به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۵۲۱۶۷

شاه کلید سلامت را بشناسید و به کار بندید

شاه کلید سلامت را بشناسید و به کار بندید
گروه سلامت: رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح پویش ملی تغذیه سالم که هم‌جهت پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و پرفشاری خون است، پرداخت و گفت: پیروی از رژیم غذایی متعادل، متنوع و متناسب، شاه کلیدی برای دستیابی به سلامت است.  
 
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران، لیلا فرزاد رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی اجرای پویش ملی سلامت - اطلاع رسانی تغذیه سالم با حضور دکتر مهدی چینی چیان معاون فنی معاونت بهداشت و مدیران این معاونت، عنوان کرد: پویش ملی سلامت - اطلاع رسانی تغذیه سالم، هم راستا و هم جهت با پویش ملی سلامت اجرا می شود.
 
وی ادامه داد: پویش امسال با هدف اطلاع رسانی درخصوص مصرف نمک تصفیه شده ید دار و ارتقای دانش آحاد جامعه در خصوص شیر و لبنیات؛ از اول تا 15 بهمن؛ با دو شعار " انتخاب همه - نمک کم اما تصفیه شده ید دار" ( برای هفته اول بهمن) و " از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" ( برای هفته دوم بهمن)، در سراسر کشور و با همکاری تمامی ذی‌نفعان برگزار می‌شود.

فرزاد گفت: بیماریهای قلبی عروقی؛ شایع ترین علت مرگ و میر در جهان و علت اصلی مرگ در افراد بالای 30 سال و دومین عامل مرگ در افراد 15 تا 59 سال است. فشار خون بالا ( به عنوان مهم ترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی) به تنهایی باعث حدود 50 درصد از بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر جهان می‌شود و مهمترین علت مستقیم در مرگ و میر در کل دنیا است.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح سبک و الگوی زندگی؛ به عنوان بهترین راه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر، درخصوص ضرورت ایجاد تغییراتی در الگوی غذایی خانواده‌ها افزود: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و درمان این بیماری‌ها، انجام رفتارهای سالم تر برای مدیریت این بیماری‌ها و بهبود سلامت کلی است که به طور قطع پیروی از رژیم غذایی متعادل، متنوع و متناسب، شاه کلیدی برای دستیابی به این مهم است.

فرزاد ادامه داد: برای دستیابی به امنیت غذایی، نیاز به حمایت فرابخشی گسترده تری است؛ تا با افزایش آگاهی و ارتقای سواد تغذیه ای جامعه و بهبود دسترسی به اطلاعات مناسب، بتوان افراد را برای انتخاب سبک زندگی سالم؛ مانند انتخاب غذا و نوشیدنی سالم، توانمند کرد و اجرای هر ساله پویش ملی تغذیه سالم، در کشور، فرصت مغتنمی برای فرهنگ سازی در این خصوص است.گفتنی است در این جلسه، شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر درخصوص اجرای مطلوب چهاردهمین پویش ملی تغذیه سالم، پرداختند و بر انجام فعالیت‌های گسترده تأکید شد
برچسب ها: رژيم غذايي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها