به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۴۴۱۹۳

قانون فرزندآوری به کجا رسید؟!

قانون فرزندآوری به کجا رسید؟!
گروه سیاسی: عباس عبدی در اعتماد نوشت: این طبیعی است که دولت‌ها و افراد، درست یا نادرست مشغول ردیف کردن دستاورد‌های خود باشند. حتی دستاورد‌های دیگران را به پای خود بنویسند و ضعف‌ها و ناتوانایی‌های خود را به قبلی‌ها منتسب کنند. جالب‌تر اینکه اخیرا یکی از طرفداران و منسوبین به دولت که عضو شورای فقهی بانک مرکزی هم هست، مسوولیت تورم بالا را به عهده رژیم گذشته انداخته است و تا آنجا پیش رفته که مدعی شده در آن رژیم تورم‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ درصدی داشته‌ایم؟!
با این حال یک پرسش ساده از دولت محترم می‌توان طرح کرد و انتظار داریم که پاسخ روشنی دهند. اگر بخواهیم برای این دولت با قبلی‌ها ویژگی صد درصد متفاوت را معرفی کنیم، باید به مساله فرزندآوری اشاره کرد. این طرح صد درصد و خالص از رویکرد نواصولگرایان است. البته منظورم از این طرح اصل مساله فرزندآوری نیست که من نیز شخصا معتقدم مساله مهمی است و باید برای آن برنامه داشت. ولی نه این برنامه بی‌ثمر و پرهزینه و غیرمعقولانه‌ای که تحت عنوان قانون فرزندآوری تصویب شده و اجرا می‌شود. این طرح کاملا مطابق ایده‌ها و درک مجموعه اصولگرایان است.
دو سال پیش با همکاری مجلس و دولت قانونی تصویب شد که مطابق اصل ۸۵ آن را به صحن مجلس نیاوردند و در پستوی یک کمیسیون ویژه رسیدگی کردند. علت هم روشن بود، مفادی داشت که نمی‌خواستند در صحن علنی مورد بحث قرار گیرد. این قانون جمعا ۱۵۴ ماده و تبصره دارد و بسیاری از دستگاه‌ها را درگیر خود کرده و بودجه بسیار کلانی را مستقیم یا غیرمستقیم به آن تخصیص داده‌اند که یکی از علل کسری بودجه و تورم نیز همین قانون است.
ستاد قدرتمندی به ریاست رییس‌جمهور که ۱۱ وزیر و ۱۱ نفر از مقامات و نمایندگان و نیرو‌های مسلح و بسیج و... در آن عضو هستند. یکی از وظایف این ستاد، دریافت گزارش سالانه عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته در اجرای قانون فرزندآوری است. هدف اولیه این قانون رساندن فرزندآوری به بالاتر از رقم جانشینی است در واقع باید فرزندآوری به ۱/۲ و بیشتر برسد که معمولا در ذهن و بیان بسیاری از آنان ۵/۲ فرزند است. این قانون را باید خواند تا دید که چه هزینه‌های سنگینی را بر کشور و بودجه تحمیل کرده‌اند و در مساله‌ای نبوده که دخالت نکنند و دخالت‌های غیرقابل قبول هم کم نیست.
خب! اکنون باید از دولت محترم پرسید که چرا گزارش عملکرد این قانون را نمی‌دهید؟ این قانون زوداثر است، یعنی باید بلافاصله آثارش روشن شود، چون این‌گونه تنظیم شده است. پس چرا در برابر این هزینه‌های بسیار گزاف گزارشی نمی‌دهید؟ چرا یک‌بار درباره نتایج این طرح که به‌طور خالص معرف تفکرات اصولگرایان است، سکوت می‌کنید؟ شما که راه‌ها و فرودگاه‌های قبلی‌ها را افتتاح و به نام خود فاکتور می‌کنید که ایرادی هم ندارد، چرا در برابر این طرح که تبدیل به نشان (بِرند) تفکر و ذهنیت شما شده است حتی یک کلمه هم نمی‌گویید؟ چرا مانع از انتشار اطلاعات و آمار آن شده‌اید؟ چرا گزارش‌های ستاد را منتشر نمی‌کنید؟ نکند گزارشی نمی‌دهند؟
پاسخ همه این‌ها کاملا روشن است. این طرح شکست کامل خورده است. این طرح موجب تورم، حتی فساد (وام‌های ازدواج در قم)، اختلال در نظام اداری و بهداشتی، انحراف منابع مالی از فرآیند تولید به مسیر اتلاف، به هم ریختن نظام اداری و بانکی (مقاومت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج)، افزایش ناترازی بانک‌ها و... شده، در مقابل دریغ از افزایش جمعیت که کاهش هم داشته است.
جالب اینکه حالا دنبال موجه جلوه دادن به دنیا آوردن فرزند معلول هستند. بدتر از همه اینکه آمار ثبت احوال نیز دیگر منتشر نمی‌شود و مسوولان کشور از ریاست‌جمهوری به پایین به‌طور کلی در این مورد سکوت کرده‌اند، همه این‌ها گذشته است، چرا قانون را تغییر نمی‌دهید؟ این همه هزینه برای چی می‌شود. حالا مجلس نمی‌توانست قانون خوب بنویسد، ولی می‌تواند که قانون بد را متوقف کند. حداقل این کار را انجام دهید. جلوی زیان را هر جا بگیرید، سود است.
برچسب ها: فرزند آوری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها