به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۹ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۴۱۷۰۰۸

 پاسپورت سنگاپور معتبرترین در جهان 

 پاسپورت سنگاپور معتبرترین در جهان 
گروه بین الملل: بر أساس شاخص موسسه "پاسپورت ایندکس هنلی" در سال ۲۰۲۳،  پاسپورت سنگاپور به عنوان معتبرترین پاسپورن جهان شناخته شده است. به این معنی که دارندگان این پاسپورت اجازه ورود بدون ویزا به ۱۹۲ کشور از ۲۲۷ کشور جهان را دارند. 
رتبه بندی جهانی گذرنامه برای سال ۲۰۲۳ بر اساس داده‌های ارائه شده توسط یاتا، سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA) و این موسسه انجام شد که گذرنامه‌های جهان را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آنها می‌توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند، رتبه بندی می‌کند.
بر اساس این شاخص، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در جایگاه دوم قرار دارند و شهروندانشان می‌توانند بدون روادید از ۱۹۰ مقصد جهانی بازدید کنند.
ژاپن که سال گذشته در صدر فهرست قرار داشت، به رتبه سوم سقوط کرد و پاسپورت این کشور اجازه دسترسی بدون روادید به ۱۸۹ کشور را می‌دهد. دیگر پاسپورت‌هایی که با ژاپن در رتبه سوم قرار گرفتند عبارتند از: اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ، کره جنوبی و سوئد.
بریتانیا پس از شش سال سیر نزولی خود را تغییر داده و با دو پله جهش در جایگاه چهارم قرار گرفته است. از بین ۱۰ کشور برتر، ایالات متحده کمترین افزایش را در امتیاز شاخص خود در دهه گذشته داشته و اکنون در رتبه هشتم در شاخص پاسپورت قرار دارد. کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور به طور پیوسته از این کشور پیشی گرفته‌اند.
ایران در کنار اریتره و سودان در رده ۹۲ قرار گرفته است. اتباع این کشور بدون گرفتن ویزا تنها امکان سفر به ۴۴ کشور را دارند که عمده آنها کشورهای آمریکای لاتین، ونزوئلا، بولیوی و اکوادور است. دسترسی ایرانی ‌ها به برخی کشورهای آفریقایی نیز بدون روادید ممکن است.
افغانستان در قعر جدول است و اتباع آن تنها به ۲۷ کشور امکان سفر بدون روادید را دارند. کره شمالی در ردیف ۹۷ جا گرفته و شهروندان آن می‌توانند بدون ویزا وارد ۳۹ کشور شوند.
به گفته موسسه هنلی و شرکا، پاسپورت بیش از یک برگه مسافرتی است. یک پاسپورت قوی آزادی‌های مالی قابل توجهی را در زمینه سرمایه گذاری‌های بین المللی و فرصت‌های تجاری فراهم می‌کند.
در گزارش این موسسه آمده  که میزان دسترسی جهانی، به ویژگی‌های ضروری خلق و حفظ ثروت تبدیل شده و ارزش به نوسانات ژئوپلیتیکی و بی ثباتی منطقه‌ای گره خورده است.
 
برچسب ها: پاسپورت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها