به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۴۳۹۷۸۷
حمله ارتش اسرائیل به خانه رهبر حماس

بیم  گسترش حمله اسرائیل به جنوب غزه

بیم  گسترش حمله اسرائیل به جنوب غزه
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل در چهل و یکمین روز جنگ با حماس با ادامه گلوله باران باریکه غزه اعلام کرد که سربازانش همچنان در شفاء، بزرگترین بیمارستان نوار غزه، مستقر هستند. همچنین  ارتش اسرائیل  اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی خانه اسماعیل هنیه، یکی از رهبران ارشد حماس را در غزه بمباران کردند.
ارتش اسرائیل در توئیتی در همین رابطه آورده است که خانه هنیه که در زمان حمله خالی از سکنه بوده «به عنوان یک زیرساخت تروریستی مورد استفاده قرار می‌گرفت و اغلب محل ملاقات رهبران ارشد حماس برای هدایت حملات تروریستی علیه غیرنظامیان اسرائیلی و سربازان اسرائیلی بوده است.»
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که تا حدودی نسبت به احتمال آزادی بیش از ۲۰۰ گروگانی که حماس در حمله ۷ اکتبر از اسرائیل به غزه برد، امیدوار است.ارتش اسرائیل با انتشار ویدئویی که به طور مستقل تایید نشده است می‌گوید سلاح‌ها و تجهیزات حماس را در بیمارستان شفاء کشف کرده است.حماس می‌گوید حمله اسرائیل به بیمارستانی که صدها غیرنظامی در کنار بیماران و کارکنان در آن پناه گرفته‌اند، جنایت جنگی است.
اسرائیل  درخواست کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای دسترسی به این کشور را رد کرد. هیات دیپلماتیک اسرائیل در مقر سازمان ملل در ژنو در پاسخ به سوالی درباره درخواست «فولکر تورک» برای بازدید از اسرائیل گفت: «اسرائیل در حال حاضر هیچ مزیتی در سفر کمیسر عالی نمی‌بیند.»
مسئول حقوق بشر سازمان ملل موارد جدی نقض قوانین بین المللی در جنگ اسرائیل و حماس را تقبیح کرد و گفت که لازم است در این زمینه تحقیقات بین المللی صورت گیرد.
 «فولکر تورک» در مقر ژنو ضمن ارائه گزارش سفر اخیر خود به خاورمیانه گفت: «اتهامات مطرح شده و بسیار جدی در مورد نقض متعدد و عمیق قوانین بین‌الملل بشردوستانه، حالا هرکسی که آن‌ها را مرتکب شده باشد، نیازمند تحقیقات دقیق و پاسخگوبودن کامل [طرفین] است.»
وی همچنین گفت که بلندترین صدای زنگ خطر را در مورد وضعیت «انفجارگونه» در کرانه باختری اشغالی را به صدا در می آورد.  تورک گفت: من عمیقا نگران تشدید خشونت و تبعیض شدید علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی هستم. به نظر من، این یک وضعیت انفجارگونه ایجاد می‌کند و من واضح می‌گویم که ما بسیار فراتر از سطح هشدار اولیه هستیم. من بلندترین زنگ خطر ممکن را در مورد کرانه باختری اشغالی به صدا در می آورم.»
 اسرائیل اجازه ندهد خشم  مستولی شود
 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به اسرائیل، از این کشور خواست تا در جنگی که از هفتم اکتبر علیه حماس در نوار غزه به راه انداخته است، «خود را غرق خشم نکند.»
وی گفت «من ترس و درد شما [اسرائیلی‌ها] را درک می‌کنم. من عصبانیت شما را درک می‌کنم. اما از شما می‌خواهم که اجازه ندهید خشم شما را فرا گیرد.»
 بورل در سفر  به اسرائیل، ضمن دیدار با الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل، از کیبوتص‌های نزدیک مرز غزه که در روزهای ابتدایی مورد حمله حماس قرار گرفته بود نیز دیدن کرد. او همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کسانی شد که توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند.
 کنترل لنگرگاه غزه در دست ارتش اسرائیل 
 ارتش اسرائیل  اعلام کرد که «کنترل عملیاتی» لنگرگاه شهر غزه، که محل پهلوگیری قایق‌های ماهیگیری صیادان فلسطینی بود را به دست گرفته‌ است.
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بندر در کنار فعالیت‌های ماهیگیران، به عنوان مرکز آموزش جنگجویان حماس مورد استفاده قرار ‌گرفته می‌شد. ارتش اسرائیل همچنین آورده است که نیروهای نظامی اسرائیل در بخشی از این عملیات توانسته‌اند تعداد ده تونل زیرزمینی حماس را منهدم کنند.
بیم از گسترش حمله به جنوب باریکه غزه
نیروی هوایی اسرائیل  اعلامیه‌هایی را در آسمان مناطق شرقی خان یونس در جنوب نوار غزه پخش کرد که بر روی آن نوشته شده بود که مردم برای امنیت خود آنجا را ترک کنند. این می‌تواند حاکی از انجام عملیات نظامی قریب‌الوقوع در این منطقه باشد.
اعلامیه‌های مشابهی نیز حدود دو هفته پیش منتشر شده بود. به گزارش رویترز، تفاوت در این نوبت این است که توزیع این اعلامیه‌ها بلافاصله با گلوله‌باران شدید تانک‌های اسرائیلی در مناطق شرقی خان یونس همراه بود.ده‌ها هزار نفر از آوارگان شمال غزه به خان یونس در جنوب پناه برده‌اند که همین موضوع سبب ازدحام شدید مردم و کمبود غذا و آب شده است. 
در این اعلامیه‌ها نام مناطقی که افراد باید آنجا را ترک کنند به ترتیب خزاعه،‌ عبسان، بنی‌سهیلا، و القراره عنوان شده و آمده است که «برای امنیت خود، باید فورا محل سکونت خود را تخلیه کنید و به پناهگاه‌های معلوم بروید. 
از زمان آغاز حملات اسرائیل به شمال باریکه غزه، مناطق جنوبی نیز در امان نبوده و شاهد حملات گاه و بیگاه ارتش اسرائیل بوده است.

افزایش شمار تلفات جانی سربازان ارتش اسرائیل 
ارتش اسرائیل از کشته شدن دو سرباز در نبردهای شمال نوار غزه خبر داد. با این احتساب،‌ شمار تلفات سربازان اسرائیلی در حمله زمینی به غزه به عدد ۵۰ رسید. هر دو سرباز اسرائیلی ۲۲ سال داشتند.از سوی دیگر و به گفته نهادهای بهداشتی فلسطینی، بیش از ۱۱ هزار و ۲۵۵ فلسطینی نیز از هفتم اکتبر تا ۱۴ نوامبر در غزه کشته شده‌اند. دست‌کم ۴۶۰۹ کودک در بین کشته شدگان هستند.شمار کشته‌شدگان فلسطینی معادل بیش از نیم درصد از جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری غزه است.
 زمان جایگزینی نتانیاهو فرا رسیده است
 یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل  در توئیتی نوشت، زمان آن فرا رسیده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و کابینه راست افراطی او جایگزین شوند.
وی تاکید کرد که «[اسرائیل] نیاز به ایجاد یک دولت بازسازی ملی» دارد.  لاپید در ادامه گفت: «[همچنان] حزب لیکود (حزب نتانیاهو) آن را رهبری خواهد کرد، اما نتانیاهو و افراط گرایان باید جایگزین شوند.»
اظهارات لاپید آخرین نشانه اختلافات در بدنه سیاسی اسرائیل است. یکی از موضوعات مهم، امتناع نتانیاهو از قبول هرگونه مسئولیت در مورد روزهای آغاز حمله حماس است. با این حال، برخی معتقدند که برای رسیدگی به عملکرد نتانیاهو باید تا پایان درگیری‌ها صبر کرد. بنی گانتس، یکی از وزرای کابینه نتانیاهو روز دوشنبه گفته بود که تلاش برای برکناری نخست‌وزیر «کم از دیوانگی» ندارد.
لاپید در این زمینه در توئیت خود نوشت: «صداهایی را می شنوم که می گویند وقتش نیست.» ما ۴۰ روز منتظر ماندیم، دیگر زمانی نداریم. آنچه ما در حال حاضر به آن نیاز داریم این است که دولتی مستقر شود که جز تامین امنیت و اقتصاد کار دیگری نداشته باشد. ما نمی‌توانیم تا سال آینده و برگزاری انتخابات صبر کنیم.»
 از هر ۵۷ نفر ساکن نوار غزه یک نفر کشته یا زخمی شده است
فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پس از سفر به منطقه می‌گوید که بر اساس آمار مقامات بهداشتی حماس در غزه از «هر ۵۷ نفر ساکن نوار غزه یک نفر» در پنج هفته گذشته کشته یا زخمی شده است.
او در بیانیه‌ای که پس از سفر خود به مصر و اردن صادر کرد، تاکید کرد که ادامه درگیری‌ها در غزه باعث درد و «رنج» غیرنظامیان هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی است. او افزود که غیرنظامیان غزه «که سال‌ها در پشت حصارهای سیم خاردار عمیقا فقیر شدند» بمباران شدیدی را تحمل می‌کنند که به ندرت در این قرن تجربه شده است.
او گفت: «به ندرت چنین اظهارات نگران‌کننده‌ای در مورد آسیب فاجعه‌باری که مردم عادی متحمل شده‌اند و همچنان در حال افزایش است، شنیده بودم. و هرگز در طول کارم که در بسیاری از موقعیت‌های بحرانی در سراسر جهان بوده است، با چنین موجی از ترس، خشم و ناامیدی مواجه شدم.»
بیش از ۱۱ هزار و صد نفر کشته شدند که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها کودک بودند. ۱۰۲ نفر از کشته شدگان کارکنان سازمان ملل بودند؛ افرادی که فقط هدفشان کمک به غیرنظامیان است. بیش از ۲۶ هزار نفر مجروح شدند که حال بسیاری از آنها وخیم است و دستکم ۲ هزار نفر دیگر در زیر آوار در محله‌های کاملا ویران شده گرفتار شدند در حالیکه هیچ امکانی برای نجات آنها وجود ندارد. کل ساکنان غزه به شدت آسیب دیده‌اند.»
او در این بیانیه بار دیگر هشدار داد که عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل ممکن است که بدون داشتن سوخت و تدارکات متوقف شود.
او در پایان بیانیه خود آورده: «در نهایت روشن است که اشغالگری اسرائیل باید پایان یابد. حقوق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود و داشتن یک کشور ضروری است و پذیرفتن حق موجودیت اسرائیل ضروری است.»
او در ادامه درباره نقش سازمان ملل افزود: «دفتر من تمام تلاش خود برای کمک به همه طرف‌ها برای عقب‌نشینی از پرتگاهی که افراط گرایی و خشونت به آن منتهی شده، ادامه خواهد داد. مهمترین دارایی ما استقلال و مقاومت ما بر سر اصول واستانداردهای بین‌المللی است که می‌تواند صلح پایدار را از طریق احترام به زندگی هر انسانی تضمین کند.»


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها