به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۴۳۳۶۲

«ماساژ» سینوس‌‌ها به بهبود تنفس کمک می‌کند

«ماساژ» سینوس‌‌ها به بهبود تنفس کمک می‌کند
گروه سلامت:  انسداد مجاری تنفسی بسیار ناراحت‌کننده است و در فصل سرما شیوع بالایی دارد. در کنار توصیه‌هایی مانند بخور گرم، ماساژ در ناحیه سینوس‌‌ها می‌تواند به رفع گرفتگی و دفع راحت‌تر ترشحات بینی کمک می‌کند.

«ماساژ» سینوس‌‌ها به بهبود تنفس کمک می‌کند
گرفتگی بینی به‌دلیل سرماخوردگی و ‌آنفولانزا اتفاق نادر در زمستان نیست. گرفتگی مجاری تنفسی همچنین ممکن است به‌خاطر آلرژی به خصوص رینیت آلرژیک باشد. توصیه‌های مختلفی مانند کمپرس گرم روی بینی یا مرطوب‌ نگه‌‌داشتن فضای منزل در بهبود این مشکل تاثیر دارد. اما در کنار این روش‌ها، ماساژدرمانی نیز تکنیک خوبی برای رفع گرفتگی بینی است. این کار به بازشدن مجاری بینی کمک می‌کند و تنفس را بهبود می‌بخشد. 
التهاب سینوس‌ها موجب تجمع ترشحات بینی شده و فشار به مجاری تنفسی و سینوس‌ها وارد می‌کند. بعضی از تکنیک‌های ماساژ در رفع گرفتگی سینوس‌ها نقش دارد و دفع ترشحات بینی را تسهیل می‌کند. ماساژ ناحیه سینوس‌ها با فشارهای ملایم در بعضی قسمت‌های صورت انجام می‌شود و لازم است پیش از ماساژ از ناحیه سینوس‌ها مانند پیشانی و گونه‌ها به بروز علائم درد و احساس سنگینی توجه داشت. 

چطور می‌توان سینوس‌ها را ماساژ داد؟
سینوس‌ها، حفره‌های توخالی در استخوان‌های دو طرف صورت هستند. هشت سینوس در صورت وجود دارد که به‌شکل چهار سینوس سمت راست و چهار سینوس سمت چپ قرار دارند و سینوس‌های فکی ( زیر چشم و در استخوان گونه)، پیشانی (بالای چشم و استخوان پیشانی)، پرویزنی (بین چشم و بینی) و شب‌پره‌ای ( در مرکز استخوان جمجمه زیر غده هیپوفیز) را شامل می‌شود. 

نقطه فشار در سطح سینوس‌های پیشانی است که موجب خروج ترشحات می‌شود و در نزدیکی گوشه داخلی ابروها قرار دارد. برای ماساژ این ناحیه، توصیه می‌شود به‌آرامی انگشتان اشاره را در هر طرف بینی تا نزدیک ابروها حرکت دهید. ممکن است گرفتگی در این قسمت احساس شود. فشار ملایمی در ناحیه کنار ابروها وارد آورید و دوباره این کار را تکرار کنید. همچنین می‌توانید ماساژ چرخشی ملایم 5 تا 10 ثانیه‌ای نیز انجام دهید. 

برای رفع گرفتگی سینوس‌های ناحیه پیشانی، لازم است فشار ملایم به ناحیه سینوس‌های پیشانی وارد شود. برای این منظور، ابروها را با انگشتان اشاره و شست فشار دهید و این کار را از قسمت داخلی ابروها شروع کنید. این حالت را دو ثانیه نگه داشته و کم‌کم به‌ طرف قسمت خارجی ابروها و شقیقه‌ها ادامه دهید. 

ممکن است گرفتگی در سینوس‌های بین چشم و بینی اتفاق افتاده باشد. در این حالت، انگشت اشاره را در امتداد هر طرف بینی و در قسمتی که بینی به گونه‌ها متصل می‌شود، قرار دهید و فشار ملایمی در حد 5 تا 10 ثانیه وارد آورید. پس از این زمان، فشار را قطع کرده و دوباره تکرار کنید. 

روش دیگر ماساژ سینوس‌ها این است که انگشت اشاره را در قسمت پایین دو طرف بینی گذاشته و فشار ملایم وارد آورید. سپس حرکت چرخشی به سمت گونه‌‌ها، گوش‌ها و شقیقه‌ها تا بالای ابروها و بینی ادامه دهید. سپس این حالت را تا زمانی که به نقطه اول برسید برعکس تکرار کنید. 

ماساژ سینوس‌های پیشانی نیز برای تسکین گرفتگی سینوس‌ها موثر است. برای این منظور، چهار انگشت به‌جز شست را روی ابروها و در نزدیک‌ترین قسمت به بینی بگذارید. نوک انگشتان را به‌آرامی از بالا به پایین و از سمت بینی به شقیقه‌ها حرکت دهید.  تکنیک‌های ماساژ به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک می‌کند اما بهتر است در مواردی که با علائم دیگر مانند تب همراه است با پزشک مشورت شود چراکه ممکن است گرفتگی بینی و سینوس‌ها ناشی از عفونت باکتریایی باشد که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیک دارد. 
مرجع : سلامت
برچسب ها: سینوزیت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها