به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۶۲۲۹۴

بزرگ‌ترین پیشرفت در اتحاد آمریکا و ژاپن

بزرگ‌ترین پیشرفت در اتحاد آمریکا و ژاپن
گروه بین الملل:پس از انتشار گزارش‌هایی درباره قصد ژاپن و آمریکا برای تقویت همکاری نظامی خود برای مقابله با چین، یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن تایید کرد که توکیو و واشینگتن در حال گفت‌وگو درباره راه‌هایی برای تقویت همکاری نظامی خود هستند.
هایاشی  گفت که ژاپن و ایالات متحده در حال گفت‌وگو درباره راه‌هایی برای تقویت همکاری‌ها با هدف بهبود هم‌افزایی و آمادگی‌ها هستند.
او افزود: «درک من این است که در مورد ساختار طرف آمریکایی از جمله تقویت عملکرد نیروهای آمریکایی در ژاپن تصمیمی گرفته نشده است.»کمی پیش از آن، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز و رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابع دیپلماتیک گفتند که تجدیدنظر در توافقنامه امنیتی بین این دو متحد در نشست ماه آینده رهبران آمریکا و ژاپن در واشینگتن اعلام خواهد شد.بر اساس این گزارش‌ها، هدف از این اقدام، مقابله با گسترش نظامی چین و همچنین نفوذ سیاسی پکن در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.در حال حاضر ۵۴ هزار پرسنل نظامی آمریکایی در پایگاه‌های ژاپن حضور دارند.
ژاپن در حال افزایش بودجه‌های دفاعی خود برای رسیدن به استاندارد وضع شده از سوی ناتو است.بر اساس این استاندار، ژاپن باید دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال ۲۰۲۷ به بودجه‌های نظامی اختصاص دهد.
توکیو همچنین هشدار داده که چین «بزرگترین چالش استراتژیک» برای امنیت ژاپن را ایجاد می‌کند.روزنامه ژاپنی یومیوری گزارش داد که ممکن است یک تیم مشترک دائمی میان ایالات متحده و ژاپن برای اطمینان از هماهنگی نظامی نزدیک‌تر در ژاپن تشکیل شود.این در حالی است که در حال حاضر ژاپن باید برای تصمیم‌گیری‌های مختلف با فرماندهی ارتش آمریکا مستقر در هاوایی در اقیانوس آرام تماس داشته باشد.از سوی دیگر، فایننشال تایمز با ارائه جزئیاتی نوشت که «پنتاگون هنوز تا تصمیم‌گیری در این زمینه فاصله دارد»، اما به نوشته این روزنامه، ژاپن و ایالات متحده مایلند روابط خود را «برای پاسخ به آنچه از نظر آنها یک تهدید فزاینده از جانب چین است»، تقویت کنند.
این روزنامه همچنین این طرح‌ها را به عنوان «بزرگترین پیشرفت در اتحاد امنیتی بین ایالات متحده و ژاپن از زمان امضای معاهده دفاعی دوجانبه در سال ۱۹۶۰» توصیف کرد.
به نوشته فایننشال تایمز هماهنگی نظامی بین این دو متحد اکنون با مشکل مواجه شده زیرا نیروهای ایالات متحده مستقر در ژاپن نسبت به روزهایی که ارتش ایالات متحده و ژاپن با هم همکاری چندانی نداشته‌اند، تغییر چندانی نکرده است.
ضمن آن که، فرماندهی ارتش آمریکا در هاوایی ۱۹ ساعت از توکیو عقب‌تر و شش هزار و دویست کیلومتر دورتر است.فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در روز دهم آوریل در جریان سفری رسمی به واشینگتن با جو بایدن رییس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد.
یک روز پس از آن، نشستی سه‌جانبه در سطح سران کشورها با حضور فیلیپین، ژاپن و آمریکا در واشینگتن برگزار می‌شود.
فایننشال تایمز نوشت که کیشیدا در جریان این سفر از طرح‌های ژاپن در این زمینه رونمایی خواهد کرد.
این نشست چند هفته پس از آن برگزار می‌شود که بایدن با فروش شرکت فولاد آمریکایی یو.اس.استیل به شرکت ژاپنی نیپون مخالفت کرد.
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، این تصمیم بایدن برای جلب آرای اتحادیه‌های کارگری پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتخاذ شد، اما موجب شد تا حدی اتحاد قوی میان ژاپن و آمریکا تضعیف شود.
 
برچسب ها: ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها