به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۰:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۳ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۴۳۲۰۲۹

سهم زنان از رونق فوتبال در عربستان‌

سهم زنان از رونق فوتبال در عربستان‌
گروه ورزشی: درحالی که با ورود کریستیانو رونالدو، کریم بنزما، نیمار و ده‌ها ستاره دیگر به عربستان سعودی، فوتبال مردان در این کشور دچار تحول شگرفی شده است، در ادامه پیشبرد طرح اصلاحات و چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان، تغییراتی چشم‌گیر در فوتبال زنان این کشور درحال وقوع است که تا پنج سال پیش قابل پیش‌بینی نبود.
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ به همین بهانه به سراغ اعضای تیم ملی فوتبال زنان عربستان که در شهر کوهستانی طائف درحال تمرین برای مسابقه با پاکستان‌اند، رفته و از تازه‌ترین تمرینات تیمی که تنها دوسال از زمان تاسیس آن می‌گذرد و در ماه مارس سال جاری میلادی نیز وارد رنکینگ (رده‌بندی) فیفا شده، گزارش ویدیویی تهیه کرده است. این نقطه عطف در سال گذشته برای زنان فوتبالیست و فوتبال‌دوست با مجموعه‌ای از اولین‌ها همراه بود؛ از اولین بازی بین‌المللی این تیم که با برد دو بر صفر مقابل تیم ملی سیشل از قاره آفریقا تمام شد، تا تاسیس لیگ برتر فوتبال زنان عربستان سعودی و پیشنهاد رسمی به ای‌اف‌سی AFC برای میزبانی جام ملت‌های فوتبال زنان در آسیا برای سال ۲۰۲۶.
به گزارش تلویزیون دولتی فرانسه، چنین وقایع امیدوارکننده‌ای برای زنان فوتبالی در عربستان که تا ژانویه ۲۰۱۸ اجازه حضور در ورزشگاه‌های را نداشتند، پیشرفتی ناگهانی و تاریخی محسوب می‌شود. لایان جوهری، هافبک ۲۲ ساله تیم ملی فوتبال زنان عربستان می‌گوید او و هم‌تیمی‌هایش حالا از همین سطح از پیشرفت در این برهه تاریخی نیز راضی و خوشحالند، اگرچه آن‌ها از حالا به اهداف بلندمدتی مانند بازی در جام جهانی فوتبال زنان فکر می‌کنند. جوهری گفت: «من جام جهانی قبلی را تنها از روی کنجکاوی و علاقه تماشا کردم، اما جام جهانی فوتبال زنان در سال جاری کاملا برایم متفاوت بود، زیرا مسابقات آن‌ها را با دیدگاهی تازه و به چشم اینکه این‌ها رقبای آینده ما هستند، می‌دیدم.»

اصلاحات گسترده
زنان مشتاق و فوتبال‌دوست سعودی، اکنون پرچمدار تغییرات گسترده‌تری‌اند که پادشاهی سعودی در حال ایجاد آن است. عربستان در جریان تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ با هدف فاصله گرفتن از وابستگی به درآمد نفتی، منابع درآمد خود را توسعه می‌دهد و درهای خود را به روی جهان باز می‌کند. فرانس۲۴ می‌گوید اگرچه برخی دیگر از قوانین برای بهبود شرایط زندگی زنان در عربستان باید اصلاح شوند، اما طی سال‌های اخیر محدودیت‌های کلیدی زیادی مربوط به زنان لغو شده است. در یک نمونه؛ ماه گذشته مستند فیفا هم نشان داد که فوتبالیست‌های زن سعودی حالا چگونه وارد دنیایی جدید شده‌اند تا فوتبال که تا همین اواخر در این کشور «ورزشی مردانه» نامیده می‌شد را با امکاناتی استاندارد و جهانی و تحت حمایت کامل دولت دنبال کنند. در مستند فیفا درباره زنان فوتبالیست در عربستان سعودی همچنین به طرفداران خارجی تیم ملی زنان این کشور پرداخته شده و یک مطلب از سوی بنیاد پله در اینستاگرام بازنشر شده است که از اولین بازی رسمی تیم زنان فوتبال عربستان فیفا، با عنوان «یک روز تاریخی نه‌تنها برای شما، بلکه برای همه کسانی که فوتبال را دوست دارند» یاد شده است.

اینجا همه امیدوارند
مونیکا استاب، اولین سرمربی تیم ملی فوتبال زنان عربستان که اکنون مدیرفنی این تیم است، به تلویزیون دولتی فرانسه گفت که فعالان حقوق زنان، بی‌شک با حضور در کشور عربستان سعودی و مشاهده تغییرات بزرگی که به‌وجود آمده است، سود خواهند برد: «کسی که نمی‌داند اینجا چه اتفاقی افتاده چگونه می‌خواهد انتقاد کند؟ من همیشه توصیه می‌کنم که به عربستان بیاید و خودتان از نزدیک شاهد باشید که چه تغییراتی درحال وقوع است.» تا قبل از اینکه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ را برای ورزش مردان آغاز کند نیز برای بسیاری از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان عربستان، فوتبال یک واقعیت مهم در زندگی بود.
بیان صداگاه، کاپیتان ۲۸ ساله این تیم می‌گوید: «از زمانی که به یاد دارم، فوتبال در خانواده من وجود داشته است، اما با این حال، اکنون فرصت‌های جدید ورزشی من را به فکر رها کردن شغل روزانه‌ام که پرستاری بود، انداخته است تا بتوانم تنها روی یک هدف و مسیر متمرکز باشم.» لایان جوهری، هافبک تیم ملی فوتبال زنان عربستان و باشگاه الاتحاد، می‌گوید در فوتبال مردان به انگولو کانته، ستاره فرانسوی تیم مردان الاتحاد علاقه دارد و از اینکه به زودی قرار است با این هافبک قدرتمند دیدار کند، بسیار ذوق‌زده است. حالا مونیکا استاب، مدیرفنی تیم فوتبال زنان عربستان که در بیش از ۹۰ کشور دنیا برای ارتقای سطح فوتبال زنان کار کرده، تمرکز اصلی خود را روی افزایش مهارت‌های فردی و تیمی دختران فوتبالیست در این کشور قرار داده است. او گفت: «من تنها به یک چیز علاقه‌مندم و آن‌هم فوتبال زنان است، زیرا می‌خواهم فوتبال زنان رشد کند، می‌خواهم فوتبال زنان توسعه یابد. این تنها ماموریت من است.» در ماه ژوئن سال جاری، فدراسیون فوتبال عربستان سعودی اعلام کرده بود که بودجه‌ای ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری را برای تقویت سیستم حمایتی و خلاقانه باشگاه‌های فوتبال زنان اختصاص داده است. تعداد باشگاه‌ها و بازیکنان لیگ برتر فوتبال زنان در عربستان سعودی طی سال اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها