به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۴۶۴۵۶

بازار طلا و سکه در رکود به سر می‌برد

بازار طلا و سکه در رکود به سر می‌برد
گروه اقتصادی:بازار طلا در ماه گذشته با رکود چشمگیری روبرو شد و برخلاف انس جهانی طلا که روندی صعودی به خود گرفته بود، خریداران حضور فعالی در بازار طلا و سکه نداشتند. بنابراین رونق خاصی در شرایط فعلی بازار دیده نمی‌شود و تمام چشم و امید فعالان در صنعت طلا به ماه‌های پایانی سال معطوف است.

به گزارش گسترش نیوز،از دی ماه، طلافروشان ملزم شده‌اند که فاکتورهای فروش خود را به صورت الکترونیکی در سامانه تجارت ایران ثبت کنند؛ اما موضوعی که در میان بازار ارز و طلا به شدت خودنمایی کرد، واکنش‌ها به مسئله مالیات بود. طی هفته گذشته، شایعه‌اش در بازار منتشر شد که مردم نیز باید هنگام فروش طلا، اقدام به ثبت طلا در سامانه فوق کرده و بابت تفاوت قیمت خرید و فروش، ۲۵درصد مالیات پرداخت نمایند.

این شایعه فقط بین فعالان بازار پخش شد، بلکه در کانال‌های تلگرام و صفحات خبری نیز به آن توجه قرار گرفت.بر همین اساس، دربارۀ وضعیت خرید و فروش طلا و سکه و نقش سامانه معاملات در بازار با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر گفت وگو کردیم که در ادامه این مطلب را می خوانیم.

بازار طلا و سکه در رکود به سر می برد
آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه، گفت: در بازار طلا و سکه وقتی شرایط نوسان به سمت کاهشی دارد یا زمانی که درجا می‌زند، آن طور که باید، دادوستد دیده نمی‌شود. بنابراین در وضعیت قیمت ها نزولی است و نوسان رو به کاهش است، تقاضای خرید بسیار کم می‌شود و بازار به رکود فرو می رود.وی افزود: ممکن است فردی بگوید، معاملات در بازار انجام شده و مشتری برای خرید طلا وجود دارد؛ اما میزان تقاضایی که برای خرید وجود دارد، نسبت به وسعت صنعت طلا جواب‌گو نیست و شرایط کلی رکود را نشان می دهد.

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: هفته آخر آذر ماه خیلی انتظار افزایش تقاضای خرید طلا نبود و بازار حالت راکد بودن خود را حفظ کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم وضعیت بازار از ابتدای ماه دی به چه شکلی خواهد بود و انتظار داریم هر چه به پایان سال و اسفند نزدیک می‌شویم، بازار طلا رونق بیشتری به خود بگیرد. مناسبت اخیر، یعنی شب یلدا هم تأثیر آن چنانی بر بازار طلا و سکه نداشت و وضعیت کاهش بازار و بی‌ثبات بودن قیمت ها این اجازه را نداد که بازار چون سال‌های گذشته حال و هوای شب یلدا را به خود بگیرد.

آمار بالای مرجوعی در بازار طلا
محمدولی اظهار داشت: مراجعه برای خرید وجود دارد؛ اما همکاران ما در بازار طلا و سکه شاهد این موضوع هستند که با مرجوع کردن مصنوعات طلا روبرو هستند. طلا فروشان بعد از چند روز، به دلیل نبود تقاضا در بازار، خریدشان را مرجوع می‌کنند. بحث دیگر سامانه ثبت معاملات برای تمام اصناف از اول دی ماه است که امیدواریم موضوع مرجوعی ها در صنعت طلا و سکه در این سامانه پیش بینی شده باشد.

وی افزود: وقتی قانونی اعلام می‌شود، باید همه در اجرای آن اقدام کنند و بحثی در این موضوع وجود ندارد؛ اما مثلا در مورد موضوع مرجوع کردن کالا، شاید در برخی اصناف وجود نداشته باشد. مثلا در مورد پارچه برش زده می‌شود، دیگه نمی شود آن را مرجوع کرد.در صنعت طلا اما شرایط کاملا متفاوت است، هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ مرجوع شدن، ممکن است بعد از خرید، طلا را برای مرجوع کردن برگردانند. همکاران ما از اجرای قانون جدید استقبال خواهند کرد؛ اما به شرطی که همۀ موارد در این سامانه رعایت شده باشد تا مشکلی برای مردم، نه برای فروشندگان و نه برای صنعت طلا ایجاد نشود.

کارشناس بازار طلا و سکه تاکید کرد: موضوع دیگر در مورد مرجوع شدن طلا در معاملات محاسبه قیمت آن است. اگر طلای مرجوعی نهایتا تا ۱۰ روز برگردد، همکاران ما طلا را چه قیمت کاهش یافته باشد و چه افزایش داشته باشد، به همان قیمت خریداری شده دریافت می کنند اما در برخی موارد وجود دارد که طلای مرجوعی بعد از چند ماه برگشته است و همکاران ما به دلیل اینکه فاکتور معامله برایشان انجام شده است، درصد کمی قیمت آن را کم یا زیاد می‌کنند که خیلی دچار ضرر و زیان در هر دو سمت معامله نشوند. لازم به ذکر است که مرجوع کردن کالای طلا برای مواردی است که مصنوعات کاملا سالم باشند، به فرض اگر اندازه آن  کوچک یا بزرگ شود، این دیگر قابل مرجوع نیست و نمی‌توان به همان پول معامله شده به خریدار برگردد.

وضعیت سکه و خرید آن در بازار
محمدولی در پایان گفت: سکه های وزن پایین تقریبا نسبت به سکه های وزن بالا در شرایط دادوستد بازار در چند وقت اخیر، وضعیت بهتری نسبت به طلا دارد. اگر مبنای معاملات برای مصنوعات طلا را ۳۰درصد بگذاریم، سکه شاید حدود ۸ درصدی بیشتر از طلا در بازار معامله می‌شود. در مورد ریسک خرید سکه با توجه به وضعیت معاملات در بازار، خیلی نوسانات التهاب آور نداشتیم؛ بنابراین ریسک زیادی برای سرمایه‌گذاری در مورد خرید سکه احساس نمی شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها