به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۳۷۱۱۷

نشانه های اولیه افسردگی را بشناسیم

نشانه های اولیه افسردگی را بشناسیم
گروه سلامت: افسردگی، یکی از اختلالات خلقی است که با درجات مختلف از غمگینی، یاس، ناامیدی، تنهایی، شکست و تردید و احساس گناه همراه است، تا حدی که آن را به عنوان سرماخوردگی روانی نام می‌برند.این بیماری توانمندی انسان را در رفتار و عملکرد، تفکر و احساس تحت تأثیر قرار می‌دهد، فرد به نوعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شود و ارتباط او با اطرافیان کاهش می‌یابد.

دامنه اختلال افسردگی از احساس ناتوانی، بی‌کفایتی و بی‌میلی به زندگی شروع شده و در مراحل بالاتر و گذشت زمان به پوچی و آسیب به خود سوق داده می‌شود. افراد افسرده احساس ناتوانی و کرختی دارند و در بعضی مواقع نیز احساس توانمندی، حرکت مضاعف، بی‌قراری و انرژی حرکتی زیادی از خود نشان می‌دهند؛ این افراد اغلب به زندگی امیدوار نیستند، آینده را تاریک و تمام شده می‌بینند، قدرت کلام آنها ضعیف شده و در فعالیت‌های اجتماعی حضور کمتری دارند. 

علایم افسردگی
اگر  فردی  پنج نشانه و یا تعداد بیشتری  از  نشانه های زیر در طول مدت دو هفته داشته باشد و از بین این پنج نشانه، دو نشانه خلق افسرده و فقدان علاقه یا لذت بارز باشد، می توان گفت این فرد از افسردگی رنج می برد.

نشانه‌های عاطفی‌
فرد احساس گناه دارد و خود را بی ‌ارزش و بی‌ کفایت می ‌داند.       
دارای احساس ترس و اضطراب و دلهره و بی ‌قراری است.   
زودرنج، غمگین و بی‌حوصله ‌است و اغلب  اوقات خلق‌ فرد گرفته است.

نشانه های جسمی‌
احساس خستگی دائمی می کند و سعی دارد کارها را به تأخیر بیاندازند. اختلال در خواب (پرخوابی یا کم‌ خوابی) و خوردن (کم ‌خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن) پیدا می‌کند.از مشکلات بدنی مثل درد معده، حالت تهوع، سردرد و موارد مشابه صحبت می‌کند، بدون آنکه علائم بیماری جسمی در فرد دیده شود.

نشانه‌های اجتماعی و ارتباطی‌
در ارتباط اجتماعی با دیگران ضعیف است و اغلب گوشه‌گیری می‌ کند.
نسبت به ظاهر و آراستگی خود توجه ندارد.    
در صورت نبود موفقیت، خود را مسوول ناکامی و شکست می‌ داند.
نشانه های شناختی‌
نگرانی و دلواپسی شدید ذهنی نسبت به سلامتی خویش دارد.                     
در تصمیم‌گیری، ضعیف عمل می‌کند.
کاهش تمرکز و درک دارد.       
افکار و احساس اسیب به خود در سر دارد. 

عوامل موثر بر کاهش افسردگی شامل تنفس عمیق، آرام سازی یا ریلکسیشن، تصویرسازی ذهنی یا رویاپردازی، ورزش، فعالیت های فیزیکی ( هنری / کشاورزی و...)، انجام کارهای مورد علاقه و سرگرم کننده، گوش دادن به موسیقی آرام یا مطالعه کتاب، تمرکز روی جنبه های خوشایند زندگی و تمرکز روی نقاط قوت و موفقیت های فرد است.
مرجع : بهداشت نیوز
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها