به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۴:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۴۲۷۶۷۴

اوکراین ۴ سکوی حفاری گاز خود را از اشغال درآورد

گروه بین‌الملل: ارتش اوکراین می‌گوید کنترل چهار سکوی حفاری گاز را در شمال دریای سیاه در نزدیکی شبه جزیره کریمه از ارتش اشغالگر روسیه بازپس گرفته است.
اوکراین ۴ سکوی حفاری گاز خود را از اشغال درآورد
تصاویر ویدیویی این عملیات، که اوکراین می‌گوید ماه گذشته انجام شده، نشان می‌دهد نیروهای ویژه ارتش اوکراین مشغول برچیدن تاسیسات نظامی ارتش روسیه هستند. روسیه در سال ۲۰۱۵ کمی پس از الصاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود کنترل این سکوها را که به برج‌های بوی‌کو معروفند، به دست گرفت. از سال گذشته جنگ برای بازپس گیری این سکوها در جریان بوده است.  تصاویر ویدیویی که واحد اطلاعات ارتش اوکراین به همراه بیانیه خود منتشر کرده گستره این جنگ را نشان می‌دهد. در این ویدیو نیروهای ویژه ارتش اوکراین سوار بر قایق‌های تندرو بر دریای سیاه در حرکت دیده می‌شوند.
در یک مقطع این نیروها از کنار جزیره ژمیینی عبور می‌کنند که در اولین روز جنگ به تسخیر نیروهای روسیه درآمد اما چهار ماه بعد پس گرفته شد.
کمی بعد نیروهای ویژه اوکراین به روی یکی از سکوهای حفاری می‌روند و تاسیسات و تجهیزات متعلق به روسیه را جمع می‌کنند.
در جایی دیگر از این فیلم نیروهای اوکراینی تلاش می‌کنند دربرابر یک جت سوخوی ۳۰ روسیه که بر فراز سرشان پرواز می‌کند از خود دفاع کنند و در نهایت این جنگنده را متواری می‌کنند. تصویر دیگری از درگیری‌های بیشتر در این فیلم دیده نمی‌شود اما سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه که بر یکی از سکوها مستقر بودند کشته شده‌اند.
روایت اوکراین از این درگیری مستقلا قابل تایید نیست اما در ۲۷ اوت (دو هفته پیش) وزارت دفاع بریتانیا از درگیری‌هایی در نزدیکی سکوهای گاز در دریای سیاه خبر داده بود. بر این اساس،‌ یک جت جنگی روسیه یک قایق نظامی اوکراین را که در نزدیکی یک سکوی نفتی در حال عملیات بوده مورد حمله قرار داده بود. روز گذشته هم آمریکا دولت بر اساس گزارش‌های نهادهای نظامی و اطلاعاتی خود مدعی شده بود که نیروهای اوکراین در حملات خود علیه مواضع بسیار مستحکم روسیه در جنوب این کشور «پیشرفت قابل توجهی» داشته‌اند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفته این دستاوردها در ۳ روز گذشته در جنوب زاپوریژیا به دست آمده است. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود نیروهای کی‌یف در حال پیشروی هستند، اما «این یک نبرد سخت است». این در حالی است که روسیه هم مدعی است ارتفاعات استراتژیک نزدیک شهر کوپیانسک در شمال شرق اوکراین را تصرف کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها