به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۱۹۸۴۷

شرکت های دولتی چین و روسیه علیرغم تعهدات خود به دلیل تحریم‌ها، در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

شرکت های دولتی چین و روسیه علیرغم تعهدات خود به دلیل تحریم‌ها، در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند
گروه اقتصادی:  اسفند ماه سال گذشته بود که خبرهای غیر رسمی از خروج چین از میدان نفتی «یادآوران» که از میادین مشترک ایران با عراق است، منتشر شد. رسانه رسمی وزارت نفت، با اتکا به گفت‌وگو با مجری طرح توسعه میدان یادآوران، خبر داد که شرکت چینی ساینوپک به‌طور غیررسمی از سرمایه‌گذاری در یادآوران کناره‌گیری کرده و شرکت ملی نفت تصمیم گرفته خودش توسعه این میدان را ادامه دهد. بنابراین خبر خروج چینی‌ها از این میدان همچنان در ابهام وجود دارد.

به گزارش دیده بان ایران،سید حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در پاسخ به اینکه آیا خروج چینی‌ها از یادآوران صحت دارد، به دیده‌بان ایران گفت: «بله، چین به طور کامل از میدان نفتی «یادآوران» خارج شده و  خیلی وقت است که چین در یادآوران و آزادگان فعال نیست و این مسئله جدیدی نیست.

خیلی وقت است که شرکت‌های بزرگ چینی که دولتی هستند و سابقه کار در خارج از کشور دارند، به دلیل تحریم‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند. یعنی همکاری ما با چینی‌ها عمدتا به شرکت‌ها و پالایشگاه‌های کوچک و شرکت‌های بخش خصوصی چین منحصر شده است. بنابراین تا زمانی که تحریم باشیم، شرکت‌های بزرگ دولتی چین علیرغم قرارداد 25 ساله و امثالهم امکان همکاری با ما را ندارند.»

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا پیمان شانگهای نتوانست مانع خروج چین از این میدان شود، به دیده بان ایران گفت: «پیمان شانگهای صراحتا یک بندی دارد که ایران را ملزم کرده که در زمینه هسته‌ای همکاری و بحث FATF را حل کند. همچنین گفته شده است که همه کشورهای عضو باید روابط بانکی بدون مشکل داشته باشند.

بالاخره ما یک تعهدی داده‌ایم و سوال هم این است که چگونه بدون اینکه برخی از تعهدات را انجام دهیم، عضویت ایران را پذیرفته‌اند؟ به هر حال ایران تعهداتی داده و بدون اینکه تحریم‌ها و FATF حل شود فعلا عضویت ایران را پذیرفته‌اند ولی حتی شرکت‌های دولتی روسیه هم علیرغم مذاکرات و قراردادها و وعده‌هایی که داده‌اند، در ایران فعال نشده‌اند.»

حسینی ادامه داد: «بالاخره این کشورها استانداردها و منافعی دارند و می‌خواهند با کشورهای دیگر هم کار کنند. حاضر نیستند به خاطر قرارداد فرضا یک میلیاردی با ایران، در قراردادهای 30 40 میلیاردی با سایر کشورها به مشکل بربخورند.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره میزان فرصت‌سوزی ایران در فروش نفت، عنوان کرد: «آنچه اوپک اعلام کرده این است که ایران در ده سال گذشته 450 میلیارد دلار عدم نفع داشته است. متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری، استخراج از میادین نفتی با مشکلات متعددی روبرو شده ایم و از سوی دیگر ادعای دولت درباره فروش نفت از طریق تهاتر تامین کننده نیازهای اولیه صنعت نفت نیست.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها