به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۲۸۴۳۱

از تداخل مواد غذایی با داروها چه می‌دانید؟

از تداخل مواد غذایی با داروها چه می‌دانید؟
گروه علمی: آنچه می‌خورید و می‌نوشید می‌تواند روی برخی داروها نیز تاثیر بگذارد. قبل از اینکه برای اولین بار دارو مصرف کنید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که باید از آن دوری کنید.

گریپ فروت
این میوه روشی را تغییر می‌دهد که سلول‌های معینی در روده دارو را جذب کرده و دارو را در بدن منتقل می‌کند و می‌تواند بر بیش از 50 دارو تاثیر بگذارد. 

شیر
این محصول لبنی می‌تواند پردازش آنتی‌بیوتیک‌های خاص را برای بدن دشوارتر کند. مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم به همراه پروتئین کازئین بخشی از دلیل این امر هستند. 

شیرین بیان
برخی از افراد از آن به عنوان یک داروی گیاهی برای کمک به هضم غذا استفاده می‌کنند و برخی دیگر از آن برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌کنند. اما گلیسیریزین، یک ماده شیمیایی موجود در شیرین بیان، می‌تواند اثر برخی از داروها، از جمله سیکلوسپورین را که برای جلوگیری از رد اعضای جدید بدن افرادی که پیوند داشته‌اند، تضعیف کند.

شکلات
شکلات تلخ به طور خاص می‌تواند اثرات داروهایی مانند زولپیدم تارتارات را که برای آرام کردن یا خواباندن شما هستند، تضعیف کند. همچنین می‌تواند قدرت برخی از داروهای محرک مانند متیل فنیدیت (ریتالین) را افزایش دهد. و اگر از یک مهارکننده MAO استفاده کنید که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، می‌تواند فشار خون را به طور خطرناکی بالا ببرد.

مکمل آهن
می‌تواند اثرات لووتیروکسین (قرص هورمون تیروئید) را کاهش دهد. 

قهوه
می‌تواند داروهای ضد‌ روان‌پریشی مانند لیتیوم و کلوزاپین را تضعیف کند، اما اثرات و عوارض جانبی داروهای دیگر را افزایش می‌دهد. این داروها عبارتند از آسپیرین، اپی‌نفرین و آلبوترول. همچنین می‌تواند جذب و استفاده از آهن را برای بدن شما دشوارتر کند.

آنتی‌هیستامین‌ها
اینها به عطسه و آبریزش بینی ناشی از آلرژی کمک می‌کنند، اما برخی از آنها می‌توانند داروهای فشار خون بالا را کم اثر کنند و ضربان قلب را افزایش دهند.

داروهای ضد‌صرع 
این موارد تشنج را در افراد مبتلا به صرع کنترل می‌کند. اما داروهای ضد صرع می‌توانند اثر قرص‌های جلوگیری از بارداری را کمتر کنند و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ممکن است داروهای دیگر را قوی‌تر کرده و عوارض جانبی بالقوه جدی ایجاد کنند.

ویتامین K
اگر داروی وارفارین را مصرف می‌کنید- که برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود - از میزان ویتامین K که دریافت می‌کنید آگاه باشید. این ویتامین می‌تواند اثر داروی رقیق‌کننده خون را کم کند و شما را در معرض خطر لخته خون خطرناک قرار دهد. کلم بروکلی، کلم‌پیچ، جعفری و اسفناج از رایج‌ترین غذاهای سرشار از ویتامین K هستند. 

جینسنگ
جینسنگ می‌تواند اثرات وارفارین را نیز کاهش دهد. و اگر از داروهای رقیق‌کننده خون هپارین یا آسپرین و همچنین داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید، احتمال خونریزی داخلی افزایش می‌یابد. اگر از داروهای ضد افسردگی گروه مهارکننده های MAO استفاده می‌کنید، جینسنگ می‌تواند باعث سردرد، مشکلات خواب، بیش‌فعالی و عصبی شود.
مرجع : سلامت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها