به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۴۶۳۸۱۱

آمریکا برای حمایت از اسرائیل شرط گذاشت

آمریکا برای حمایت از اسرائیل شرط گذاشت
گروه بین الملل:  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در یک تماس تلفنی نیم ساعته با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که حمایت آمریکا از این کشور به گام‌هایی بستگی خواهد داشت که برای «رسیدگی به مساله آسیب دیدن غیرنظامیان» و «رنج انسانی» در غزه برداشته شود. ساعتی پس از این تماس اعلام شد که کابینه اسرائیل با بازگشایی یک گذرگاه در شمال غزه موافقت کرده است.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، گفت که این تماس تلفنی «صریح» و «حرفه‌ای» بود و دو رهبر به هم گوش سپردند، اما اذعان کرد که سرخوردگی  بایدن در هفته‌های اخیر درحال افزایش بوده که چرا درخواست‌های او از اسرائیل بی‌جواب مانده است.
 بایدن در این تماس همچنین حمله هوایی اخیر به امدادرسانان و وضعیت کلی انساندوستانه در غزه را غیرقابل قبول خواند.او گفت که یک آتش‌بس فوری برای پایدار کردن شرایط و بهبود وضعیت انساندوستانه و حفاظت از جان غیرنظامیان ضروری است.بیانیه‌ای که کاخ سفید درباره این تماس منتشر کرده شدیداللحن‌ترین سخنان تا امروز درباره اسرائیل است و «خشم» مقام‌های دولت بایدن بعد از کشته شدن هفت امدادرسان گروه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» را منعکس می‌کند.
برای مثال در این بیانیه آمده است که  بایدن «روشن کرد که سیاست آمریکا در رابطه با غزه براساس ارزیابی آمریکا از اقدامات فوری اسرائیل در زمینه این گام‌ها تعیین خواهد شد.»
 این یک تغییر رویه قابل توجه است که به عنوان یک تهدید تعبیر خواهد شد و با توجه به شمار فاجعه‌بار غیرنظامیان کشته شده در این جنگ، حمله به کاروان‌های حامل مواد غذایی و وجود خطر قحطی در غزه، حمایت آمریکا از اسرائیل محدودیت خواهد داشت.
این بیانیه نمی‌گوید که به کدام «سیاست آمریکا» اشاره دارد، اما سنگ بنای رابطه دو کشور عرضه تسلیحات است که  بایدن برای منوط کردن ادامه آن به حفاظت از غیرنظامیان در غزه و اجازه ورود کمک‌ها تحت فشار بوده است.
از طرف دیگر  وزیر خارجه آمریکا، گفت: اسرائیل باید اجازه افزایش امدادرسانی به غزه را بدهد.
آنتونی بلینکن گفت: «اگر ما تغییراتی را که باید ببینیم مشاهده نکنیم، سیاستمان تغییر خواهد کرد.» وی هشدار داد که اگر اسرائیل همچنان نتواند در جنگ غزه از جان غیرنظامیان محافظت کند، این خطر وجود دارد که دیگر تفاوت این کشور با حماس قابل تشخیص نباشد.
 بلینکن که به بروکسل سفر کرده است در نشستی خبری گفت: «اتفاقاتی که پس از ۷ اکتبر افتاد، می‌توانست سریع به نتیجه برسد اگر که حماس پشت غیرنظامیان پنهان نمی‌شد و گروگان‌ها را آزاد می‌کرد و سلاح خود را بر زمین می‌گذاشت. اما اسرائیل حماس نیست.»
وی در مقایسه گروه حماس که ایالات متحده آن را تروریستی می‌داند با اسرائیل گفت: «اسرائیل یک دموکراسی است و حماس یک سازمان تروریستی. دموکراسی بالاترین ارزش را برای جان انسان، هر انسانی، قائل است. همان‌طور که گفته شده، هر کسی که جان یک نفر را نجات دهد انگار که جهان را نجات داده است.»
از سوی دیگر تنها ساعاتی پس از هشدار جو بایدن  به بنیامین نتانیاهو،  درباره بحران انسانی در غزه، کابینه اسرائیل اقدامات تازه‌ای را برای افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه محاصره شده تصویب کرد.
یکی از اعضای ارشد دولت نتانیاهو به خبرنگاران گفت که کابینه امنیتی این کشور تصویب کرده که ورودی مرزی ایرز در شمال نوار غزه بازگشایی شود.
این گذرگاه پیش از حمله روز ۷ اکتبر گروه حماس به اسرائیل، مورد استفاده کارگران فلسطینی برای ورود به اسرائیل بود اما از آن زمان علی‌رغم درخواست‌های ایالات متحده بسته مانده است.
بازگشایی این گذرگاه کار انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را برای سازمان‌های امدادی ساده‌تر می‌کند.
کابینه اسرائیل همچنین تصمیم گرفت که از بندر اشدود در جنوب اسرائیل به عنوان مرکزی برای کمک‌رسانی به غزه استفاده شود. اقدام دیگری نیز که تصویب شد، اجازه ورود شمار بیشتری از کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از اردن به غزه و از مسیر اسرائیل است.
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «ما از اقداماتی که دولت اسرائیل به درخواست رئیس جمهور [بایدن] پس از تماس تلفنی او با نخست وزیر [نتانیاهو]  اعلام کرد، استقبال می‌کنیم. این اقدامات باید به طور کامل و به سرعت اجرا شود.»
وی افزود: «ما آماده همکاری کامل با دولت اسرائیل، دولت‌های اردن و مصر، سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که این اقدامات مهم عملی می‌شود و منجر به افزایش انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه طی روزها و هفته‌های آینده خواهد شد.»


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها