به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۴۵۲۲۲۷

شورای نگهبان تحت فشار افکار عمومی؟

شورای نگهبان تحت فشار افکار عمومی؟
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص تایید مجدد صلاحیت بیش از هزار داوطلب انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که آیا این مساله باعث مشارکت بیشتر خواهد شد، گفت: تقریبا تردید ندارم، اقداماتی که الان شورای نگهبان در جهت تایید صلاحیت داوطلبان تا این حد انجام می‌دهد، تحت‌فشار افکار عمومی است. در دوره‌های قبلی سابقه نداشت که شورای نگهبان تا این مقدار افراد را بعد از اینکه هیأت‌های نظارت آنان ردصلاحیت کردند، تأیید کنند. ضمن اینکه تا به امروز صلاحیت بیش از هزار نفر را اعلام کردند و تا ۱۹ بهمن که زمان باقی مانده، احتمالا افراد بیشتری تأیید صلاحیت خواهند شد.
به گزارش ایلنا،محمد مهاجری افزود:، اما اینکه افرادی که تأیید شدند می‌توانند شور انتخاباتی ایجاد کنند، ضمن احترام به همه آن افراد به نظرم، چهره‌هایی که من دیدم، در بین آنان افراد شاخصی نبود. به طوری که ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد در لیست معرفی شده از سوی شورای نگهبان، نمایندگان فعلی و ادوار گذشته مجلس حضور ندارند؛ بنابراین آنچه که تا به امروز مشخص است، در این لیست خیلی افراد شناخته‌شده‌ای که بتوانند موجی در فضای انتخابات ایجاد کنند، وجود ندارد.
مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا اقدام شورای نگهبان در راستای مشارکت پرشوری که رهبر انقلاب مطالبه کردند بود، گفت: کاملا واضح است که شورای نگهبان تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و چه بسا از طرف برخی مقامات کشوری هم این فشار بر آن‌ها وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که میانگین مشارکت مردم در انتخابات چند درصد است و تحلیل شما درباره پیش‌بینی‌ها چیست، گفت: آخرین نظرسنجی‌هایی که در کل کشور انجام شد، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد و در تهران هم زیر ۲۰درصد است. اگر واقعا انقلاب عظیمی در روند تأیید صلاحیت‌ها صورت بگیرد می‌شود امیدوار بود به اینکه چند درصد به این میزان اضافه شود، اما نباید انتظار داشت انتخابات ۱۴۰۲ یک انتخاب پرشور باشد.
 مهاجری افزود: شورای نگهبان یک کاری را برای تایید صلاحیت‌های حداکثری تمرین می‌کند تا در نتیجه مشارکت افزایش پیدا کند. حالا اگر در این دوره با این تایید صلاحیت‌ها نتوانست مشارکت حداکثری را رقم بزند، باید این روند را ادامه دهد. مردم نسبت به صندوق رأی بی‌اعتماد شده‌اند و شاید لازم است یک یا ۲ دوره شورای نگهبان با صبوری زیاد برخورد کند تا دوباره مردم بتوانند به نهاد انتخابات اعتماد کرده و در آن پرشور شرکت کنند. شاید این فضا در سال ۱۴۰۶ که انتخابات مجلس سیزدهم است، تغییر کند.
مهاجری در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار موجود از تایید صلاحیت‌شدگان تا چه اندازه سعی شده همه جریانات سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم، اما آنطور که برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب حرف می‌زنند، گویا این اتفاق نیفتاده و میزان کاندیدا‌های آن‌ها حداقلی است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مدت باقی مانده تا زمان انتخابات به چه شکل می‌شود شاهد رقابت میان گرایش‌های مختلف سیاسی بود، گفت: مشارکت مردم در انتخابات یک امر فرمایشی نیست، یک پروسه است که مردم باید تأثیر رأی خودشان در انتخابات را ببینند تا مشارکت کنند. حالا به هر دلیلی، مشارکت مردم در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ کم شده است. شورای نگهبان و سایر مسئولین باید به صورت مداوم، کار‌هایی انجام دهند تا فرآیند حضور مردم تسهیل شود. حالا اگر در این دوره نشد، در دوره بعدی این روند را تکرار کنند تا روندی که در چند سال گذشته خراب شده در چند سال آینده آباد کنند.
برچسب ها: شورای نگهبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها