به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۳ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۴۳۲۰۱۲
یک جمهوری‌خواه: ما می‌توانیم ترامپ را رئیس مجلس و سپس رئیس‌جمهور کنیم!

احتمال انتخاب ترامپ به عنوان رییس مجلس نمایندگان قُوت گرفت

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ تلویحا دعوت جمهوریخواهان برای ریاست مجلس نمایندگان در پی برکناری کوین مک‌کارتی را قبول کرد.
دونالد ترامپ و کوین مک‌‌کارتی
دونالد ترامپ و کوین مک‌‌کارتی
رییس‌جمهور سابق ایالات متحده در شبکه اجتماعی تروث؛ نوشت: «من برای ریاست‌جمهوری تلاش میکنم و تاکنون ۶۲ امتیاز از سایر کاندیداهای حزب جمهوریخواه بالاترم، همچنین علیرغم همه تقلب های حزب دموکرات من ۴ تا ۱۱ درصد از جو متقلب جلوترم، اما هر کاری که لازم باشد برای انتخاب سخنگوی مجلس نمایندگان در یک دوره کوتاه مدت انجام میدهم تا یک فرد شایسته جمهوریخواه برای این مقام انتخاب شود. سخنگویی که رئیس جمهور جدید اما باتجربه، ایالات متحده را یاری دهد. ما آمریکا را دوباره عزتمند می‌کنیم».
گفتنی اینکه، طبق قانون اساسی آمریکا، ریاست بر مجلس نمایندگان ایالات متحده، برای افرادی که نماینده این مجلس هم نباشند منع قانونی ندارد.

انتقاد تند ترامپ از جمهوری‌خواهانی که کوین مک‌ کارتی را استیضاح کردند
برکناری کوین مک‌ کارتی عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ریاست این نهاد قانونگذار با طرح یک جمهوریخواه دیگر، با واکنش تند دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور همراه شده بود. ترامپ طی بیانیه ‌ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی تروث سوشیال نوشته بود: «چرا جمهوریخواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟»

ما می‌توانیم ترامپ را رئیس مجلس و سپس رئیس‌جمهور کنیم!
مارجوری تیلور گرین عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان دیروز در ایکس نوشت: «تنها نامزدی که من در حال حاضر برای ریاست مجلس نمایندگان از آن حمایت می‌کنم رئیس‌جمهور دونالد ترامپ است. او به جنگ ‌اوکراین پایان خواهد داد. او مرزها را تامین خواهد کرد. او به دولت مسلح سیاسی پایان خواهد داد. او انرژی آمریکا را دوباره مستقل خواهد کرد. او لایحه من را برای جلوگیری از جراحی‌های تراجنسیتی بر روی بچه ها و دور نگه داشتن مردان از ورزش زنان تصویب خواهد کرد. او از ارتش و پلیس ما حمایت خواهد کرد. و خیلی بیشتر! او سابقه 4 ساله ثابت شده ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را دارد. او رکورد تعداد آرای جمهوریخواهان را از هر نامزد جمهوری خواه ریاست‌جمهوری دریافت کرد! ما می‌توانیم او را رئیس مجلس کنیم و سپس او را رئیس‌جمهور انتخاب کنیم! او دوباره آمریکا را بزرگ خواهد کرد!»

جام زهر پس از برکناری مک کارتی 
شبکه خبری بی بی سی نوشت: همین 9 ماه پیش، در ژانویه گذشته، کوین #مک‌_کارتی برای انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که حالا اکثریت به دست جمهوریخواهان افتاده، توافقی کرد که طی آن به هر یک از اعضای این مجلس اختیار می‌داد تا در مورد برکناری او درخواست رای‌گیری در صحن علنی کند. روز سه‌شنبه، مت گیتز، جمهوریخواه تندرو دقیقاً همین کار را کرد. او با کمک دموکرات‌ها موفق شد مک‌ کارتی را از ریاست مجلس نمایندگان برکنار کند. ائتلاف آبی و قرمز که نظیر آن را برای سایر لوایح عادی در صحن کنگره حتی نمی‌توان به خواب دید. اکنون اکثر جمهوریخواهان در این فکر هستند که بعد از مک‌ کارتی چه خواهد شد. همه آنها به جز تعداد انگشت شماری به حفظ مک‌ کارتی در کار خود رای دادند، اما تنها چیزی که لازم بود چند شورشی بود تا مجلس را به آشفتگی بکشاند.
مک‌ کارتی ماه‌ها تلاش کرده بود که جناح محافظه‌ کار را در پشت سر خود نگه دارد. او موافقت کرده بود که آنها تحقیقات‌ شان برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را آغاز کند. او از قراردادی که در اوایل سال با دموکرات‌ها برای افزایش سقف بدهی منعقد کرده بود، عقب ‌نشینی کرده بود. او به محافظه ‌کاران اجازه داده بود که شرایط جناح راست را به لوایح مربوط به هزینه‌ها و سایر قوانین الحاق کنند. اما تمام این تلاش‌ها و کرنش‌ها بی‌نتیجه ماند و رئیس مجلس نمایندگان مجبور شد به حمایت دموکرات‌ها برای حفظ بودجه موقت دولت در آخر هفته تکیه کند.
مک ‌کارتی هنوز می‌توانست تلاش کند تا قدرت را به دست آورد و جمهوریخواهانی را که این هفته او را به زیر کشاندند، متقاعد کند نظرشان را تغییر دهند، مانند آنچه که در ماه ژانویه انجام داد. اما به نظر می‌رسد گزینه ‌های کمی برای او باقی مانده بود و عصر سه‌شنبه اعلام کرد که دیگر نامزد ریاست مجلس نمایندگان نخواهد شد.
پست ریاست مجلس نمایندگان آمریکا که او در بخش اعظم دوران حرفه‌ای سياسی ‌اش به دنبالش بود، به نوشیدن جام زهرآلود ختم شد. اما بعد از خاتمه رای به بركناری او، وقتی که همكاران جمهوریخواه مک‌ کارتی برای فشردن دست او و در آغوش گرفتنش آمدند، او تقريباً راحت و آسوده به نظر می‌رسيد. مهم نیست که کدام جمهوریخواه جایگزین او شود، اختلافات درونی حزب جمهوریخواه همچنان باقی خواهد ماند و چالش‌ها برای اداره موثر مجلس نمایندگان هنوز وجود دارد. برکناری مک ‌کارتی نه تنها به این دلیل که اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود که با رای این مجلس برکنار می‌شد یک واقعه‌ ‌ای تاریخی بود، بلکه همچنین نشانگر نقطه اوج دعوای جنجالی درون حزب جمهوریخواه هم بود، بین تشکیلات ساختاری سیاسی این حزب و جناج شورشی آن که حداقل از زمان جنبش تی‌پارتی در سال 2010 در حال بروز و رشد بوده است. این مبارزه‌ای بین عملگرایی و اصول است. بین تغییر سیستم یا کار در آن.
مک کارتی در ماه ژانویه به سختی جایگاه رئیس مجلس را به دست آورد و این امر وقتی امکان‌پذیر شد که سرانجام تعدادی از شورشیان جمهوریخواه برای حمایت از نماینده کالیفرنیا در کنگره به بقیه اعضای حزب پیوستند. اما در نهایت همین تندروهای جمهوریخواه بودند که رئیس مجلس نمایندگان را در روز سه‌شنبه به پایین کشیدند. هر چند مت گیتز متحدانی داشت که از اقدام او برای برکناری مک‌ کارتی حمایت کردند، اما اقدام او در واقع نمایشی یک نفره بود. در حالی که مدافعان جمهوریخواه مک کارتی در طول یک ساعت بحث قبل از رای گیری نهایی صف کشیده و یک به یک صحبت کردند، اما در نهایت این گیتز بود که بیشترین زمان را در میان مخالفان جمهوریخواه مک کارتی گرفت تا علیه او و در دفاع از برکناری‌اش صحبت کند.
آنچه مشخص شد، این بود که هر دو سوی طیف جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان فکر می‌کنند که واشنگتن به عنوان نماد حکمرانی فدرال در آمریکا، در هم شکسته شده است. در میانه این بحث‌ها، با صدای بلند چکش رئیس جلسه، مراحل حذف ریاست مجلس نمایندگان آمریکا از این سمت بعد از ظهر سه شنبه نهایی شد تا یکی دیگر از «نشده‌های» تاریخ سیاسی آمریکا رقم بخورد. جمهوریخواهان که شوکه به نظر می‌رسیدند، پشت درهای بسته رفتند تا ببینند در آینده چه کاری انجام دهند. این در حالی بود که دموکرات‌ها می‌خندیدند و گپ می‌زدند. آنها ظاهراً با این باور بودند که این هرج و مرج از لحاظ سیاسی به نفع آنها خواهد بود. با این حال، مسیر این موج ناشناخته است و در حالی که شمارش معکوس به سمت تعطیلی دولت در اواسط نوامبر نزدیک می‌شود، این موج می‌تواند بسیار خشن شود.

مهدی مهاجری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۷/۱۳ ۲۰:۲۶
یعنی می خوان بهش باج بدن تا از نامزدی ریاست جمهوری دست بکشه؟ (438032)
۱۴۰۲/۰۷/۱۴ ۰۸:۳۷
ای کاش بیاد دهن این بایدن رو سرویس کنه (438039)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها