به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۳:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۳۵۲۲۵

نشانه‌های رکود در بازار مسکن ایران

نشانه‌های رکود در بازار مسکن ایران
گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران در نهایت پس از چند ماه سکوت در زمینه آمارهای مربوط به تحولات بازار مسکن تهران، گزارشی در این باره منتشر کرد. بر اساس این گزارش میانگین قیمت مسکن در تهران به 77 میلیون و 480 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته یعنی مردادماه حدود دو میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

به گزارش تجارت نیوز، در همین راستا آمارهای مربوط به تورم این بازار روندی کاهشی طی این دو ماه پشت سر گذاشته است. مطابق با این گزارش تورم نقطه به نقطه مردادماه 84.1 درصد بوده که تا ماه بعد به 75.2 درصد رسیده است. اما در این بین تورم سالانه مسیری مخالف با این روند را طی می‌کند. تورم مسکن که سال گذشته 82 درصد برآورد می‌شده، شهریورماه امسال 83.9 درصد ثبت شده است.اما این کاهش قیمت مسکن در شهر تهران تا چه اندازه تاثیر مثبتی بر بازار داشته و چقدر معتبر است؟

ارائه آمار در شرایط رکودی
بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن  گفت: «وقتی قرار باشد از کالایی آمار خاصی ارائه شود باید به شرایط آن کالا در دوره‌های مختلف توجه شود.»او ادامه داد: «برای مثال ارزیابی در دوره رکود نسبت به دوره رونق نیازمند در نظر گرفتن عوامل دیگر است. وقتی در تهران طی یک ماه 10 هزار معامله انجام می‌شود آمار میانگین این قیمت در نظر گرفته می‌شود. ماه بعد که تنها 100 معامله اتفاق افتاده است دیگر نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد که کاهش یا افزایش قیمت داشته است.»

این کارشناس اقتصاد مسکن در این زمینه توضیح داد: «در این شرایط، بستر معامله وجود نداشته است. در ارزیابی معامله تجاری بحث معاملات هم وجود دارد و خیلی از اعداد از ارزیابی خارج می‌شود.» ستاریان در مورد تاثیر رکود بر قیمت بیان کرد: «این رکود است که قیمت را پایین می‌آورد در حالی که فروشنده حاضر نیست یک ریال ارزان‌تر خانه خود را بفروشد.»

او همچنین تصریح کرد: «اگر بطن بازار را مورد بررسی قرار دهید متوجه می‌شوید اکنون رکود تورمی نیز در جریان است، قیمت در حال بالا رفتن است، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود.»همان‌طور که به آن اشاره شد، کارشناسان معتقدند کاهش قیمتی که اکنون آمارها بیانگر آن است از رکود حاکم بر بازار برمی‌آید. فروشندگان به دلیل نبود مشتری و در شرایط نیاز مبرم به سرمایه خود گاهی‌ اوقات قیمت را پایین‌تر از فی بازار اعلام می‌کنند و در نتیجه در همان تعداد اندک معامله‌ای که اتفاق می‌افتد، کاهش قیمت دیده می‌شود.بنابراین نمی‌توان در نظر گرفت این آمارها می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته و روند آن را در ماه‌های آتی بهبود دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها