به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۴۶۲۷۲۱

روسیه مانع فعالیت نظارتی بر کره شمالی شد

روسیه مانع فعالیت نظارتی بر کره شمالی شد
گروه بین الملل: روسیه مانع تمدید فعالیت نظارتی گروهی از کارشناسان سازمان ملل شد که ناظر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی هستند.
این اقدام مسکو که با استفاده از حق وتو انجام شد، تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان ملل اعلام کرده بود در حال تحقیق دربارهٔ گزارش‌هایی پیرامون انتقال سلاح بین روسیه و کره شمالی است.
هفته گذشته، پیونگ یانگ بنا به گزارش رسانه‌های دولتی این کشور، یک موتور سوخت جامد برای «موشک هایپرسونیک میان‌برد از نوع جدید» را آزمایش کرد. پرتاب‌های اخیر موشک‌های کروز این گمانه را ایجاد کرده که کره شمالی در حال آزمایش این سلاح‌ها قبل از ارسال آنها به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین است.
وتوی مسکو در شورای امنیت، تحریم‌ها علیه کره شمالی را حذف نمی‌کند، اما به کار هیئتی که بر اجرای تحریم‌ها و نقض‌های متعدد آنها نظارت داشت، پایان می‌دهد. مأموریت این هیئت آخر ماه آوریل، یک ماه دیگر، به پایان می‌رسد.
روسیه پیش از این هرگز سعی نکرده بود کار این کارشناسان را که ۱۴ سال است هر ساله توسط شورای امنیت سازمان ملل تمدید شده و نشان‌دهنده مخالفت جهانی با گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است، با مانع روبه‌رو کند.
این اقدام تازه روسیه با موجی از انتقادات روبه‌رو شده است.
از جمله دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی وتوی روسیه را در بحبوحه اتهامات همدستی پیونگ یانگ با مسکو در جنگ علیه کی‌یف، در حکم «اعتراف به گناه» دانست.ایالات متحده نیز وتوی روسیه را «تلاشی خودخواهانه برای دفن گزارش هیئت سازمان ملل در مورد تبانی خودش» با کره شمالی نامید.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به کره شمالی اعلام کرد: «اقدامات امروز روسیه به شکل تلخی، صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرد، آن هم فقط برای پیشبرد معامله فسادآمیزی که مسکو با کره شمالی انجام داده است.»
در همین زمینه کره جنوبی اعلام کرد روسیه «به رغم داشتن عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، تصمیمی غیرمسئولانه» گرفته است.
گنگ شوانگ معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز اعلام کرده تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ رویارویی و تنش‌ها را تشدید کرده و «تأثیر منفی جدی» بر وضعیت انسانی در کره شمالی داشته است.
چین به قطعنامه یاد شده رأی ممتنع داده بود.نماینده بریتانیا در سازمان ملل این استدلال را رد کرده و گفته است کار هیئت سازمان ملل ارتباطی با وضعیت مردم کره شمالی ندارد و اقدام روسیه تلاشی برای سرپوش گذاشتن به دریافت موشک از پیونگ‌یانگ و استفاده از آن در جنگ اوکراین است.
سفیر فرانسه در این نهاد بین‌المللی نیز تصریح کرده است ارسال تجهیزات نظامی کره شمالی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین برخلاف همه قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل علیه کره شمالی است که روسیه به آن رای مثبت داده بود.
ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، بریتانیا و آمریکا نیز با انتشار بیانیه مشترکی گفته‌اند روسیه از حق وتوی خود برای منحل کردن کار کارشناسان سازمان ملل استفاده کرده تا همکاری‌های نظامی با کره شمالی را توسعه دهد.
همچنین آمریکا، بریتانیا، فرانسه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت به همراه هفت عضو غیر دائمی این شورا با انتشار بیانیه مشترک جداگانه‌ای از ادامه فعالیت هیئت کارشناسان ناظر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی در سازمان ملل حمایت و اعلام کرده‌اند که در مواجهه با تلاش‌های مکرر برای تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی، کار این هیئت اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.
کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های فزاینده سازمان ملل قرار داشته است و برای این تحریم‌ها تاریخ انقضایی نیز تعیین نشده است.
از سال ۲۰۱۹، روسیه و چین سعی کرده‌اند شورای امنیت را متقاعد کنند که از شدت این تحریم‌ها بکاهد.
چین هم به جای پیوستن به روسیه در وتو، تنها رأی ممتنع داد. تمامی دیگر اعضای شورای امنیت به تمدید کار هیئت سازمان ملل رأی مثبت دادند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها