به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۱ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۴۲۱۴۳۸

کاوشگر پارکر از همیشه به خورشید نزدیک‌تر می‌شود

کاوشگر پارکر از همیشه به خورشید نزدیک‌تر می‌شود
گروه علمی:کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در روز ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) نزدیکترین گذر از کنار سیاره زهره را انجام خواهد داد.به گزارش ایسنا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این کاوشگر به زودی به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد.
 
از سال ۲۰۲۱، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا به طرز چشمگیری به خورشید نزدیک شده است تا داده‌های بی‌سابقه‌ای در مورد ستاره‌ی خانه ما به دست آورد.این فضاپیمای رکوردشکن، نزدیک‌ترین گذر خود از کنار خورشید را در ماه ژوئن تکمیل کرد و تنها از فاصله‌ی ۸.۳ میلیون کیلومتری از سطح خورشید پرواز کرد. برای رسیدن به این نقاط عطف باورنکردنی، پارکر از دوستانش کمک می‌گیرد و یکی از این دوستان سیاره زهره است.

ناسا می‌گوید که پارکر در مسیر انجام ششمین و نزدیک‌ترین گذر خود از کنار سیاره زهره در روز ۳۰ مرداد است. این کاوشگر به لطف برخی از مانورهای دقیقی که در روز سوم اوت (۱۲ مرداد) انجام شد، این کار را انجام می‌دهد. هدف این است که کاوشگر پارکر از گرانش سیاره‌ی کهربایی رنگ زهره برای سفر به خورشید استفاده کند. این روشی است که پارکر در طول ماموریت خود که با پرتاب در روز ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ آغاز شد، به طور مکرر از آن استفاده کرده است.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، پارکر در روز ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) به فاصله‌ی حدودی ۴.۵ میلیون مایل (۷.۲ میلیون کیلومتر) از سطح خورشید خواهد رسید.  اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود.ناسا یک پرواز دیگر از کنار زهره را پس از آن برنامه‌ریزی کرده است که به گونه ای طراحی شده که پارکر را در فاصله‌ی ۳.۹ میلیون مایلی (۶.۲ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید قرار دهد. برای این که میزان نزدیکی این فاصله را بهتر متوجه شوید باید گفت که زمین در فاصله‌ی حدود ۹۳ میلیون مایل (۱۴۹ میلیون کیلومتر) از این گوی زرد درخشان قرار دارد. بنابراین، پارکر بسیار به آن نزدیک است.

مانور اخیر پارکر شامل روشن کردن پیشران کوچک خود به مدت ۴.۵ ثانیه بود تا مسیر خود را ۷۷ مایل (۱۲۴ کیلومتر) تنظیم کند و سرعت خود را ۱.۴ ثانیه در حین حرکت به سمت زهره افزایش دهد. با توجه به اینکه این کاوشگر در حین پرواز در درون منظومه شمسی با سرعت صدها هزار مایل در ساعت حرکت می‌کند، این جابجایی‌ها در واقع بسیار کوچک هستند.

برای مثال، در طول گذر آتی از کنار خورشید در ماه سپتامبر، محققان می‌گویند که پارکر با سرعت ۳۹۴ هزار و ۷۴۲ مایل در ساعت (۶۳۵ هزار و ۲۷۵ کیلومتر در ساعت) حرکت خواهد کرد که یک رکورد سرعتی جدید برای کاوشگر پارکر است. انتظار می‌رود در نزدیک‌ترین گذر تا به امروز، پارکر با سرعتی در حدود ۴۳۰ هزار مایل در ساعت (۷۰۰ هزار کیلومتر در ساعت) در فضا حرکت کند، سرعتی که ناسا می‌گوید آنقدر سریع است که می‌تواند انسان را در عرض تنها یک ثانیه از فیلادلفیا به واشنگتن دی سی برساند.

یانپینگ گو (Yanping Guo)، مدیر طراحی و ناوبری این ماموریت در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز در مریلند، می‌گوید: سرعت پارکر حدود ۸.۷ مایل در ثانیه (۱۴ کیلومتر بر ثانیه) است، بنابراین از نظر تغییر سرعت و جهت فضاپیما، این مانور تصحیح مسیر ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد. با این حال، این مانور برای به دست آوردن کمک گرانشی مورد نظر از زهره حیاتی است و به طور قابل توجهی سرعت و فاصله پارکر را تا خورشید تغییر خواهد داد.

پارکر از زمان پرتابش در سال ۲۰۱۸ تبدیل به کاوشگری شد که خورشید را لمس می‌کند. این کاوشگر در سال ۲۰۲۱، سرانجام در اتمسفر فوقانی ستاره ما به پرواز درآمد که رسما به این معنی بود که خورشید را لمس کرده است.

با وجود داده‌های پارکر، دانشمندان امیدوارند به چندین سوال بزرگ در مورد ستاره ما پاسخ دهند، مانند اینکه چرا تاج آن بسیار داغتر از سطح آن است و همچنین درون و بیرون جریان ذرات باردار معروف به بادهای خورشیدی را رمزگشایی کنند و این تازه آغاز راه است. در نهایت شاید این داده‌ها به حل چند معما کمک کند.به تازگی دانشمندان دریافتند خورشید در حال منتشر کردن پرانرژی‌ترین تشعشعات ثبت شده تاکنون است که نشان می‌دهد ما ممکن است هنوز رازهای این ستاره را کشف نکرده باشیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها