به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۴۶۱۵۲۸

چگونه درخت بادام را پرورش دهیم

گروه کسب و کار: نهال بادام هم خانواده نهال هلو و شلیل است، اما به طور کلی به سرما مقاوم نیست. بادام در در این به خوبی یافت می شود و به خوبی با آن آب و هوای گرم سازگار است.بادام بومی بخش‌هایی از آسیای مرکزی است و از اولین میوه‌های درختی اهلی شده بود. کشاورزان اولیه بادام را به طور گسترده در منطقه توزیع می کردند. ایران بزرگترین تولید کننده بادام در سراسر جهان است. ارقامی که در ایران رشد می کنند باید در مناطق گرمتر مقاوم باشند. بادام خوراکی را نباید با بادام گلدار که اغلب به عنوان یک درختچه زینتی گلدار پرورش می دهد، اشتباه گرفت.
چگونه درخت بادام را پرورش دهیم
بادام می تواند به درختان بزرگ تبدیل شود. درختانی که توسط نهالستان ها فروخته می شوند از دو قسمت تشکیل شده اند: یک پایه که قسمت زیرزمینی درخت را تشکیل می دهد و یک پیوندک که قسمت بالای زمین قابل مشاهده درخت را ایجاد می کند. پایه ها برای سختی، مقاومت در برابر بیماری و گاهی اوقات کنترل اندازه انتخاب می شوند. پیوندک به دلیل کیفیت میوه، تاریخ رسیدن و بهره وری انتخاب می شود.و حتما در  خرید نهال گردو و خرید نهال هلو و خرید نهال بادام دقت لازم را انجام هید. نهالستان نوین نهال آرش بهترین مکان برای خرید انواع نهال میوه اصلاح شده می باشد.
همانطور که قبلا ذکر شد، بادام یک میوه هسته دار است. برخلاف گیلاس، آلو، زردآلو و هلو، مغز درون چاله در بادام به جای گوشتی خورده می شود. بادام دارای پوسته ای است که با رسیدن آجیل خشک می شود. پوسته ممکن است به طور طبیعی بیفتد یا با دست جدا شود.

بادام خود ثمر نیست. گرده باید از یک رقم بادام متفاوت باشد. هلو ممکن است منبع گرده مناسبی برای بادام باشد. با این حال، بادام زودتر از هلو گل می دهد، اما اگر گلدهی بادام و هلو همزمان باشد، هلو می تواند گرده بادام را فراهم کند. حشرات برای گرده افشانی متقابل مورد نیاز هستند. زنبورهای عسل رایج ترین گرده افشان هستند.
مغز بادام می تواند تلخ یا شیرین باشد. بادام تلخ حاوی آمیگدالین است، یک گلیکوزید که هنگام جویدن یا خرد کردن، مقدار کمی هیدروژن سیانید آزاد می کند. بادام شیرین حاوی آمیگدالین نیست. پوست بادام می تواند سخت یا نرم باشد. بادام‌های موجود در خواربارفروشی‌های محلی نزدیک تعطیلات زمستانی پوسته‌های سختی دارند و برای شکستن به ابزاری نیاز دارند. پوسته نرم یا بادام پوسته کاغذی را می توان به راحتی با دست پوست کند. اگر هدف از داشتن یک درخت بادام داشتن مغز بادام است، مقابله با بادام های پوسته کاغذی بسیار آسان تر است.

درخت بادام را از یک نهالستان معتبر خریداری کنید. مهد کودک های محلی یا مهدکودک های پستی هر دو مناسب هستند. انجام این کار تضمین می‌کند که موادی را به دست می‌آورید که نامشان درست است و پس از خرید عاری از بیماری است. درختان ریشه لخت را می توان در اوایل بهار خریداری کرد، یا درختان گلدانی را در اواخر فصل خریداری کرد. پس از خرید سریعا درخت بکارید. اجازه ندهید ریشه درختان ریشه لخت یا خاک درختان گلدانی قبل از کاشت خشک شود.

رقم بادام و انتخاب پایه
 آزمایشی روی ارقام بادام انجام نداده شده. اما درختان بادام در حیاط خلوت در منطقه بزرگتر پراکنده شده اند. بنابراین، برخی از ارقام بادام در سنت جورج زنده مانده اند. بررسی نهالستان‌ها نشان می‌دهد که تعداد کمی از نهالستان‌ها دو یا سه رقم را ارائه می‌دهند که دارای درجه سختی نسبت به منطقه دیگر هستند. این بادام‌های مقاوم در واقع هیبریدهای بادام هلو با پوسته‌های سخت ضخیم و مغزهای کمی تلخ هستند. شواهد حکایتی نشان می دهد که بیشتر بادام های کالیفرنیا در سنت جورج زنده می مانند، اما هیچ آزمایش کنترل شده ای برای حمایت از این ادعا وجود نداشته است.
بادام معمولاً با استفاده از نهال هلو به عنوان پایه تکثیر می شود. هلو در منطقه سنت جورج مقاوم است. بنابراین، اکثر پایه های هلو برای کاشت در منطقه مناسب هستند.

همه در یک
این رقم پوسته کاغذی است که در منطقه سختی 5 USDA به عنوان مقاوم اعلام شده است. دارای پوسته کاغذی، هسته شیرین است و گزارش شده است که خود بارده و تا حدودی کوتوله است.

هالز هاردی بادام
این در واقع یک هیبرید هلو است. در حالی که حتی در دره کش در زمستان مقاوم است، آجیل ها پوسته بسیار سختی دارند و هسته آن تلخ است. گل های خودنمایی در بهار زیبا هستند. برای تولید مغز آجیل توصیه نمی شود.

ماموریت
به نام تگزاس که 40 تا 60 روز پس از Nonpareil برداشت می شود، Mission دارای طعم قوی است، قابل سفید شدن نیست (بلانچ کردن پوست قسمت بیرونی هسته را نرم می کند تا بتوان آن را جدا کرد)، دارای پوسته سخت با یکپارچگی خوب و بدون باز شدن در اطراف پوسته

غیر پریل
این یک رقم برتر در کالیفرنیا است. تقریباً در هفته سوم فوریه در دره مرکزی کالیفرنیا شکوفا می شود. در پایان ماه اوت بالغ می شود. هسته مسطح، سایز متوسط به بزرگ با کیفیت و طعم عالی است. اساس صنعت بادام شده است. پوسته کاغذ نازک است، اغلب به خوبی مهر و موم شده است. درخت بزرگ است و به راحتی برداشت می شود.

Ne Plus
این رقم قدیمی کالیفرنیا بین Nonpareil و Mission گل می دهد. دارای هسته های دراز چاق و چاق است که اغلب برای بازاریابی با لعاب آب نباتی پوشانده می شود. تمایل به تولید دو هسته در هر مغز دارد.

آماده سازی سایت درخت بادام
قبل از کاشت، محل باید به درستی انتخاب و آماده شود. مکانی را انتخاب کنید که حداقل برای ¾ روز آفتاب کامل داشته باشد. شیب ملایم با نواحی پایین مجاور اجازه می دهد تا هوای سرد در شب های سرد از کاشت خارج شود. درختان بادام بسیار بزرگ می شوند و در زمان بلوغ فضایی تقریباً 20×20 فوتی (شعاع 10-12 فوتی از تنه) را اشغال می کنند. قبل از کاشت، علف های هرز چند ساله را در اطراف محل کاشت کنترل کنید. مواد آلی را در محل کاشت بگنجانید. کمپوست، پیت ماس، خاک گلدان یا کود دامی منابع مناسب مواد آلی هستند. متمم را روی 8 اینچ یا بیشتر خاک بمالید. اطمینان حاصل کنید که خاک به خوبی زهکشی شده است، زیرا بادام خاک های مرطوب را تحمل نمی کند.

کاشت نهال بادام
سوراخی را حفر کنید که از عمق آن بیشتر باشد. اگر درختی با ریشه برهنه می کارید، سوراخ را وسیع تر از پهن ترین ریشه ها حفر کنید. اگر در حال کاشت درخت گلدانی هستید، سوراخ را تقریباً دو برابر قطر گلدان و تقریباً به همان عمق حفر کنید. در هر صورت، درخت را در سوراخ قرار دهید و اطراف درخت را با خاک کنده شده پر کنید. قبل از پر کردن خاک، کود یا سایر مواد افزودنی را به خاک اضافه نکنید. اطمینان حاصل کنید که پیوند پیوند 2 تا 3 اینچ بالاتر از خط نهایی خاک باقی می ماند. بلافاصله پس از کاشت درخت را آبیاری کنید و پس از خشک شدن خاک دوباره آبیاری کنید. رطوبت خاک را هر چند روز یکبار با انگشت چک کنید و در صورت نیاز آبیاری کنید. دایک کوچکی که در اطراف درخت ساخته شده است، آب را نگه می دارد و به آن اجازه می دهد تا در خاک نفوذ کند. هر آبیاری باید حدود 3 تا 5 گالن آب برای چند هفته اول باشد.

هرس اولیه درخت بادام
اگر درخت بدون انشعاب است، در هنگام کاشت، بالای درخت را در حدود 30 تا 36 اینچ بالاتر از خط خاک هرس کنید. این باعث می شود شاخه ها در زیر برش رشد کنند. اگر درخت دارای شاخه است، شاخه های کم ارتفاع کمتر از 30 اینچ را بردارید و 4 تا 6 شاخه را با فاصله یکنواخت بگذارید. درختان بادام آزاد هستند و نیازی به چنگ زدن ندارند.

مراقبت اولیه خاک درخت بادام
هنگامی که درخت نشست و شروع به رشد کرد، نوعی مالچ مانند خرده چوب را در اطراف پایه درخت قرار دهید. مالچ را به شکل دونات در اطراف درخت قرار دهید، اما اجازه ندهید که تنه آن را لمس کند. مالچ آب را در اطراف ریشه ها نگه می دارد، گرمای خاک را در روزهای گرم کاهش می دهد و رشد علف های هرز را کاهش می دهد.
آموزش و هرس درخت بادام
درختان بادام به آموزش و هرس بسیار کمی نیاز دارند. هرس اولیه چارچوب اصلی درخت را ایجاد می کند. هدف این است که تنه ای مستقیم و بدون انشعاب به طول 30 تا 40 اینچ با حلقه ای از شاخه ها در آن ارتفاع داشته باشیم که به شاخه های داربست اولیه تبدیل شوند و دائمی باشند. این شاخه ها شاخه های جانبی تولید می کنند که در آن آجیل تولید می شود. بادام در پایه رشد یک ساله و روی شاخه های کوتاه به نام خار میوه تولید می کند. این مقدار بر اساس رقم متفاوت است. هنگامی که چارچوب ایجاد شد، فقط حداقل هرس مورد نیاز است.

باروری درخت بادام
تولید بادام به انرژی زیادی نیاز دارد و بادام تغذیه کننده نیتروژن سنگین است. درختان جوان غیر بارور باید 12 تا 18 اینچ رشد جدید در سال تولید کنند. درختان بالغ هنوز باید 6 تا 12 اینچ رشد جدید در سال تولید کنند. به دست آوردن این نوع رشد مستلزم افزودن کود است. قاعده کلی این است که به ازای هر درخت در هر سال سن درخت، 1 اونس نیتروژن واقعی اعمال شود، اما نباید از ½ پوند نیتروژن واقعی در هر درخت در سال تجاوز کند.
برای محاسبه مقدار کود مورد نیاز، طبق این قانون، نیتروژن مورد نیاز را بر کسر اعشاری نیتروژن موجود در کود تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک درخت 3 ساله باید 3 اونس نیتروژن واقعی دریافت کند. برای محاسبه میزان مصرف سولفات آمونیوم (21 درصد نیتروژن)، 3 اونس را بر 0.21 تقسیم کنید تا در مجموع 14 اونس کود مصرف شود.
کود را به طور مساوی در زیر قطره چکان درخت پخش کنید. آن را در یک طرف درخت انباشته نکنید. کودهای گرانول پس از مصرف باید در خاک آبیاری شوند.

گلدهی و باردهی اولیه
اجازه ندهید بادام در 3 سال اول پس از کاشت میوه بدهد. در این سالها درخت باید انرژی خود را صرف تولید چوب کند. همچنین محصولات سنگین و زودرس می توانند باعث ریزش شاخه ها و رشد نامطلوب شوند.

محافظت در برابر سرما
بادام همزمان با هلو یا کمی قبل از آن گل می دهد. یخبندان بهاره معمولاً در همین بازه زمانی رخ می دهد. برای محافظت از گل های درختان بالغ و بزرگ نمی توان کاری انجام داد. درختان جوان را می توان در شب های آرام با پوشاندن تاج پوشش با برزنت در برابر سرما محافظت کرد. برزنت را به خاک اطراف پایه محکم کنید تا از حرکت جلوگیری کنید و گرمای تابش شده از خاک را بگیرید. سایبان باید در حوالی غروب آفتاب کشیده شود، اما زمانی که دمای هوا بالاتر از 34 درجه فارنهایت است. با طلوع خورشید و بالا رفتن درجه حرارت از نقطه انجماد، برزنت باید در صبح برداشته شود. یک لامپ در حال سوختن نیز می تواند در داخل سایبان چادری آویزان شود تا گرمای اضافی را فراهم کند.

آبیاری درخت بادام
آب و هوای خشک یوتا آبیاری را ضروری می کند. ریشه درختان میوه بالغ می تواند گسترده و عمیق باشد. درختان بالغ از آبیاری کمتر، اما طولانی تر و عمیق تر بهره مند می شوند. به اندازه کافی آبیاری کنید تا آب تا عمق 1 فوتی در خاک نفوذ کند. سپس اجازه دهید خاک برای چند روز خشک شود (بسته به آب و هوا) قبل از آبیاری مجدد. برنامه های آبیاری معمولی چمنزار برای آبیاری میوه درختان ایده آل نیستند زیرا معمولا کم عمق و مکرر هستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها