به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۴۳۵۹۲۲

سقوط سهمگین پادشاه تلفن همراه

سقوط سهمگین پادشاه تلفن همراه
گروه اقتصادی: شاید شما یکی از حدود ۲۰۰ میلیون نفری بودید که گوشی آجری ۱۱۰۰ را در اوایل دهه ۲۰۰۰ خریداری کردند، اما احتمالا پس از بازی Snake در نوکیا ۳۳۱۰، دیگر به این برند فکر نکرده‌اید.
به گزارش خبرآنلاین، اگر نام کمپانی‌های بزرگی که روزگاری دنیای فناوری را در دست داشتند و امروز چیزی از عظمت گذشته‌شان به جا نمانده را ردیف کنیم به فهرست غم‌انگیزی از شرکت‌های فناوری می‌رسیم که شکوه و عظمت آن‌ها کم رنگ شده است. از جمله بلک بری، ال جی، موتورولا، AOL و یاهو و یکی از آن‌ها که شاید سخت‌ترین سقوط را داشت نوکیا بود.
امروز، نوکیا Oyj یک غول فناوری است که عمدتاً تجهیزات مخابراتی تولید می‌کند. داستان افول این برند ارتباط مستقیمی به ظهور آیفون و البته اندروید گوگل دارد، که پیش چشم نوکیا به بزرگترین سیستم عامل موبایل روی کره زمین تبدیل شد.
سریدار راماسوامی، یکی از بنیانگذاران Neeva Inc، گفت: «هیچ کس بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ فکر نمی‌کرد که گوگل بتواند سیستم عاملی ایجاد کند که رقیب نوکیا و مایکروسافت باشد. حتی با مقیاس گوگل، این یک مفهوم غیرقابل تصور بود.»
در آن زمان و در دنیای تلفن، احتمالاً نوکیا در همان موقعیتی بود اکنون گوگل است. در واقع، تنها چند ماه پس از اینکه اپل در سال ۲۰۰۷ آیفون اصلی خود را عرضه کرد، مجله فوربس نوکیا را روی جلد خود قرار داد و با تعجب نوشت: «یک میلیارد مشتری؛ آیا کسی می‌تواند پادشاه تلفن همراه را بگیرد؟» فوربس، اشاره کرد که نوکیا سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون گوشی می‌فروشد، این فروش چیزی بیشتر از مجموع موتورولا، سامسونگ و سونی بود.
پاسخ تیتر مجله فوربس «بله» بود، نوکیا در سال‌های آینده در بازار گوشی‌های هوشمند معلق شد، زیرا فروشگاه‌های نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های گوگل و اپل شروع به کار کردند. در سال ۲۰۱۳، شرکت مایکروسافت در تلاشی ناامیدکننده برای ارتقای سیستم عامل ویندوز موبایل خود موافقت کرد تا تجارت دستگاه‌ها و خدمات نوکیا را به مبلغ ۷ میلیارد دلار خریداری کند. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت که در سال ۲۰۱۵ خرید خود را لغو کرد، در طول شهادت خود در دادگاه گوگل، این خرید را تلاشی ناموفق برای تثبیت جایگاه پایین سوم خود در جنگ گوشی‌های هوشمند توصیف کرد.
امروزه نوکیا فقط مجوز نام خود را به HMD می‌دهد که تبلت‌ها، بلندگو‌ها و هدفون‌ها و ایرپاد‌هایی با ظاهری عمومی ارائه می‌دهد. بیشتر حجم فروش آن را گوشی‌های اصلی با صفحه‌کلید فیزیکی تشکیل می‌دهند، مانند نسخه زامبی گوشی قدیمی ۳۳۱۰ نوکیا. بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی IDC، HMD-Nokia در بازار تلفن‌های همراه اول پیش از خط تولید داخلی گوگل، رتبه ۱۱ را دارد، اما تنها به این دلیل که این آمار شامل دستگاه‌های هوشمند ساده و معمولی «Dumb Phone» می‌شود و نوکیا، با میانگین هزینه ۲۳ دلار برای هر گوشی، تعداد زیادی از این دستگاه‌ها را به فروش می‌رساند.
قدرتمندترین‌ها هم روزی سقوط خواهند کرد
سقوط روزافزون برند نوکیا شاید یکی از دلایلی باشد که HMD ماه گذشته اعلام کرد که تولید دستگاه‌های با برند HMD را به جای نوکیا آغاز خواهد کرد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود حقوق مجوز آن در سال ۲۰۲۶ منقضی شود، ممکن است زمانی برسد که پادشاه سابق تلفن همراه دیگر حتی حق امتیاز «Dumb Phone» را نداشته باشد. این حماسه یادآور این است که حتی قدرتمندترین‌های فناوری نیز ممکن است سقوط کنند.
برچسب ها: تلفن همراه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها