به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۸ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۴۱۸۹۲۹

پذیرش رتبه ۱۷۵ هزار در رشته پزشکی شَر شد

پذیرش رتبه ۱۷۵ هزار در رشته پزشکی شَر شد
گروه جامعه: سازمان سنجش آموزش کشور با ارائه توضیحاتی ضمن تکذیب پذیرش افراد مردود شده در دانشگاه‌ها تأکید کرد: هیچ‌گونه تسهیلات و امتیازی برای پذیرش و یا انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی وجود ندارد.به گزارش تسنیم، در این اطلاعیه آمده است: ادعای پذیرش داوطلبی که مردود شده و یا پذیرش فردی با رتبه ۱۷۵ هزار در رشته پزشکی! بدون ارائه هرگونه سندی کذب محض بوده و این ادعاهای کذب، آشکارا اعتماد عموم مردم و داوطلبان آزمون‌های سراسری به نظام آموزشی کشور را هدف گرفته است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1392 طی مصوبه‌ای اختیار نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها در آزمون سراسری را به وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفویض کرد، در همان سال دو وزیر علوم و بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل اجرایی این مصوبه را تصویب و ابلاغ کردند.

در طی این سال‌ها فرزندان اعضای هیئت علمی در صورت قبولی در آزمون سراسری صرفاً از تسهیلاتی برای نقل و انتقال برخوردار می‌شدند، بنابراین برای پذیرش این افراد هیچ سهمیه‌ای وجود نداشته و اعمال نشده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طی سال‌های گذشته همه نقل و انتقالات با کسب نمرات و امتیازات لازم صورت گرفته است. در سال 1398 دانشگاه آزاد اسلامی تعدادی از دانشجویان را خارج از روند قانونی و بدون هماهنگی با سازمان سنجش آموزش کشور به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی جابجا کرده بود که بر اساس مصوبه مورخ 30 آذر 1398 شورای سنجش و پذیرش دانشجو حکم به لغو تغییر رشته و انتقال آنها داده شد و این مصوبه در رسانه‌ها نیز منتشر شده است. ضمناً دانشگاه آزاد اسلامی نیز در تاریخ 25 شهریور 1399 طی نامه‌ای لغو تغییر رشته این دسته از دانشجویان را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است.

با توجه به آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تیر ماه و بهمن ماه 1400، دستورالعمل اجرایی نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی ابطال شده و این رأی لازم‌الاجرا است. بدین ترتیب از سال 1401 هیچ‌گونه تسهیلات و امتیازی برای فرزندان اعضای هیئت علمی وجود ندارد.

این ادعاهای کذب که متأسفانه از چند سال قبل هر از چند گاهی توسط برخی افراد تکرار می‌شود باعث بروز شائبه در مورد روند پذیرش علمی دانشجویان شده است لذا حق پیگیری‌های حقوقی و قضایی در این باره محفوظ خواهد بود ضمن اینکه از رسانه‌ها انتظار می‌رود قبل از انتشار اینگونه ادعاها از صحت آن اطمینان حاصل کنند.

قابل ذکر است؛ مصوبه 735 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال 1392 به تغییر رشته و نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اشاره دارد و براساس آن فرزندان اعضای هیئت علمی که جزو پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری بودند می‌توانستند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت عضو هیئت علمی یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیکترین شهر به محل خدمت عضو هیئت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب مطابق با ضوابط انتقال یا تغییر رشته بدهند.

براساس این مصوبه حد نصاب نمره علمی لازم برای انتقال 90 درصد و برای تغییر رشته 92.5 درصد نمره کل آخرین نفر پذیرفته شده در رشته محل مورد تقاضا بود.اخیراً علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت درباره این مصوبه به یک رسانه اعلام کرد: «با این روش کسانی با دکترای دامپزشکی به دکترای پزشکی یا دکترای داروسازی تغییر رشته و تغییر دانشگاه دادند و در سال 1396 تبصره‌ای به این مصوبه اضافه شد با نام انتقال مشروط، این تبصره می‌توانست همه آن 90 و 92.5 درصد حد نصاب علمی برای انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها را کنار بگذارد به شرطی که آن‌ها می‌توانستند در دانشگاه مقصد در همان رشته قبلی یا رشته جدید دو ترم متوالی معدل 15 بگیرند.

این تبصره برای سال 1396 و 1397 انجام شد، این روش باعث شد فردی که کارشناسی حسابداری قبول شده بود با این تبصره داروسازی بخواند، کارشناسی مدیریت بیمه با همین تبصره الان دارد دندان‌پزشکی می‌خواند، کسی را داشتیم کارشناسی صنایع غذایی بوده و الان دارد پزشکی می‌خواند.

فردی که میانگین نمراتش در دروس اختصاصی 8 درصد بوده الان دارد پزشکی می‌خواند، این‌ها با امضای چه کسانی وارد دانشگاه شدند؟ چه‌کسانی پای آن مصوبه را امضا کردند؟ که الان رتبه 175 هزار دارد پزشکی می‌خواند، درحالی‌که سایر داوطلبان باید برای آن جنگ کنند که رتبه‌شان زیر 5 هزار شوند.»
برچسب ها: رشته پزشکی کنکور
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها