به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۵ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب : ۴۱۸۴۵۸

تشدید حمله اوکراین علیه اشغالگران در جبهه‌ جنوب

گروه بین‌الملل: رسانه‌های غربی روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه، از تشدید ضد حمله اوکراین علیه نیروهای اشغالگر روسیه در جنوب این کشور با اتکا به هزاران نیروی مجهز خبر دادند.
تشدید حمله اوکراین علیه اشغالگران در جبهه‌ جنوب
روزنامه گاردین خبر داد که ارتش اوکراین ضدحمله علیه روسیه در شهر باخموت و جبهه‌های جنوبی را تشدید کرده است. همزمان نیویورک ‌تایمز به نقل از مقامات پنتاگون، بدون اشاره به نام آن‌ها، نوشت که ارتش اوکراین هزاران نیروی آموزش‌دیده و مجهز به تسلیحات غربی را در جبهه زاپوریژیا برای ضدحمله جدید به کار گرفته است. با این حال، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با واشینگتن پست اظهار داشت که هنوز معلوم نیست ضدحمله جدید شروع شده باشد، اما نیروهای اوکراینی بیشتری در زاپوریژیا مستقر شده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارم مرداد گفت که نظامیان کشورش در نبردهای سنگین یک حمله «بزرگ» را در بخش جنوبی «اوریخیف» در استان زاپوریژیا دفع کرده‌اند. در مقابل، یک وبلاگ‌نویس روسی وفادار به کرملین به نام «ریبار» نوشت نیروهای اوکراینی در جریان نبردهای شدید با بیش از ۸۰ خودروی زرهی شامل تانک، موفق شدند به سه منطقه نفوذ کنند. به نوشته او، یکی از مناطق نبردهای روز چهارم مرداد، روستای روبوتین بود که تا پیش از این روسیه بر آن کنترل داشت.
 وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه گفته بود که نظامیان این کشور در نبردهای اطراف شهرهای ملیتوپل و بردیانسک در ساحل دریای آزوف، پیشروی کرده و حملاتی را در نزدیکی باخموت در شرق اشغال‌شده اوکراین انجام داده‌اند.
هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، افزود که نبردها موفقیت‌آمیز بوده و به مرزهای اشغالی رسیده‌ایم. با این حال، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه در واکنش به این گزارش که ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، خود میزان پیشروی کشورش را ناکافی می‌داند، گفت ضد حمله اوکراین حتی اگر به حد مورد انتظار سریع نیست اما به بن‌بست نرسیده است. کربی افزود آمریکا «اطمینان» خواهد یافت تا اوکراینی‌ها تمامی ابزار و توانمندی لازم را برای ادامه حرکت در اختیار داشته باشند.
از سوی دیگر، روسیه تأیید کرد که شامگاه چهارشنبه با حمله موشکی به بندر جنوبی اودسا به زیرساخت‌های آن آسیب وارد کرده است.
از بعد از حمله ده روز پیش به پل بزرگ میان شبه‌جزیره کریمه، که روسیه آن را به اوکراین نسبت داد، با فرمان ولادیمیر پوتین حملات روسیه به اوکراین تشدید شده است. اوکراین برای گسترش ضدحمله در دوره اخیر تجهیزات زیادی شامل تسلیحات سنگین از کشورهای عضو ناتو دریافت کرده است. کی‌یف همچنین اعلام کرد برای تحقق اهداف خود در ضدحملات جدید، از بمب‌های خوشه‌ای بر اساس تعهداتی که دراین زمینه داده، استفاده خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها