به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : ۴۵۹۲۷۰
ایالات حق رد صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری را ندارند

رای قاطع دادگاه عالی ایالات متحده به نفع دونالد ترامپ

رای قاطع دادگاه عالی ایالات متحده به نفع دونالد ترامپ
گروه بین‌الملل: دیوانعالی ایالات متحده به اتفاق آرا به نفع دونالد ترامپ در ارتباط با تلاش ایالت کلرادو برای رد صلاحیت او در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ رای داد.
هر ۹ قاضی دادگاه در این پرونده به نفع ترامپ رای دادند. دادگاه عالی آمریکا در رای خود نوشت: «ما به این نتیجه رسیدیم که ایالت‌ها ممکن است افرادی را که دارای مناصب ایالتی هستند یا می‌خواهند داشته باشند رد صلاحیت کنند اما ایالت‌ها طبق قانون اساسی اختیاری برای اجرای ماده سه (متمم قانون اساسی) در رابطه با نهادهای فدرال، به ویژه ریاست‌جمهوری ندارند.» در بیش از ۳۰ ایالت طرح رد صلاحیت ترامپ برای انتخابات مطرح شده بود که این رای دادگاه عالی، همه آنها را بلااثر خواهد کرد.

دادگاه عالی ایالت کلرادو در دسامبر گذشته دونالد ترامپ را به دلیل «اقدامات  پیش از شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱» از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ محروم کرده ‌بود. بلافاصله پس از حکم دادگاه عالی کلرادو، دونالد ترامپ به دیوان عالی ایالات‌ متحده شکایت ‌کرد و خواستار فرجام شد. اینک، در حالی‌ که کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ محبوب‌ترین نامزد جمهوریخواهان در جریان است، دیوان عالی ایالات متحده با لغو این حکم، پیروزی بزرگی  به او تقدیم ‌کرده است. 
جز کلرادو، دونالد ترامپ در ایالت‌های مین و ایلینویز هم از شرکت در انتخابات منع ‌شده ‌بود. اما با حکم جدید دیوان عالی ایالات ‌متحده، نامزد جمهوریخواهان مانعی برای شرکت در انتخابات در این ایالت‌ها ندارد. دونالد ترامپ در نخستین واکنش، این حکم را «پیروزی بزرگ برای آمریکا» خواند. با این تصمیم دیوان عالی، به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ مانع بزرگی برای به چالش کشیدن جو‌ بایدن در نوامبر آینده نخواهد داشت. تنها رقیب باقی‌مانده ترامپ برای نامزدی جمهوریخواهان، نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی، است.  خیال حامیان و نزدیکان دونالد ترامپ تقریبا از بابت حکم دیوان عالی ایالات ‌متحده راحت بود، چرا که در حال حاضر اکثریت قضات این دیوان، یعنی شش قاضی از ۹ قاضی، را قضات محافظه‌کار و حامی جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند.  سه نفر از آن‌ها در دوران ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ و با پیشنهاد او به این مقام منصوب شده‌اند. 
دادگاه کلرادو در دسامبر ۲۰۲۳ با استناد به اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، دونالد ترامپ را از شرکت در انتخابات محروم دانسته‌ بود. این اصلاحیه پس از جنگ داخلی ۱۸۶۱ آمریکا، زمانی که ایالت‌های جنوبی که برده‌داری را جایز می‌دانستند و قصد داشتند علیه دولت فدرال ایالات متحده شورش کنند، تصویب شد.  
دادگاه عالی کلرادو ۱۹ دسامبر گذشته با استناد به این اصلاحیه، دونالد ترامپ را به دلیل «ممانعت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در جریان شورش ۲۰۲۱» مجرم شناخت.  
دیوان عالی ایالات متحده هشتم فوریه گذشته جلسه‌ای برای استماع استدلال‌های طرفین برگزار کرد. وکیل ترامپ استدلال کرد که او مشمول اصلاحیه چهاردهم نمی‌شود، زیرا رئیس ‌جمهوری «کارگزار (Officer) ایالات متحده» نیست، و این بند نمی‌تواند بدون رعایت قوانین کنگره، در دادگاه‌ها اجرا شود. وکیل ترامپ همچنین تاکید کرد که «آنچه در ششم ژانویه [۲۰۲۱] رخ داد، شرم‌آور، مجرمانه و خشونت‌آمیز بود، اما شورش نبود».

 
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها