به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۴۲۳۸۳۴

فرود فضاپیمای هندی بر سطح كره ماه

فرود فضاپیمای هندی بر سطح كره ماه
گروه علم و فناوری: کمتر از یک هفته پس از آن که یک فضاپیمای روسی بر سطح ماه سقوط کرد، هندوستان موفق شد فضاپیمای چاندرایان-۳ را با موفقیت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاورد.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که از آفریقای جنوبی، محل برگزاری اجلاس بریکس شاهد این موفقیت بود، در واکنش گفت: «این فریاد پیروزی برای هند نوین بود.»
این فضاپیما حدود ساعت شش صبح به وقت محلی روی ماه فرود آمد و هند را به نخستین کشوری تبدیل کرد که توانسته در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود موفقیت‌آمیز داشته باشد.این کشور همچنین بعد از آمریکا، شوروی سابق و چین به چهارمین کشوری تبدیل شد که توانسته مأموریت موفقیت‌آمیز بر سطح کره ماه اجرا کند.
فرود در قطب جنوب ماه از آنجا اهمیت دارد که این منطقه، قلمرویی ناشناخته است و به گمان دانشمندان، می‌تواند محل ذخیره شده آب منجمد و دیگر عناصر حیاتی برای مأموریت‌های فضایی بعدی باشد و به‌علاوه هند را به عنوان قدرتی جدید در حوزۀ فضا و تکنولوژی تثبیت می‌کند.کمتر از یک هفته پیش، فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه که قصد فرود در منطقه مشابهی بر سطح ماه داشت، به دلیل آنچه «بروز وضعیت برنامه‌ریزی‌نشده» خوانده شد، سقوط کرد و از بین رفت.
روسیه قصد داشت با فرود این کاوشکر ۸۰۰ گیلوگرمی در نزدیکی این محل که در قطب جنوب ماه واقع شده، به مدت یک سال در این نقطه اکتشاف انجام دهد.این دومین تلاش هند برای فرود آوردن یک فضایما بر روی ماه بود. در سال ۲۰۱۹، چاندرایان-۲ با موفقیت روی مدار ماه قرار گرفت اما کاوشگر آن سقوط کرد.انتظار می‌رود چاندرایان-۳ به مدت دو هفته فعال بماند و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها شامل تحلیل طیف‌سنجی ترکیب سطح ماه را به انجام برساند.
گزارش‌ها حاکی است که مردم هند به شکل گسترده فرود چاندرایان-۳ بر ماه را روی صفحه تلویزیون‌های خانه‌ها، رستوران‌ها و دفاتر کار و سایر امکان عمومی دنبال می‌کردند.
هاردیگ سیگ پوری، وزیر نفت هند، در یکی از معابد سیک‌ها در دهلی نو شخصاً «مراسم نیایش» برای فرود موفقیت‌آمیز این فضاپیما را اجرا کرد و به خبرنگاران گفت که کشورش نه تنها به لحاظ اقتصادی، بلکه از نظر علم و فناوری هم در حال پیشرفت است.
به باور تحلیلگران، موفقیت چاندرایان-۳ به نارندرا مودی و دولت ملی‌گرای او کمک می‌کند که تصویری از هند به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی ارائه کنند و مجبوبیت خود را افزایش دهند، آن هم در حالی که یک سال به انتخابات سراسری مهم این کشور باقی مانده است.موفقیت در این مأموریت فضایی همچنین در حالی به دست آمده که چین به عنوان رقیب منطقه‌ای هند در زمینه کاوش فضایی به نقاط عطف جدیدی دست یافته است.
این کشور اخیراً در ایستگاه فضایی خود در مدار ماه سه سرنشین مستقر کرد و قصد دارد تا پایان این دهه فضانوردان خود را بر سطح ماه پیاده کند.به علاوه، ژاپن هم در روزهای پیش رو قصد دارد یک کاوشگر روی ماه فرود بیاورد که بخشی از مأموریت تلسکوپ اشعه ایکس این کشور است.
دو شرکت آمریکایی نیز تا پایان سال جاری میلادی برای فرود دو فضاپیما بر ماه آمده می‌شوند، که مقصد یکی از آن‌ها قطب جنوب این تنها قمر زمین در منظومه شمسی است.
 
برچسب ها: کره ماه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها