به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۰:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۲۴۴۷۴

تورم نقطه به نقطه برای اولین بار در سال 1402 صعودی شد

تورم نقطه به نقطه برای اولین بار در سال 1402 صعودی شد
گروه اقتصادی: روز گذشته در اتفاقی عجیب، یک خبرگزاری رسمی در گزارشی اختصاصی آمار و ارقام تورم مرداد ماه سال جاری را منتشر کرد. به گزارش تجارت نیوز، در حالی که منبع آمار اعلام شده درگزارش این خبرگزاری، مرکز آمار ایران است اما تا لحظه نگارش این گزارش، همچنان خبری از داده‌های مرکز آمار از نرخ تورم در وبسایت رسمی این مرکز وجود ندارد.بر اساس داده‌های منتشر شده، با وجود کاهش نسبی نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه صعودی بوده‌ است. نرخ تورم ماهانه نیز از مرز مجاز دو درصدی خود عبور کرد.

تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه مرکز آمار ایران در 12 ماه اخیر
رشد تورم نقطه‌ای برای اولین بار در سال 1402
در دومین ماه تابستان امسال، نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه وضعیت متفاوتی داشتند. نرخ تورم نقطه به نقطه که به‌تازگی از اثر حذف ارز ترجیحی رهایی یافته بود، برای اولین بار در سال 1402 صعودی شد و از 39.4 درصد در تیر ماه، به 39.8 درصد در مرداد ماه رسید.

تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر سطح عمومی قیمت‌ها را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. به عبارت دیگر تورم نقطه به نقطه 39.8 درصدی به این معناست که خانوارهای کشور، در مرداد ماه امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین 39.8 درصد بیشتر از مرداد ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.
از سوی دیگر، نرخ تورم سالانه که میانگین نرخ تورم در 12ماه گذشته است، برای سومین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه و در حالی که ماه گذشته رقم 47.5 درصدی را ثبت کرده بود، در مرداد ماه به 46.7 درصد کاهش یافت.

عبور تورم ماهانه از محدوده مجاز
بررسی‌ها حاکی از آن هستند که در نرخ تورم ماهانه که در دو ماه اخیر در سطح دو درصد تثبیت شده بود، در مرداد ماه به 2.4 درصد افزایش یافت. این در حالیست که محاسبات دنیای اقتصاد نشان می‌دهند برای اینکه نرخ تورم سالانه در پایان سال 1402 به هدف 30 درصدی تعیین شده توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، دست پیدا کند، ضروری است که نرخ تورم ماهانه زیر سطح دو درصدی تثبیت شود.حالا اما نرخ تورم ماهانه از حد مجاز خود عبور کرده و این نگرانی وجود دارد که با تداوم این وضعیت، نرخ تورم سالانه نیز از هدف تعیین شده فراتر رود.

مسابقه انتشار آمار تورم
با وجود اینکه دولت‌ها همواره در انتشار آمارهای اقتصادی ضعف داشته‌اند اما این وضعیت در دولت سیزدهم ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و این ضعف تشدید شده است. پس از آنکه در ماه گذشته، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، از طریق یک توئیت آمار تورم تیر ماه را منتشر کرد، در مرداد ماه نیز این وظیفه به یک خبرگزاری واگذار شد!
این اشخاص غیرمرتبط در حالی وارد یک مسابقه برای انتشار آمار تورم شده‌اند که مراجع اصلی ارائه این آمار در خوابی عمیق هستند؛ بانک مرکزی که چندی پیش به بهانه‌های قانونی از انتشار این آمارها کنار کشید و تنها گلچینی از آمار تورم را اعلام می‌کند، مرکز آمار نیز همچنان آمار گزارش خود از تورم مرداد ماه را منتشر نکرده است.

حبس آمارها چه آثاری دارد؟
در آخر باید گفت بدعت مرکز آمار در انتشار داده‌های تورم، آن هم تنها یک ماه پس از انتصاب داریوش ابو‌حمزه به عنوان رئیس جدید این مرکز از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه، نه تنها سبب می‌شود که رسانه‌های مستقل، مردم و فعالان اقتصادی به جزئیات آمار تورم از جمله تورم استان‌ها و بخش‌های اقتصادی مختلف دسترسی نداشته باشند بلکه اعتبار مراجع آماری را نیز زیر سوال می‌برد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها