به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۲۸۷۶۵

قدمت برشته‌کاری قهوه در ایران

گروه کسب و کار: قهوه یک نوشیدنی شگفت انگیز است که هم در رژیم غذایی نقش دارد و هم برای افزودن انرژی به بدن در طول روز کاربرد دارد. تولید و برشته‌کاریِ قهوه (رست قهوه) قدمت زیادی در جهان دارد.
قدمت برشته‌کاری قهوه در ایران
با سیری در تاریخ به نکات جالبی در صنعت قهوه می‌رسیم. از گذشته تا کنون ابزارهای زیادی برای دم‌آوری قهوه استفاده می‌شده و با پیشرفت تکنولوژی این ابزارها هم تکامل یافته‌اند. پیدایش و قدمت صنعت قهوه در کشورهای مختلف متفاوت است و ایران هم با توجه به تعداد زیاد مشتاقانِ قهوه، سهم بزرگی در این تاریخچه دارد. پیدایش صنعت قهوه در کشورمان به قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد نوشیدنی قهوه از یمن توسط مسافران به ایران، ترکیه، مصر و سوریه وارد شد.
امکانات رشد و پرورش گیاه قهوه در همه جای جهان فراهم نیست  و به شرایط خاص بستگی دارد. تمامی مراحل تولید قهوه از کشت، فرآوری تا برشته کاری به همین صورت است و نیازمند شرایط ویژه‌ای است. گیاه قهوه در مناطق گرمسیری می‌روید و گونه‌های مختلف آن هم در مناطق متفاوتی کشت می‌شوند. اکثر گونه‌های قهوه در مدار راس السرطان و راس الجدی کره زمین می‌رویند و کارشناسان به این مناطق کمربند قهوه می‌گویند. کشورمان زمین‌های مناسب کشتِ قهوه را ندارد و هنگامی که از قهوه‌ی ایرانی صحبت می‌کنیم، منظورمان  قهوه‌های وارداتی به کشورمان است.

تاریخچه تهیه و برشته کاری قهوه در ایران
رواج قهوه در ایران را می‌توانیم به دوران صفویه نسبت دهیم. در این دوره، قهوه تبدیل به یک نوشیدنی اصیل ایرانی شده بود و پادشاهان بسیاری در مراسم‌ خود آن را می‌نوشیدند. بعدها قهوه نشانه‌ای برای ورود ایران به اقتصاد مدرن جهانی شد و محبوبیت آن در بین مردم عادی هم بالا رفت. ابتدا این نوشیدنی در قهوه‌خانه‌های صفوی و در جمع افرادی که مشغول بحث‌های سیاسی و اقتصادی بودند، سرو می‌شد و سپس وارد منازل شد. قهوه نوشی در محافل هنرمندان، شاعران و سیاست‌مداران بیشتر دیده می‌شد. از آن زمان به بعد، محبوبیت قهوه کم‌تر نشد و در زمان شاه عباس هم ادامه پیدا کرد. 
قهوه یک محصول کاملاً وارداتی است و قهوه‌هایی که در کشورهای دیگر کشت می‌شود در ایران  تنها برشته‌کاری می‌شوند، هم زمان با ورود قهوه به ایران، عملیات برشته کاری در کشورمان رونق یافت. برشته کاری با توجه به سلایق و نیازهای مختلف انجام می‌شود و چندین دهه قدمت دارد. سبد محصولات برشته کاری در ایران تنوع بالایی دارد و شامل درصدهای متفاوتی از ترکیب دانه‌های عربیکا و روبوستاست. انواع دانه‌های قهوه، پروسه‌ی برشته کاری خاص خود را دارند و با گسترش تجربه و دانش، کیفیت محصولات یاد شده هم بیشتر می‌شود.

شرکت‌های مهم برشته کاری در ایران
بزرگترین متخصصین صنعت قهوه ایران اعم از قهوه ریو، لم، آلبا و … همگی با هدف ترویج استفاده از قهوه و تهیه برترین دان قهوه از دورترین سرزمین ها برای استفاده داخلی پا به عرصه رقابت گذاشته اند. در ادامه به بررسی چند رستری مشهور ایرانی می پردازیم که برترین دان های قهوه موجود در ایران را رست و عرضه می کنند.
شرکت اسکای لب یکی از مهم‌ترین شرکت‌های برشته کاری در ایران است که در سال ۹۷ در تهران شروع به کار کرد. این شرکت به طور تخصصی انواع دان قهوه را برشته کاری  می‌کند و بسته بندی و فروش محصولات را نیز انجام می‌دهد، همچنین برشته کاریِ ری در همان سال در تهران شروع به فعالیت کرده و محصولات خود را به‌صورت تجاری و ترکیبی عربیکا و ربوستا روانه بازار می‌کند. این شرکت به خواست مردم توجه ویژه‌ای نشان داده و ترکیبات جالبی را ارائه می‌کند. 
مجموعه لِم نیز یکی دیگر از متخصصان حوزه رست قهوه (برشته کاری قهوه) است. این برند از نیمه دوم دهه نود با هدف صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های داخلی و ارزش‌افزوده اختصاص‌یافته به واردات محصولات مشابه تا به امروز در حال فعالیت مستمر در این حوزه می باشد. این شرکت حدود ده دهه سابقه فعالیت دارد و سعی می‌کند که خلا قهوه با کیفیت را در کشور پر کند. عمده‌ی فعالیت این شرکت از فروردین سال ۹۶ آغاز شده و سعی در ترویج فرهنگ قهوه نوشی در کشور دارد.  نیروهای متخصص و کاربلد در این شرکت فعالیت می‌کنند و همگام با تکنولوژی و دانش روز قدم برمی‌دارند. 
 آلبا نیز از دیگر شرکت‌های  فعال در زمینه برشته کاریست و حاصل سرمایه گذاری مشترک میان ایران و نیوزلند است. این شرکت ترکیب عربیکا و ربوستا را روانه بازار کرده و آن‌ها را به‌صورت تجاری عرضه می‌کند. آلبا را می توان یکی از عناصر تاثیرگذار در صنعت قهوه دانست.



قهوه ریو؛ مجموعه عرضه کننده انواع قهوه
مجموعه قهوه ریو با بیش از 90 سال سابقه در تولید و واردات انواع قهوه، به شما امکان انتخاب قهوه براساس ذائقه خودتان را می دهد در ریو می توانید با انواع دستگاه های دم آوری قهوه را نیز تهیه کنید و لذت تجربه نوشیدن یک فنجان قهوه با اصالت را داشته باشید. انواع ابزارها و دستگاه‌های آسیاب، دم آوری و تهیه قهوه نیز در وب سایت مجموعه ارائه شده اند که با مناسب‌ترین قیمت ممکن می‌توانید اقدام به تهیه آن ها کنید. از مزایای قهوه ریو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
•    سفارش قهوه دلخواه در سریع ترین زمان ممکن
•    استفاده از بهترین انواع دان های قهوه
•    تضمین کیفیت پودر قهوه

شما هم می‌توانید با مراجعه به وب سایت شرکت به آدرس rio.coffee اطلاعات بیشتری از محصولات و قیمت پودر قهوه ترک به دست آورده و مقاله‌های مرتبط با قهوه را مطالعه نمایید، همچنین می‌توانید با تماس از طریق شماره تلفن 58626-021 با کارشناسان فروش در ارتباط بوده و تمامی سوالات خود را مطرح کنید و راهنمایی بگیرید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها