به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۴۶۲۶۹۲

تعمیر اپل با قطعات غیررسمی به قانون تبدیل شد

تعمیر اپل با قطعات غیررسمی به قانون تبدیل شد
گروه فناوری: لایحه‌ی حق تعمیر ایالت اورگن اکنون به قانون تبدیل شده است و اولین قانونی محسوب می‌شود که جلوی «جفت‌سازی قطعات» لوازم الکترونیکی را می‌گیرد و به‌همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد.
به موجب قانون جدید، تولیدکنندگانی مثل اپل نمی‌توانند مشتریانشان را به خرید قطعات ساخت خود ملزم کنند و درواقع صاحبان گوشی آیفون، تبلت اپل، مک بوک اپل و سایر محصولات این شرکت می‌توانند از قطعات ساخت شرکت‌های متفرقه یا حتی دست‌دوم برای تعمیر دستگاه خود استفاده کنند.
اپل ابزارهای تعمیر دستگاه‌هایش را برای تعمیرکاران مستقل و مصرف‌کنندگان عرضه کرده است اما باید همچنان قطعات را از خود این شرکت خریداری کرد.
پس‌ از خرید قطعه‌ی مورد نظر از اپل، سریال آن نیز باید با دستگاه جفت‌سازی شود و این فرایند، استفاده از قطعات غیررسمی را غیرممکن می‌کند.
قانون جدید بیان می‌کند شرکت‌ها نمی‌توانند عملکرد دستگاه‌های ساخت خود را ضعیف کنند یا هشدارهای گمراه‌کننده برای قطعاتی که به‌‌درستی جفت‌سازی نمی‌شوند نمایش دهند.
طبق اعلام iFixit، قانون جدید ایالت اورگن قدرتمندترین قانون حق تعمیری محسوب می‌شود که تا امروز در حمایت از مصرف‌کنندگان تصویب شده است. این قانون تعمیرگاه‌های مستقل را به داشتن گواهینامه‌های معتبر و منقضی‌نشده ملزم می‌کند؛ اقدامی که تضمین می‌کند شخص تعمیرکار قابلیت‌های فنی و صلاحیت لازم را برای انجام تعمیرات موفق دارد.
حذف محدودیت جفت‌سازی قطعات به تعمیرکاران مستقل اجازه می‌دهد بدون نیاز به قطعات ساخت اپل، تعمیرات بیشتری انجام دهند.
قانون اورگن علاوه‌بر جلوگیری از الزام تولیدکنندگان به جفت‌سازی قطعات، آن‌‌ها را وادار می‌کند قطعات، ابزار، اسناد و نرم‌افزارهای موردنیاز برای تعمیرات گوشی‌های هوشمند تولید‌شده در سال ۲۰۲۱ به‌ بعد را دردسترس مشتریان قرار دهند. این قانون درمورد سایر لوازم الکترونیکی مثل کامپیوترها برای دستگاه‌های تولیدشده در سال ۲۰۱۵ به‌ بعد قابل اجرا است.
اپل از قانون حق تعمیر اورگن حمایت نکرد و گفت این کار به بروز مشکلات ایمنی برای مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد. اپل باید برای محصولاتی که از اول ژانویه‌ی ۲۰۲۵ (۱۲ دی ۱۴۰۳) ساخته شده‌اند، از قانون جدید پیروی کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها