به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۳۸۳۳۲

خروج روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف

خروج روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف
گروه بین الملل: به دنبال خروج روسیه از معاهده «نیروهای مسلح متعارف در اروپا»، یکی از معاهده‌های مهم اواخر دوران جنگ سرد، ایالات متحده آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز اعلام کردند که تعهدات خود در چارچوب این معاهده را به حالت تعلیق در می‌آورند.
روسیه پیشتر در همین روز با متهم کردن آمریکا و ناتو به نادیده گرفتن معاهده «نیروهای مسلح متعارف در اروپا» در سال ۱۹۹۰، اعلام کرد که از این معاهده خارج می‌شود.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعضای [پیمان ناتو] تصمیم روسیه برای خروج از پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا (سی‌اف‌ای) را محکوم می‌کنند، خود جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین نقض اهداف این پیمان است.»
ناتو در ادامه این اقدام روسیه را در راستای تلاش‌های مسکو برای تضعیف سیستماتیک امنیت اروپا-آتلانتیک ارزیابی کرده است.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تصریح کرد که همه اعضای این پیمان معاهده «نیروهای مسلح متعارف در اروپا» را تا زمانی‌که لازم باشد، مطابق با حقوق خود و تحت قوانین بین‌المللی، تعلیق می‌کنند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرده است ایالات متحده تعهدات خود در چارچوب این معاهده را از ۷ دسامبر (۳۰ روز دیگر) به حالت تعلیق در خواهد آورد.
 سالیوان در بیانیه‌ای اعلام کرد،‌ جنگ روسیه علیه اوکراین و خروج این کشور از معاهده سی‌اف‌ای، شرایط مربوط به آن را «بطور اساسی» و همچنین تعهدات اعضای این معاهده را تغییر داد.
معاهده «سی‌اف‌ای» در سال ۱۹۹۰ و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین در پاریس امضا شد. این معاهده محدودیت‌هایی را برای استقرار تسلیحات و تجهیزات نظامی متعارف ایجاد می‌کرد. این معاهده جهت جلوگیری از رقابت هر یک از طرف‌های جنگ سرد برای حمله سریع علیه طرف دیگر در اروپا طراحی شده بود.به گزارش رویترز، روسیه در سال ۲۰۰۷ مشارکت در این معاهده را به حالت تعلیق درآورد و در سال ۲۰۱۵ نیز مشارکت فعال را متوقف کرد. درهمین حال٬ رئیس‌جمهور روسیه ۱۱ آبان سال جاری قانون لغو تعهد این کشور به پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کرد. ولادیمیر پوتین گفته بود با تصویب این قانون، روسیه در موقعیت برابر با آمریکا قرار می‌گیرد.
مسکو می‌گوید به رغم لغو تعهدش به این پیمان، آزمایش هسته‌ای انجام نخواهد داد مگر این‌که آمریکا چنین کاری بکند. علاوه بر این، لغو این تعهد روی موضع عمومی آن در مورد تسلیحات هسته‌ای و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد زرادخانه اتمی این کشور تاثیری نخواهد داشت.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها