به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۳۲۵۸۴

با علائم اصلی سرطان مری آشنا شوید

با علائم اصلی سرطان مری آشنا شوید
گروه علمی: سرطان مری دهمین سرطان شایع و ششمین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان است.
به گزارش بهداشت نیوز، علائم سرطان مری در مراحل اولیه بسیار کم است؛ اما با پیشرفت سرطان، فرد علائم و نشانه‌های بیشتری را تجربه می‌کند.
 
1. کاهش وزن ناخواسته
کاهش وزن ناخواسته زمانی رخ می‌دهد که بدون رژیم یا افزایش فعالیت بدنی، وزن شخص کم می‌شود. این موضوع به‌ویژه زمانی که وزن به مقدار قابل‌توجهی کم می‌شود، بسیار ناراحت‌کننده است و حتی فرد دلیل آن را نمی‌داند. بیماری‌های کوتاه‌مدت مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی می‌توانند باعث کاهش وزن شوند. اما یکی از علائم سرطان مری در جوانان کاهش وزن ناخواسته است و باید آن را جدی گرفت.

2.سوء هاضمه
سوء هاضمه به مجموعه‎ای از علائم گوارشی، از جمله احساس ناراحتی در قسمت بالای شکم، سوزش سر دل و حالت تهوع گفته می‌شود. افراد اغلب پس‌از خوردن وعده‌های غذایی اصلی دچار سوء هاضمه می‌شوند. چند بیماری مختلف مانند رفلاکس معده، زخم معده، گاستروپارزی و سندرم روده تحریک‌پذیر می‌تواند باعث سوء هاضمه شود. همچنین این مشکل را می‌تواند یکی از علائم سرطان مری پیشرفته باشد که باید به آن توجه کنید.

3.سوزش سردل
سوزش سر دل یک احساس سوزش در قفسه سینه است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به سمت مری حرکت می‌کند. در برخی افراد اسفنکتر تحتانی مری به درستی عمل نمی‌کند و باعث برگشت محتویات معده به مری می‌شود. اسیدهای معده می‌توانند مری را تحریک کنند و منجر به سوزش سر دل شوند. این وضعیت می‌تواند یکی از علائم سرطان مری خوش خیم باشد.

4.درد و مشکل در بلع
یکی دیگر از علائم اصلی سرطان مری، درد و مشکل در بلع (دیسفاژی) است. این مشکل شایع است و افراد در هر سنی می‌توانند آن را تجربه کنند. مشکل در بلع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ شایع‌ترین علل بلع دردناک عبارتند از سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه مزمن، عفونت گلو و رفلکس اسید است. در موارد نادر، درد و مشکل در بلع می‌تواند نشان‌دهنده سرطان مری باشد.

5. استفراغ
استفراغ، روش بدن برای خلاص‌شدن از شر عاملی مضر در معده است. همچنین می‌تواند پاسخی به تحریک روده باشد. استفراغ یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از شرایط دیگر مانند بیماری است. با‌این‌حال، استفراغ مکرر می‌تواند نشانه یک وضعیت اورژانسی یا یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد. به‌عنوان‌مثال، این مشکل می‌تواند یکی از علائم اصلی سرطان مری باشد؛ پس حتما آن را جدی بگیرید.

6.برگشت غذا به مری
برگشت غذا به مری (رگورژیتاسیون) زمانی اتفاق می‌افتد که مخلوطی از شیره معده یا غذای هضم‌نشده از مری بالا آمده و وارد دهان شود. علت این مشکل در نوزادان و افراد بزرگسال می‌تواند متفاوت باشد. رگورژیتاسیون در سال اول زندگی نوزادان طبیعی است؛ اما این مشکل می‌تواند از علائم سرطان مری در بزرگسالان باشد. انسداد مری به‌ دلیل سرطان باعث این نارسایی به‌صورت مداوم می‌شود.  

7.درد در قفسه سینه
وقتی درد قفسه سینه دارید، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد این است که دچار حمله قلبی شده‌اید. هرچند درد قفسه سینه یک نشانه اثبات‌شده از حمله قلبی است؛ اما بر اساس یک مطالعه، تنها 5.5 درصد از تمام مراجعه‌های اورژانس برای درد قفسه سینه منجر به تشخیص یک مشکل قلبی شده است. این مشکل می‌تواند ناشی از شرایط جدی دیگری مانند سرطان مری باشد. درد در قفسه سینه به‌عنوان یکی از علائم سرطان مری در زنان معرفی می‌شود.

8. خستگی
خستگی اصطلاحی است که برای توصیف احساس کلی خستگی یا کمبود انرژی استفاده می‌شود. وقتی خسته هستید، انگیزه و انرژی ندارید. دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد که آن‌ها را می‌توان به سه دسته سبک زندگی، شرایط جسمانی و روان دسته‌بندی کرد. 
برچسب ها: سرطان مری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها