به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : ۴۱۶۴۹
۸۰۰ میلیون هندي طي يك ماه راي دادند

ماراتن‌انتخاباتي‌ بزرگترین‌ دمکراسی‌ در خط‌ پايان

گروه بين‌الملل: در هند بزرگ‌ترین انتخابات دنیا به پایان خود نزدیک می‌شود، در بزرگ‌ترین دمکراسی دنیا، حدود ۸۰۰ میلیون صاحب حق رأی از يك ماه پيش تاكنون در يك ماراتن انتخاباتي با ریختن آرای خود به صندوق‌ها سرنوشت مجلس سفلی (لوک سابا) را روشن خواهند كرد.
مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند
مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند
انتخابات پارلمانی هند که از اوایل آوریل آغاز شد در روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) به پایان خواهد رسید. حدود ۶۶ میلیون رأ‌ی‌دهنده در این روز آرای خود را در ایالت‌های بیهار، اوتار پرادش و بنگال غربی به صندوق‌های رأی خواهند ریخت. روز دوشنبه سرنوشت ۴۱ درصد از مجموع ۵۴۳ کرسی پارلمان مشخص خواهد شد.

حزب اپوزیسیون هندوهای ناسیونالیست، بهاراتیا جاناتا (BJP)، از شانس خوبی در این انتخابات برخوردار است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر ایالت گجرات رهبری این حزب را بر عهده دارد. با این حال نمی‌‌توان با اطمینان گفت که او مأمور تشکیل دولت خواهد شد. نارندرا مودی از سیاستمداران بحث‌انگیز هند به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۲ در ناآرامی‌های ایالت گجرات هزاران نفر، به‌ویژه مسلمانان، کشته شدند. اما مودی بارها اعلام کرد که پوزش ‌نخواهد خواست.

حزبی که ۲۷۲ کرسی از مجموع کرسی‌های مجلس را کسب کند مأمور تشکیل کابینه خواهد شد. اگر هیچ کدام از احزاب موفق به کسب این تعداد از کرسی‌ها نشوند دولت ائتلافی تشکیل می‌شود. حزب حاکم کنگره ملی (INC) مهم‌ترین رقیب در میان احزاب شرکت‌کننده در این انتخابات به شمار می‌رود. این حزب که از ۱۰ سال پیش بر هند حاکم است به رهبری رائول گاندی پا به میدان رقابت‌ها گذاشته است.

حزب کنگره ملی به دلیل تورم بالا، ضعف اقتصاد و رسوایی‌های متعدد فساد تضعیف شده و طبق نظرسنجی‌ها، ممکن است نیمی از آرای خود را در این دوره از انتخابات از دست بدهد. مانموهان سینگ، نخست‌وزیر ۸۱ ساله هند، اعلام کرده است که بعد از دو دوره نخست‌وزیری تمایلی برای کاندیداتوری در این دوره ندارد. در این انتخابات برای نخستین‌بار میزبان حزب "شهروندان عادی" (AAP)، به رهبری آرویند کجریوال نیز در رقابت‌ها شرکت کرده است. این حزب توانست در ماه‌های گذشته حامیان زیادی کسب کند.

به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از احزاب شرکت‌کننده به تنهایی بتواند حد نصاب ‌آرا برای تشکیل کابینه را به دست بیاورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حضور مردم در اغلب حوزه‌های رأی‌گیری بی‌سابقه است. در برخی از مناطق مسلمانان یا مائوئیست‌ها انتخابات را تحریم کرده‌اند. میزان مشارکت در انتخابات در این مناطق کم گزارش شده است. فضای انتخابات عموما آرام گزارش شده است. نتایج انتخابات روز جمعه ( ۲۶ اردیبهشت) اعلام خواهد شد.
مرجع : دويچه وله