به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۹:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۳ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۱۹۸۷۷

آقای رئیسی سهامداران خرد از شعار خسته شده اند، کاری کنید

آقای رئیسی سهامداران خرد از شعار خسته شده اند، کاری کنید
گروه اقتصادی: شاخص کل بورس تهران روز سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در حالی با افزایش ۱۹ هزار و ۷۶۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۷۰ واحد رسید که در دل سهامداران رخت می‌شویند.به گزارش اقتصاد 24،
ارزش معاملات خرد بورسی روز سه شنبه رقم ۴ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان را تجربه کرد؛ این در حالی است که ۹۰ روز قبل ارزش این معاملات به ۲۵ همت رسیده بود؛ بنابراین ارزش اندک معاملات خرد بورس خود گواه حال و روز خراب بورس و سهامداران آن است.اما سوال اصلی این است که بورس در هفته آینده به چه سمت و سویی می‌رود و پیش شرط بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای چیست؟

آقای رئیسی سهامداران خرد از شعار خسته شده اند، کاری کنید
مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این رابطه گفت: وزیر اقتصاد اعلام کرد معاون اول رئیس جمهور از وزرای نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌های مرتبط خواسته از هرگونه سیاستی که در ایام آتی منجر به بی اعتمادی و افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی و صنایع بزرگ کشور می‌شوند پرهیز کنند.‌ ای کاش آقای رئیسی تنها یک بار فیلم مناظرات انتخاباتی و صحبت‌های انتقادی خود در مورد اقتصاد دستوری، دخالت دولت در بازار، ثبات بازار، حمایت از تولیدکننده و... را ملاحظه می‌کردند تا متوجه شوند که «به عمل کار برآید به سخندانی نیست!»وی ادامه داد: از نظر سهامداران بورسی طولانی‌ترین فاصله، فاصله حرف تا عمل مسئولان است.

تاثیر انتشار اوراق دولتی جدید بر بورس تهران
«اوراق دولتی جدید به میزان ۳۵ همت منتشر شد. تاثیر انتشار این اوراق بر بورس چیست؟» روزبهانی در پاسخ به این سوال گفت: نرخ بازدهی این اوراق تا سررسید تقریبا به ۲۷.۵ درصد می‌رسد که قطعا جذابیت لازم برای صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری برای تبدیل سهم به اوراق را نخواهد داشت.به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، سیاست بانک مرکزی کنترل نرخ سود اوراق جدید است. در همین راستا بانک مرکزی در حال بازخرید اوراق خریداری شده توسط بانک‌ها در سال‌های گذشته است تا اوراق با سررسید جدید را خریداری کنند.روزبهانی افزود: هرچند به نظر می‌رسد این اوراق تمام نقدینگی بورس تهران را می‌بلعد، اما جذابیتی برای صندوق‌های سرمایه گذاری یا شرکت‌های سرمایه گذاری بورسی ندارد.

سقوط ارزش دلاری بازار سرمایه
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش دلاری بورس در حال حاضر ۶۳ درصد پایین‌تر از سقف سال ۱۳۹۹ است، گفت: در حالی که شاخص بورس ایران (بورس و فرابورس) از نظر عددی به مقدار سال ۱۳۹۹ رسیده، ارزش دلاری بازار سرمایه در مرداد ۱۳۹۹، ۴۳۰ میلیارد دلار بود و در حال حاضر مقدار آن ۱۶۰ میلیارد دلار است که ۶۳ درصد پایین‌تر از سقف ۱۳۹۹ است.روزبهانی ادامه داد: با فرض اینکه قیمت دلار ثبات داشته باشد ارزش کل بازار کنونی باید ۱۶۸ درصد رشد کند تا دوباره به مقدار سال ۱۳۹۹ برسیم به این معنا که با توجه به قیمت دلار و شاخص کل بازار سرمایه، بازار از همین نقطه باید ۱۶۸ درصد رشد کند تا به مقدار سال ۱۳۹۹ برسیم.

سیگنال ورود به سهامداران خرد
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال  مبنی بر اینکه چه زمانی بورس به دوران رونق خود بازمی گردد، گفت: تا زمانی که ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به بالای ۸ هزار میلیارد تومان نرسد رونق به بورس برنمی گردد.روزبهانی تاکید کرد: تنها زمانی سیگنال خرید به سهامداران خرد بزرگ بازار سرمایه صادر می‌شود که ارزش معاملات خرد بورس به بالای ۸ همت برسد.

شرط صعود شاخص کل بورس تهران
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در هفته آینده گفت: با توجه به مثبت‌های روز سه شنبه بازار و صف‌های خرید صنایع پالایشی، انتظار داریم شنبه و یکشنبه خوبی را در بورس تهران شاهد باشیم؛ ولی برای ادامه روند مثبت و روز‌های مثبت آینده نیاز به ارزش معاملات بالایی داریم.روزبهانی افزود: تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان نرسد، بازار رنج می‌زند.

سهامداران دست به ماشه شدند
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت سهام به قیمت‌های جذابی برای خرید رسیده اند، گفت: خیلی از سهامداران دست به ماشه اند و منتظر صدور سیگنال خریدند؛ در صورتی که در بورس چند روز پیاپی، کندل‌های مثبت قوی داشته باشیم سیگنال مثبت خرید به بسیاری از فعالان بازار‌های موازی که در رکود قرار دارند، صادر می‌شود.روزبهانی خاطرنشان کرد: طی ۳ ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شده است. اگر این نقدینگی وارد جامعه شود موجب تورم سنگینی در بازار‌های دیگر خواهد شد. به نفع دولت است که هرچه سریع‌تر اوضاع بورس را سر و سامان بدهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها