به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۲۴۰۰۷

5راه برای افزایش قطعی عزت نفس را بشناسید

5راه برای افزایش قطعی عزت نفس را بشناسید
گروه جامعه: افزایش عزت نفس نیازمند شناخت ما از خودمان است، در واقع طبق گفته روانشناسان عزت نفس بازخورد یک فرد از ارزش های خودش است. به طور کلی از نظر روانشناسی عزت نفس از دو عامل شایستگی و ارزشمندی نشات می گیرد.به گزارش برنا، تعریف درست از عزت نفس و 5 راه برای افزایش قطعی آن عبارتند از: 
 
در بسیاری از موارد افراد عزت نفس و اعتماد به نفس را با یکدیگر اشتباه می گیرند در صورتیکه این دو کاملا با هم متفاوت هستند. ممکن است فردی دارای اعتماد به نفس بالایی باشد اما عزت نفس کافی را نداشته باشد. به عنوان مثال شخصی که در کاری تخصص کافی را ندارد با تکرار دروغ هایش به این باور می رسد که این تخصص را دارد و دیگران هم به دلیل داشتن اعتماد به نفس از او تعریف و تمجید می کنند اما این فرد در ذهن خود می داند که تخصص لازم را نداشته و احساسی که باید را از این تعاریف نمی گیرد. در این حالت فرد عزت نفس پایین اما اعتماد به نفس بالایی دارد.

عوامل مهم در داشتن عزت نفس
دو عامل مهم شایستگی و ارزشمندی در افزایش عزت نفس نقش دارند. که این احساس زمانی در فرد شکل می گیرد که احساس کارآمدی داشته باشد و به خود احترام بگذارد. در این صورت فرد به این باور می رسد که ارزش زندگی کردن را دارد و برای خود ارزش بیشتری قائل می شود.

راه های افزایش عزت نفس
زمانی که شما قصد دارید عزت نفس خود را افزایش دهید بهترین راه این است که برای آن برنامه ریزی کنید و در این برنامه از موارد زیر الگو بگیرید:

برای خود یک هدف مشخص کنید
با مشخص کردن هدف می توانید تعداد موفقیت های خود را بشمارید و یا از به دست آوردن موفقیت ها، احساس خود را بسنجید. از این رو لازم است برای کوتاه مدت و بلن مدت خود برنامه دقیق داشته باشید تا با انجام و پیگیری آن ها به موفقیت دست یابید. مشخص کردن هدف باعث می شود فرد شایستگی های خود را بشناسد، احساس غرور سالم را تجربه کند تا در نهایت به ارزش های خود پی ببرد. با اولین قدم شما می توانید عزت نفس خود را افزایش دهید.

موفقیت های خو را ارزشمند بدانید
لازم است زمانی را برای فکر کردن به موفقیت های خود اختصاص دهید تا راحتتر بتوانید عزت نفستان را افزایش دهید. یکی از اصلی ترین تمریناتی که روانشناسان به افراد می دهند برای افزایش عزت نفس این است که تک به تک موفقیت های خود را بنویسند و در مورد آن ها فکر کنند. براساس بزرگی یا کوچکی هر یک پاداش تعیین کنند. این امر کمک بزرگی می کند تا فرد بیشتر به توانایی خود پی ببرد.

باور کنید که کامل نیستید
یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود افراد دچار عزت نفس پایین شوند این است که فرد به این فکر می کند که کامل است در صورتی که باید بدانیم هیچ یک از ما کامل و عالی نیستیم. اکثر افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند افرادی کمالگرا بوده و از خود توقعات بسیاری داشته اند. به افراد کمالگرا پیشنهاد می کنیم تا روی نقاط قوت خود تمرکز کنند و خود را در گیر کامل بودن نکنند.

برای جسم خود ارزش قائل باشید
مهم است که برای افزایش عزت نفس به جسم خود توجه ویژه ای داشته باشید و برای سالم ماندن آن تلاش کنید. توجه داشته باشید که وجود تکاپو باعث می شود سلامت کامل بدنی را به دست آورید.

به خودتان وفادار باشید
در نهایت باید بدانید که برای بهبود عزت نفس لازم است از کارهایی که خلاف جهت عزت نفس پیش می رود جلوگیری کنید و خود را مجبور به انجام کارهایی که مورد علاقه شما نیستند نکنید.
برچسب ها: عزت نفس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها