به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۴۶۱۲۹۰

رای اعتراضی هواداران ناوالنی علیه پوتین

رای اعتراضی هواداران ناوالنی علیه پوتین
گروه بین الملل: حامیان الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف فقید دولت روسیه،  در مسکو و دیگر شهرها ناگهان در حوزه‌های رای‌گیری حاضر شدند و رای اعتراضی خود را برعلیه ولادیمیر پوتین به صندوق‌ها ریختند.
گزارش‌ها حاکی است که صف‌های طولانی در برخی از حوزه‌های رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفته‌ است.
دو هفته پیش یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی از مردم خواسته بود که ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ به پای صندوق‌های رأی بروند و بر علیه پوتین رأی دهند و یا رای مخدوش به صندوق بیاندازند.
مخالفان رهبر روسیه این انتخابات را «نمایشی» می‌خوانند و یکی از رای‌دهندگان  گفت: «مهم است که ببینند آلکسی ناوالنی در دیدگاه‌های سیاسی خود تنها نیست.»
روزیكشنبه آخرین روز انتخابات ریاست جمهوری روسیه است که در دو روز گذشته در سراسر آن کشور پهناور در حال برگزاری است.
از مرگ الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس و سرسخت پوتین در زندانی در سیبری روسیه حدود یک ماه می‌گذرد و هواداران او رای اعتراضی امروز را «ظهر علیه پوتین» نامیدند.
براساس خبرها معترضان در صف‌های منظم در بیرون حوزه‌های رای‌گیری جمع شدند، ولی اقدام به تظاهرات یا شعاردهی نکردند. هنوز گزارشی از دستگیری فرد یا افرادی از شرکت‌کنندگان این حرکت اعتراضی منتشر نشده است.
در دو روز اول رای‌گیری که روزهای جمعه و شنبه بود، اعتراضات پراکنده‌ای مانند آتش‌ زدن برخی از مراکز رای‌گیری و یا ریختن رنگ‌ در صندوق‌های اتفاق افتاد و گزارش شد که چند نفر به اتهام «خرابکاری» بازداشت شده‌اند.
به گزارش تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، بیشتر حوادث در مراکز رای‌گیری در مسکو، وورونژ در جنوب روسیه و منطقه قره‌چای و چرکس در شمال قفقاز گزارش شده است.
صف‌های طولانی‌ دیگری نیز در سفارت‌ها و کنسولگری‌های روسیه در خارج آن کشور گزارش شده که در برخی شهرها طول صف‌ها به نیم کیلومتر رسیده است.
خبرگزاری روسی تاس چند ساعت پیش از پایان رای گیری در برخی مناطق روسیه می‌گوید که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به ۶۷/۵۴ درصد رسیده است.
در صورت صحت این گزارش، انتخابات امسال از دوره پیش در سال ۲۰۱۸ که ۶۷/۵ درصد شرکت کرده بودند، مشارکت بیشتری داشته است.
یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی در یک پیام تصویری خواهان تظاهرات روز انتخابات علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده بود.
ناوالنی که شناخته شده‌ترین منتقد پوتین بود به ۱۹ سال زندان اتهام افراط گرایی محکوم شد، اما باور عمومی بر این است که وی به دلیل فعالیت‌های سیاسی چنین حکمی گرفت.
بر اساس گزارش‌ نهادهای دولتی روسیه، الکسی ناوالنی ۴۷ ساله در ۱۶ فوریه، در زندان در حال قدم زدن بوده که می‌گوید احساس ناخوشی دارد و سپس می‌افتد و پس از آن هرگز به هوش نمی‌آید.
با این حال خانواده، حامیان ناوالنی و بسیاری از جامعه جهانی بر این باورند که مرگ او تصادفی نبوده و مجازات او برای مخالفت با پوتین بوده است.
اکثر منتقدان رئیس جمهور روسیه از آن کشور گریخته‌اند، اما الکسی ناوالنی پس از مسمومیت با سم نوویچوک در تابستان ۲۰۲۰ در ژانویه ۲۰۲۱ پس از ماه‌ها درمان به کشورش بازگشت.
در حالیکه همگان می‌دانند ولادیمیر پوتین، پیروز این «انتخابات نمایشی» خواهد شد، اما سه نامزد دیگر هم در این انتخابات وجود دارند.
نیکولای خاریتونوف، ۷۵ ساله و نامزد رسمی حزب کمونیست. حزب او با گذشت بیش از ۳۰ سال از سقوط اتحاد جماهیر شوروی همچنان دومین حزب محبوب روسیه است. این حزب حمایت خود را از پایگاه کوچک وفادارانی می‌گیرد که هنوز در حسرت شوروی هستند.
لئونید اسلوتسکی، ۵۶ ساله و رهبر حزب ملی گرای لیبرال دموکرات روسیه. او به طور منظم در تلویزیون دولتی روسیه حضور دارد و در آنجا نظرات ضدغربی خود را بیان می کند.
ولادیسلاو داوانکوف، ۴۰ ساله که نامزد حزب مردم جدید است، که ظاهرا یک حزب لیبرال و طرفدار تجارت است.
این سه نامزد به‌رغم موقعیت‌های سیاسی بسیار متفاوت، هر سه به طور کلی از سیاست‌های کرملین حمایت می‌کنند و هیچ‌یک در برابر رئیس‌جمهور فعلی شانسی ندارند.
با این حال اسامی هیچ فرد مخالف پوتین در میان برگه‌های رای وجود ندارد. مهمترین آنها الکسی ناوالنی بود و همچنین افرادی مانند بوریس نادژدین، سیاستمدار کهنه کار و منتقد جنگ اوکراین و و یکاترینا دونتسووا، روزنامه نگار سابق تلویزیون که از حضور در انتخابات منع شده‌اند.
در صورت انتخاب مجدد پوتین او برای پنجمین بار هدایت آن کشور را در دست خواهد داشت.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها