به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۴۴۷۹۰۳

باربی و اوپنهایمر پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۳

باربی و اوپنهایمر پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۳
گروه فرهنگی:باکس آفیس ۲۰۲۳، فقط با دو پیروزی بزرگ و سود تصاعدی در فیلم‌های ژانر وحشت همراه بود.به گزارش صبا، خبرگزاری ورایتی به رسم هرساله، عملکرد باکس آفیس هالیوود را تحلیل و بررسی می‌کند. گزارش ورایتی، از یکسری از شکست‌ها دفاع نمی‌کند، اما با وجود شکست مالی تعدادی از آثار، آن‌ها را پیروزی معنوی قلمداد می‌کند.

قسمت اول گزارش را به باکس آفیس آثار کمپانی‌های اپل، دیزنی و پارامونت اختصاص داده و فرمول سودآور شدن یک فیلم نیز شرح داده شد.مجموع کل فروش فیلم‌ها، ۸٫۵۸ میلیارد دلار بود. اگرچه این عدد بهتر از فروش سال گذشته است، اما هالیوود تا چند سال پیش به‌راحتی از مرز ده میلیارد دلار عبور می‌کرد. ورایتی خوش‌بینی چندانی نیز به فروش فیلم‌ها در ۲۰۲۴ ندارد.
 
عملکرد دیگر کمپانی‌های هالیوودی در گیشه
سونی
کمپانی سونی امسال انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» spider-man: across the spider-verse را اکران کرد که توانست با فروش ۶۹۰ میلیون دلاری، خوش درخشد‌. قسمت سوم «ایکوالایزر» Equalizer ۳ نیز ۱۹۰ میلیون دلار فروخت که رقمی مشابه با فروش دو قسمت پیشین است.
فیلم Dumb Money بر اساس داستان واقعی معاملات بورسی کمپانی GameStop ساخته شده  است. اگرچه این ماجرا تا مدتی در صدر تیترهای رسانه‌ها قرار داشت، اما نسخه سینمایی نتوانست با مخاطب ارتباط بگیرد. این اثر فقط ۲۰ میلیون دلار فروخت. احتمالاً اگر تیم کارگردانی و بازیگری بهتری انتخاب می‌شد، می‌توانست در حد و اندازه‌های فیلم موفق Big Short ظاهر شود.
 
یونیورسال
دو فیلم، از سه اثر پرفروش ۲۰۲۳ را کمپانی یونیورسال ساخته بود. «فیلم برادران سوپر ماریو» و «اوپنهایمر» توانستند به ترتیب ۱.۳۶ میلیارد دلار و ۹۵۱ میلیون دلار بفروشند. فروش بسیار خوب انیمیشن «سوپر ماریو» نشان می‌دهد که اگر سازندگان به‌جای شعارهای سیاسی، اثر مورد قبول خانواده بسازند، در گیشه موفق می‌شوند. شایان ذکر است که این انیمیشن، با بودجه بسیار کمتری نسبت به محصولات دیزنی ساخته شده بود و در پایان توانست از مجموع فروش سه انیمیشن دیزنی، بیشتر بفروشد!

دو اثر ژانر ترسناک یونیورسال نیز در گیشه عالی عمل کردند. «مگان» M۳GAN فیلمی که با بودجه ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده بود توانست ۱۸۰ میلیون دلار بفروشد؛ «پنج شب با فردی» Five nights at Freddy’s نیز با بودجه ۲۰ میلیون دلاری ساخته شده بود و در نهایت ۲۸۹ میلیون دلار فروخت.

آخرین قسمت از مجموعه «سریع و خشن» Fast & furious علی‌رغم اینکه ۷۰۰ میلیون دلار فروخت، اما با بودجه ۳۴۰ میلیون دلاری ساخته شده بود و با افزودن هزینه تبلیغات، این اثر در گیشه شکست خورده است. گویا سازندگان چند قسمت اخیر می‌دانند که آثار خود را برای سطح توقع بازار جهان سوم می‌سازند و تلاشی برای موفقیت در گیشه‌ آمریکای شمالی نمی‌کنند.
 
وارنر
دنیای مجموعه فیلم‌های «احضار» conjuring تاکنون سود خوبی برای کمپانی وارنر داشته است. قسمت دوم «راهبه» The Nun با توجه به بودجه معقول ۳۸ میلیون دلاری، توانست ۲۶۸ میلیون دلار فروخته و سود داشته باشد. جیسون استیتهام نیز با فیلم ژانر «کوسه آدم‌خوار» توانست ۳۹۵ میلیون دلار بفروشد. البته این اثر فروش خوبی در آمریکا نداشت و به سبک فیلم‌های مشابه، برای بازار جهان سوم ساخته شده بود.

وارنر چهار فیلم ابرقهرمانی را امسال اکران کرد که مجموع فروش این آثار به هفتصد میلیون دلار نرسید. با توجه به بودجه‌ای که صرف ساخت و تبلیغات این مجموعه از فیلم‌ها شده، ضرری هشتصد میلیون دلاری روی دستان سرمایه‌گذاران این کمپانی گذاشته است.

«باربی» پرفروش‌ترین فیلم امسال بود. کمپانی وارنر بهترین بازاریابی را در میان کمپانی‌های هالیوودی داشت. اما درس عبرتی که هالیوود از این فیلم نخواهد گرفت، «شناخت مشتری» است. مخاطب اصلی این فیلم، زنان بودند. لذا زنان، با شعارهای بارز فمینیستی در این اثر مشکل نداشتند و حتی شاید لذت هم بردند.بنابراین اگر مدیران استودیوها پیش خود بگویند: «چون یک فیلم فمینیستی می‌فروشد، پس باید مابقی فیلم‌ها را نیز باید با این تم بسازیم»، رمز موفقیت را پیدا نکرده‌اند. «باربی» استثنا بود، فیلم‌های اکشن و ابرقهرمانی، مشتری این نوع از سیاست‌ها نیستند.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها