به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۳۵۰۴۷

سهم مردان و زنان دانشگاه رفته از بازار کار ایران

سهم مردان و زنان دانشگاه رفته از بازار کار ایران
گروه اقتصادی: در تابستان امسال سهم شاغلان دانشگاهی از کل شاغلان به 26.8 درصد رسیده و نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است.به گزارش اکو ایران،«سهم دانشگاهیان از جمعیت شاغل» یکی از شاخص‌های بازار کار است که نشان می‌دهد چند درصد از شاغلان کشور از مراکز آموزش عالی فارغ‌التحصیل شده‌اند. این نسبت به تفکیک زنان و مردان نیز ارائه می‌شود.

طبق این آمار، در تابستان امسال حدودا 23 درصد از مردان شاغل دانشگاه رفته‌اند در حالی که تقریبا نزدیک به نیمی از زنان شاغل دارای مدرک دانشگاهی هستند. به علاوه، جمعیت مردان شاغل در این فصل تقریبا 16 میلیون نفر بیش‌تر از جمعیت زنان شاغل بوده است. این دو عامل می‌تواند نشانگر شکافی عمیق در اشتغال تابستانه زنان و مردان باشد.

77 درصد از مردان شاغل بدون تحصیلات دانشگاهی
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال سهم دانشگاهیان از کل شاغلان به 26.8 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایشی 0.3 واحد درصدی دارد. این نسبت به تفکیک زنان و مردان نیز ارائه شده است.

برای مثال، جمعیت مردان شاغل در تابستان امسال بیش از نیم میلیون نفر نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته و به 20 میلیون و 701 هزار نفر رسیده است. 23.1 درصد از این جمعیت شاغل، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.به عبارت دیگر، از هر 1000 مرد شاغل در تابستان امسال، 231 نفر دانشگاه رفته است. این در حالی است که سهم مردان دانشگاهی شاغل از کل شاغلان در تابستان سال گذشته 22.8 درصد بوده است.
در واقع، 76.9 درصد از مردان شاغل در تابستان امسال، دانشگاه نرفته‌اند.

نزدیک به نیمی از زنان شاغل، فارغ‌التحصیل از دانشگاه
طبق شواهد آماری، زنان تحصیل‌کرده به مراتب کمتر از مردان در بازار کار تابستان 1402 مشارکت داشته‌اند. در این فصل، جمعیت زنان شاغل 378 هزار نفر نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته اما همچنان کمتر از 4 میلیون نفر است.به بیان دقیق‌تر، جمعیت زنان شاغل در تابستان امسال 3 میلیون و 980 هزار نفر برآورد شده که تقریبا 16 میلیون نفر کمتر از جمعیت مردان شاغل است.

طبق داده‌های مرکز آمار، سهم زنان دانشگاهی شاغل از کل شاغلان از 47.1 درصد در تابستان سال گذشته به 46.2 درصد در تابستان امسال کاهش یافته است. بنابراین بنظر می‌رسد که مشارکت زنان دانشگاه‌رفته در بازار کار تابستان امسال کاهش یافته است.در تابستان امسال تنها نزدیک به 23 درصد از مردان شاغل دانشگاه رفته‌اند در حالی که این نسبت برای زنان بیش از 46 درصد درصد است. به علاوه، جمعیت مردان شاغل در این فصل تقریبا 16 میلیون نفر بیش‌تر از جمعیت زنان شاغل بوده است. این دو عامل می‌تواند نشانگر شکافی عمیق در اشتغال تابستانه زنان و مردان باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها