به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۴۴۱۱۱۷

آزادی گروگان‌ها از صبح جمعه آغاز می‌شود

آزادی گروگان‌ها از صبح جمعه آغاز می‌شود
گروه بین الملل: در حالیکه یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است آزادی گروگان‌ها به تعویق افتاده، کاخ سفید ابراز امیدواری کرده است آزادی گروگان ها از اوایل روز جمعه آغاز شود.
سخنگوی رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که توافق بین حماس و اسرائیل «در مسیر درست» قرار گرفته است.این توافق، شامل یک توقف چهار روزه در جنگ، قرار بود ساعت ۱۰:۰۰ به وقت محلی امروز، روز پنجشنبه به اجرا درآید.سخنگوی کاخ سفید گفته است که «این توافق مورد تایید قرار گرفته و همچنان برجاست.»
به نقل از آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گزارش شده که طرفین در حال کار روی جزئیات لجستیکی نهایی به ویژه برای اولین روز اجرای این طرح هستند.او گفت: «هدف اصلی ما این است که اطمینان حاصل کنیم که گروگان‌ها در امنیت به کشورشان آورده می‌شوند و این موضوع در مسیر درست قرار دارد و ما امیدواریم که اجرای آن از صبح جمعه آغاز شود.»تزاچی هانگبی، مشاور شورای امنیت ملی اسرائیل هم اواخر روز چهارشنبه گفت که این توافق قبل از جمعه انجام نخواهد شد در حالیکه قبلا گفته شده بود روز پنجشنبه انجام خواهد شد.او در مورد علت تاخیر توضیحی نداد.
رادیو تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام اسرائیلی، پیشتر گزارش داده بود که علت تاخیر در اجرای توافقنامه، امضا نشدن آن توسط حماس و میانجی قطری است اما افزود اسرائیل خوشبین است که پس از امضای آنها، توافقنامه اجرایی خواهد شد.
گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که حماس هنوز فهرستی از گروگان‌هایی که قرار است روز اول آزاد شوند به اسرائيل نداده است و این یکی از بخش‌های توافق میان دوطرف است.تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل هم گفت گروگان‌های این کشور پیش از روز جمعه از سوی حماس آزاد نخواهند شد.بر اساس بیانیه این مقام اسرائيلی که از سوی دفتر نخست وزیر این کشور منتشر شده است روند آزادی گروگان‌ها در جریان است و ادامه دارد. اسرائيل و حماس برای آزادی ۵۰ گروگان در جریان یک آتش‌بس ۴ روزه به توافق رسیده‌اند.این توافق در عین حال اسرائيل را ملزم کرده که ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی را از زندان آزاد کند و برای ورود کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به غزه راه را هموار کند.

وقفه چهار روزه در جنگ کافی نیست
آژانس سازمان ملل متحد برای کمک به امور فلسطینیان می‌گوید در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در مراکر مرتبط با آن در غزه پناه گرفته‌اند.تمارا الرفا  گفت این نهاد باید بتواند به شمال غزه، جایی که اسرائيل دستور تخلیه آن را صادر کرده است برود و تنها در صورتی می‌تواند این کار را انجام دهد که اسرائيل در جریان آتش‌بس به این آژانس ضمانت امنیتی بدهد.
 الرفا  گفت که این آژانس می‌خواهد درست مثل جنوب غزه، در شمال هم درمانگاه‌های سیاری را به پناهگاه‌ها بفرستند و نان و آرد و آب در میان مردم شمال غزه توزیع کند، اما «چهار روز وقفه در جنگ برای جواب به گستره و عمق فجایعی که در جریان است کفایت نمی‌کند.»به گفته الرفا ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های انسان‌دوستانه که در هر روز از این وقفه چهار روزه اجازه ورود به منطقه را یافته‌اند میزان بسیار کمی است.وی افزود چهار تانکر سوختی که که بر اساس توافق اجازه ورود به غزه را خواهند یافت تنها نیمی از نیاز این آژانس برای تردد، راه‌اندازی ژنراتورها و دستگاه‌های پمپ و تصفیه آب، و بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها برآورده خواهد کرد.

آتش‌بس برای نجات جان کودکان کافی نیست
رئیس صندوق جهانی کودکان، یونیسف، نوار غزه را «خطرناک‌ترین نقطه دنیا برای کودکان» خوانده است.
کاترین راسل، گفت «آتش بسی که به دشواری میان حماس و اسرائيل بسته شده برای نجات جان کودکان غزه کافی نیست.» راسل گفت: «۵۳۰۰ کودک از هفتم اکتبر تا کنون در حملات اسرائيل به غزه کشته شده‌اند. ۴۰ درصد کل تلفات از کودکان بوده و این بی‌سابقه است.»وی افزود آنچه به چشم خود در سفر اخیرش به جنوب غزه دیده خواب از چشمش ربوده است: «کودکان به جز بمب راکت و گلوله باران در خطر زندگی در شرایطی فاجعه بار هستند. راسل یک بار دیگر خواستار دسترسی ایمن کارکنان سازمان‌های امداد به غزه شد.روز چهارشنبه همزمان یادداشتی از خانم راسل در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا منتشر شد که در آن پیش بینی شده نرخ «تلف‌شدگی کودکان» در غزه ظرف چند ماه آینده ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
رئیس یونیسف گفته است غزه با بحران «تلف شدگی کودکان» روبروست، اصطلاحی که خطرناک‌ترین وضعیت سوءتغذیه کودکان را توصیف می‌کند.به گفته او پیش از آغاز جنگ در غزه نزدیک به ۷۰۰۰ کودک دچار سوءتغذیه شدید و خطرناک بوده‌اند و این آمار با ادامه جنگ افزایش خواهد یافت.به گفته  راسل این شرایط جسمی به معنی آن است که حتی یک سرماخوردگی کوچک می‌تواند به مرگ کودک منجر شود.رئيس یونیسف در این یادداشت تاکید کرده است که برای اطمینان از سلامتی کودکان در غزه، سازمان‌های امداد باید بتوانند بعد از پایان آتش بس هم به مردم این منطقه امداد رسانی کنند.

 كشته شدن پسر نماینده پارلمان لبنان 
به گفته گروه  حزب‌الله پنج عضو این گروه  در حمله اسرائیل به شهر بیت یاحون در جنوب لبنان کشته شدند.این گروه می‌گوید که عباس رعد، پسر محمد رعد، از اعضای ارشد حزب‌الله و عضو پارلمان لبنان یکی از اینها بود.
 از آغاز دور جدید خشونت در مرز اسرائیل و لبنان تا کنون در مجموع ۸۵ نیروی حزب‌الله کشته شده‌اند.
ارتش اسرائیل اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه به چند هدف متعلق به گروه حزب‌الله لبنان از جمله «زیرساخت‌ها و سلول‌های تروریستی» که سعی در پرتاب موشک به سوی اسرائیل و شلیک به نیروهای اسرائیلی را داشتند، حمله کرد.

سوئیس فعالیت حماس را  ممنوع می‌کند
دولت سوئیس اعلام کرد که قانونی را تصویب خواهد کرد که فعالیت گروه حماس و هر گونه حمایت از آن را درخاک این کشور ممنوع خواهد کرد.دولت سوئیس تدوین قانون در این زمینه را مناسب‌ترین واکنش به شرایط حاضر در خاورمیانه پس از حمله هفتم اکتبر توصیف کرده است.انتظار می‌رود که قانون پیشنهادی دولت سوئيس با حمایت حزب دست راستی موسوم به «حزب ملت سوئیس» تصویب شود.
شورای فدرال سوئیس در عین حال خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در نوار غزه و توقف انسان‌دوستانه جنگ به این منظور شده است.

هر شعار یهودستیزانه یک گناه است
با تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر در خاورمیانه، جرم‌هایی با انگیزه یهودستیزانه در آلمان افزایش یافته است. آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان، از "شکاف" و "ازهم‌گسیختگی" در جامعه آلمان سخن گفت. او در مصاحبه با شبکه "ان‌تی‌وی" آلمان خواستار "همبستگی علیه انسان‌ستیزی" شد و گفت: «هر شعار یهودستیزانه یک گناه است.»
مازیک گفت، باید برای مقابله با یهودستیزی و نفرت‌پراکنی وارد یک "همبستگی علیه انسان‌ستیزی" شد. رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان خطاب به مسلمانان افراطی ساکن آلمان که برخی از آنها حتی خواستار "خلافت" در این کشور شده‌اند، افزود که باید حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت. او گفت باید چنان مناسبات عادلانه‌ای در مناطق فلسطینی برقرار شود که جریان‌های تروریستی مانند حماس نتوانند شکل گیرند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها