به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۴۳۹۴۵۹

روسیه: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

گروه بین‌الملل: دو سال و سه ماه پس از خروج آمریکا از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، مسکو با وجود روابط نزدیک با این گروه، ادعا کرد هنوز برای به رسمیت شناختن رژیم طالبان به عنوان دولت مشروع افغانستان، دلیلی نمی‌بیند.
روسیه: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم
ضمیر کابلوف، مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری این کشور در امور افغانستان، در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت که روسیه در زمینه به رسمیت شناختن طالبان هیچ پیشرفتی نداشته است. کابلوف تصریح کرد: «[در تصمیم‌گیری برای به رسمیت شناختن طالبان] هیچ تغییری وجود ندارد. ما بارها در همه سطوح ممکن در مورد آن صحبت کرده‌ایم.» این اظهارات کابلوف نشان می‌دهد که روسیه نیز با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان، از رفتارهای دوگانه و نیز سیاست‌های انعطاف‌ناپذیر این گروه در برابر تعهدات بین‌المللی ناامید شده است. روسیه پیش از این بارها نشست‌هایی با موضوع افغانستان را میزبانی کرد اما حالا کابلوف می‌گوید روسیه فعلا به برگزاری نشستی جدید در مورد افغانستان علاقه‌ای ندارد. او که پیش از این گفته بود روسیه به تماس با کشورهای چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان ادامه خواهد داد، در مصاحبه جدیدش گفت که کشورش در مورد افغانستان هیچ تماسی با آمریکا ندارد.
ضمیر کابلوف مقررات جدید طالبان برای زنان را «حماقت محض» خواند
کابلوف تصریح کرد: «روسیه در حال حاضر در مورد افغانستان هیچ ارتباطی با ایالات متحده ندارد و برای آن تلاشی هم نمی‌کند.» این در حالی است که با وجود دشمنی ظاهری طالبان با آمریکا، ایالات متحده در دو سال گذشته همچنان بزرگ‌ترین حامی مالی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بوده و در این مدت بیش از ۲.۷ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده است. علاوه بر این، برخی مقام‌های ارشد ایالات متحده از جمله شخص بایدن، بارها گفته‌اند که با طالبان در زمینه‌های امنیتی همکاری دارند. بایدن ادعا می‌کند القاعده در افغانستان نابود شده و این به دلیل همکاری طالبان با آمریکا بوده است. البته این اظهارات بعدا در گزارش‌های پنتاگون و شورای امنیت سازمان ملل رد شدند؛ زیرا این گزارش‌ها نشان دادند که القاعده و داعش همچنان در افغانستان حضور دارند و در این دو سال سلطه طالبان قوی‌تر هم شده‌اند. این موضوع برای روسیه هم بابت استفاده از خاک افغانستان برای هدف قرار دادن منافع روسیه در آسیای میانه نگرانی جدی ایجاد کرده است. این در حالی است که هیئت اعزامی ساختار منطقه‌ای ضدترورویستی سازمان همکاری شانگهای، روز دوشنبه ۲۲ آبان در دیدار با تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل در تاشکند، در مورد تهدیدهای تروریسم بین‌المللی در افغانستان صحبت کردند. در این نشست، هر دو طرف در مورد وجود تهدید سازمان‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی و بر لزوم ارزیابی پتانسیل این گروه و روش و رویکرد حملات آن‌ها تاکید کردند. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد در حالی که روسیه انتظار داشت پس از خروج آمریکا از افغانستان، به یک بازیگر اصلی در منطقه تبدیل شود، ادامه روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و نیز روابط پیداوپنهان این گروه با آمریکا، به ناامیدی روسیه از طالبان دامن زده است.
برچسب ها: طالبان روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها