به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۴۶۲۶۰۸

معلولان در سال ۱۴۰۲: وضعیتِ بغرنجی داشتیم

معلولان در سال ۱۴۰۲: وضعیتِ بغرنجی داشتیم
گروه اقتصادی:افراد دارای معلولیتِ یک سال خود را چگونه گذراندند؟ بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان،در پاسخ به این سوال گفت: سال گذشته سال خوبی برای افراد دارای معلولیت نبود. اوضاع ما بغرنج‌تر و بی‌توجهی‌ها بیشتر شده و حتی در واکنش به تجمعاتِ ما برخوردهای امنیتی و انتظامی صورت می‌گیرد که این موارد را پیشتر نداشتیم. 

به گزارش ایلنا،وی گفت: با وجود اینکه مستمری‌ها ۴۰ درصد افزایش یافت اما ۵ ماه ابتدایی سال این افزایشِ ۴۰ درصدی اعمال نشد و هنوز هم مابه‌التفاوت آن را دریافت نکرده‌ایم. همچنین با وجود اعتراضاتِ بسیار، اتفاق خاصی برای ماده ۲۷ نیفتاد. طبق این ماده دولت باید به افرادی که دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل هستند، کمک هزینه معیشتی به اندازه حداقل دستمزد مصوبِ شورایعالی کار پرداخت کند. 

مروتی بیان کرد: قیمتهای وسایل کمک توانبخشی بیدا می‌کند، خیلی‌ها حتی قادر به تعمیر ویلچر برقی خود هم نیستند، و چون برای بیرون آمدن از خانه به این وسایل نیاز دارند، در خانه‌های خود حبس شده‌اند. مبالغی که برای خرید وسایلِ کمک هزینه توانبخشی پرداخت می‌شود، به قدری ناچیز است که نمی‌تواند نیازهای فرد معلول را تأمین کند. 

این فعال حقوق معلولان گفت: همچنین امسال بند ب تبصره ۱۲ اجرا نشد. ۲۳۷ هزار تومان بابت کمک هزینه معیشتی به یک سوم مشمولان پرداخت می‌شود؛ دولت به دیوان عدالت اداری می‌گوید این مبلغ را بابتِ ماده ۲۷ پرداخت می‌کند و به مجلس هم می‌گوید بابتِ اجرای بند تبصره ۱۲ است. 

وی تأکید کرد: خیلی از مواد سبد غذایی افراد دارای معلولیت از سفره‌های آن‌ها حذف شده است. ما در سالهای گذشته حداقل توانی تهیه مرغ داشتیم، اما امروز حتی خرید مرغ هم برایمان سخت شده است. از خیلی افراد می‌شنویم که سبزیجات و میوه‌جات و لبنایت از سفره‌شان حذف شده است. این موضوع به شدت در وضعیت جسمی و روانی افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها اثر گذاشته است و هیچ توجهی به این وضعیتِ اسفبار نمی‌شود. 

مروتی گفت: با توجه به اینکه گفته‌اند مستمری را برای سال آینده افزایش می‌دهیم باز هم می‌دانیم این مستمری با وجودِ تورمِ بسیار باری از روی دوش ما بر نمی‌دارد. امسال از ۷۶۴هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان بنا بر بعد خانوار، مستمری پرداخت کرده‌اند. این مستمری با توجه به خط فقر مطلقی که بالای ۲۰ میلیون تومان است، سبب شده ما در قعرِ خط فقر مطلق هم قرار نگیریم! 

این فعال حقوق معلولان تأکید کرد: معلولی که ماهیانه ۷۶۴ هزار تومان می‌گیرد و آنکه سرپرست یک خانواده ۴ نفری است و ۲ میلیون ۴۰۰هزار تومان می‌گیرد، چگونه می‌تواند زندگی کند؟ تهیه مسکن و حتی اجاره‌ی مسکن هم برای افراد دارای معلولیت تبدیل به آرزو شده است. در چنین شرایطی حتی نمی‌توانند در طرح‌هایی مثل نهضت ملی مسکن شرکت کنند، چرا که باید ۴۰ میلیون تومان اورده‌ی اولیه داشته باشند و این از توانِ آن‌ها خارج است. 
مروتی گفت: کلمات از گفتنِ وضعیتِ بد معلولان قاصر است. مورد تبعیض مضاعف قرار گرفته‌ایم. از یک طرف بودجه نمی‌دهند و از طرفی دیگر هزینه‌ها افزایش یافته است و افراد دارای معلولیت رها شده‌اند.

وی افزود: غیر از عملکرد دولت، به مجلس یازدهم منتقدیم. نمایندگان هیچ کاری در حق ما نکردند. در واقع، مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۲ به ما ظلم کرد، چون هیچ نظارتی روی اجرای مصوبات خود نداشت و نسبت به اعتراضات ما واکنشی نشان نداد. 

مروتی گفت: سال قبل اوضاع به این شدت برای معلولان وخیم نبود. هر چه بی‌توجهی به حقوق معلولان بیشتر می‌شود، خانواده‌ها کم می‌آورند و آسیبهای اجتماعی در حوزه معلولان افزایش می‌یابد. از طرفی هیچ اقدامی برای افزایشِ تاب‌آوری خانواده‌های دارای افراد معلول نشده است و از طرفی دیگر، مشکلاتِ معیشتی توانِ آن‌ها را برای مدیریت خانواده به شدت پایین آورده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها