به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۴۴۳۰۳۲

دو پیش بینی متفاوت از آینده بازار سرمایه

دو پیش بینی متفاوت از آینده بازار سرمایه
گروه اقتصادی: رشد بازار سرمایه که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود در هفته جاری نیز برای چندمین روز متوالی ادامه یافت و امید‌ها را برای بازاری که از ابتدای سال در رکود عمیقی فرو رفته بود زنده کرد. بر این اساس شاخص کل در راستای حرکت دیروز خود با رشد ۳۳ هزار و ۴۸۹ واحدی به دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز در پایان بورس روز یکشنبه دو هزار و ۷۳۳ واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۷۳۱ هزار و ۴۴۴ واحدی رسید.

به گزارش اقتصاد24،عمده دلیلی که بورس را پس از یک دوره رکود طولانی به این رشد رسانده جلسه‌ای بود که روز شنبه سازمان بورس با مدیران ۲۶ هلدینگ و ۶ بانک درباره تجدید ارزیابی برگزار کرد، اما سوالی که همواره وجود دارد ادامه‌دار بودن یا نبودن این روند بورس در روزهای آینده است.
 
آینده بورس با نگاه به سیاست‌های ارزی
«پیام الیاس کردی» کارشناس بازار سهام درباره بازار این روزهای بورس  می‌گوید: بازار شرایطش بهتر شده است. البته یک قسمتی از شرایط بازار به آن دلیل است که دوران سختی را در این مدت تجربه کرده بود و حالا بازار دارد خودش را با قیمت‌های سابق خودش مطابقت می‌دهد و بالا می‌آورد. ارزش معاملات خوب است. ورود و خروج پول خیلی خوب شده و اخباری که در رابطه با بازار می‌آید تاثیر گذاشته است. مثلا اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها خیلی توانسته به بازار سرمایه کمک کند. با توجه به مجموع این اتفاقات می‌توان گفت بازار یک رشدی را آغاز کرده که با افزایش نرخ دلار می‌تواند ادامه دار باشد در غیر این صورت تا پایان هفته ادامه دار نخواهد بود و بازار یک مقداری متعادل‌تر جلو خواهد رفت.

«برزو حق شناس» کارشناس دیگری است که  بر رشد بازار سرمایه با تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاکید دارد. طبق پیش بینی او اگر ارزش معاملات در روز دوشنبه روی ۶ هزار میلیارد تثبیت شود بازار می‌تواند رشدش ادامه دار باشد.

حق شناس در پاسخ به این سوال که ایا می‌توان گفت رشد بازار به سد تثبیت نرخ دلار برخورده است می‌گوید: بحث رشد بازار سرمایه بحث ارزش جایگزینی است. این بازار نسبت به کلاس دارایی‌ها یک کلاس جا مانده است. این یک اصل اقتصادی است که بازار‌ها خیلی نمی‌توانند از هم واگرا شوند. اگر یکی رشد کند بازار دیگر در طول زمان آن رشد را جبران می‌کند. تثبیت نرخ دلار خیلی ربطی به جلوگیری از رشد بازار ندارد. اما میتوان گفت اگر بانک مرکزی به هر دلیلی نتواند به تثبیت نرخ ارز با استفاده از خبردرمانی ادامه دهد و دلار رشد کند، این موضوع صرفا نیروی مضاعفی به بازار خواهد داد.

به گفته این کارشناس برخلاف برخی اظهار نظرها در خصوص تثبیت نرخ دلار تا پایان سال، بعید است که بانک مرکزی بتواند آن را ثابت نگه دارند چرا که دلار زیر ارزش ذاتی‌اش نگه داشته شده و با هر تکانه‌ای می‌تواند کلیت اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد و اثرات تورمی شدید بر جای بگذارد.

نتیجه جلسه ارزیابی دارایی‌ها چه بود؟
به گفته پیام الیاس کردی تجدید ارزیابی یک کار حسابداری است. سازمان بورس جلسه خوبی با حضور حقوقی‌ها برگزار کرد و خیلی از آن‌ها نیز استقبال کردند. مجموع این اتفاقات باعث شد که بازار سرمایه به نمادهای اخابر(مخابرات ایران)، فولاد(فولاد مبارکه اصفهان) و نماد حکشتی(کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) واکنش‌های مثبتی نشان دهد. حتی اظهار نظری که مدیر یکی از شرکت‌های دارایی کرده بود باعث شد، سهم آن شرکت دارویی شرایط مثبتی داشته باشد. به طور کلی این جلسه داستان‌های مختلفی دارد و از اینجا راه برای سهام‌های مختلف جدا خواهد شد.

برزو حق شناس نیز با مثبت ارزیابی کردن جلسه مذکور بر این باور است که تجدید ارزیابی دارایی‌ها تنها افق روشن پیش روی بازار سرمایه است و می‌تواند موتور محرک خوبی برای بازار تا ۶ یا ۷ ماه آینده باشد.

سهامداران خرد چه سهمی از رشد بازار داشتند؟
به گفته الیاس کردی این وضعیت برای سهامداران خردی که واقعا در بازار مانده باشند احتمالا جذاب بوده است، ولی برای سهامدارانی که از ابتدای ۱۴۰۲ شروع به خرید کرده باشند اتفاق خیلی ویژه‌ای رخ نداده است، یعنی از آن موقع تا الان سود آنچنانی نداشته و تازه دارند بی‌حساب می‌شوند. در سوی دیگر سرمایه گذارانی که بعد‌ها در ماه‌های ۶ یا ۷ خرید کردند، در حال کسب سود هستند.به گفته این کارشناس به طور کلی واقعیت این است که بازار سرمایه خیلی ارزان است و هنوز هم با توجه به رشدی که داشته می‌تواند ارزان باشد و می‌توان برد‌های جذابی را در آن دید.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها