتور است که بازرسان آژانس سال گذشته در نخستین بازدید خود، نزدیک همه آنها آثار بمباران را مشاهده کردند. تاسیسات و مناطق اطراف نیروگاه درهفته‌ها و ماه‌های پس از اشغال آن توسط نظامیان روسی به شکل فزاینده‌ای هدف حمله‌های نظامی و بمباران‌هایی قرار گرفته که روسیه و اوکراین یکدیگر را به دخالت در آن متهم می‌کنند. رافائل گروسی حدود یک سال پیش و پس از نخستین بازدید خود از نیروگاه اتمی زاپوریژیا وضعیت آن را "فوق‌العاده نگران کننده" خواند و خواستار ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه و تضمین امنیت آن توسط مسکو و کی‌یف شد. این منطقه امن تاکنون ایجاد نشده است.

سید سعید مهریان(روزنامه نگار)
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۰۸:۳۸
بنده در ارسال نظر برای یکی از پایگاه های خبری ضمن این که شورش گروه واگنر را یک بازی سیاسی و یک نمایش و جنگ به اصطلاح زرگری بین پوتین و رهبر گروه واگنر دانستم .تهدیدات هسته ای روسیه علیه اوکراین و یا کشورهای اروپای شرقی را نیز پیش بینی کرده بودم که متاسفانه به آن نظر خروجی داده نشد. (433210)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها