به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۵۸۹۶۱
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف

رکود در بازار بر اثر گرانی و عدم تمایل مردم

رکود در بازار بر اثر گرانی و عدم تمایل مردم
گروه اقتصادی: قیمت ظروف یک‌بار مصرف نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی در بازار داشته است. بررسی آخرین قیمت کالا‌های مورد عرضه در بخش ظروف یک‌بار مصرف نظیر ظرف غذا، قاشق، چنگال و لیوان نشان می‌دهد که با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و عید نوروز، قیمت ظروف یک‌بار مصرف نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصد داشته است.
 
به گزارش اقتصاد24، این افزایش در دو گروه کالایی ظروف یک‌بار مصرف آلومینیومی و پلاستیکی اعم از قابل بازیافت و عادی، دیده می‌شود. فعالان این بازار دلایل وضعیت قیمتی کنونی را به افزایش قیمت پلیمر و مواد پتروشیمی و نوسان شدید نرخ ارز مرتبط می‌دانند. افزایش قیمت ظروف یک‌بار مصرف باعث کاهش مصرف این کالا‌ها در طول سال شده است، اما در ایام خاص و زمان پُرتقاضا برای استفاده از این ظروف هم، تقاضا تغییر چندانی نکرده است.

درهمین رابطه اکبر مشهدی زاده، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامینگفت: همواره قیمت ارز بر روی قیمت محصولات مختلف که نقش مستقیمی در تولید دارد اثرگذار است و همین دلیلی بر رکود و گرانی کالا‌های تولیدی در بازار می‌شود.

مشهدی زاده گفت: واحد‌های تولیدی ما برای رقابت در بحث قیمت تمام شده به شدت در حوزه بهره‌وری و صرفه جویی تلاش می‌کنند. به همین جهت بحث گران فروشی در این زمینه به طور اساسی وجود ندارد. افزایش قیمت‌هایی هم که در سال جدید اتفاق افتاده صرفا به دلیل هزینه‌های سربار تولید بوده است.وی تصریح کرد: تعدیل قیمت در واحد‌های تولیدی این صنف نیز با حداقل افزایش نرخ بوده است؛ چرا که رکود بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین گفت: بخشی از مواد اولیه این صنف، وارداتی و البته با ارز دولتی است همچنین دیگر مواد اولیه نیز توسط پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و قیمت آن به صورت هفتگی در بورس کالا تعیین می‌گردد.

اثر نرخ ارز بر قیمت نهایی محصولات
مشهدی افزود: به همین جهت شرایط خاص مانند افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بر روی قیمت این محصولات تاثیر چندانی ندارد. صرفا اگر واحد‌های پتروشیمی بتوانند سقف عرضه خود را بالاتر ببرند، تولید در صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین منظم‌تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرایط گرانی و خاص اقتصادی باعث شده است که مردم کمتر نسبت به استفاده از خدماتی که نیاز به ظروف یکبار مصرف دارند تمایل نشان دهند. از همین رو، رکود نسبی نیز در بازار این صنف حاکم شده است.
وی ادامه داد: در صورت بروز هر مشکلی نیز این اتحادیه آمادگی رسیدگی به شکایات مردم را دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها