به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۶۴۹۲

مافیا و دلال‌ها گریبان ما را گرفته‌اند

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند نقاشی‌خط گفت: مافیای خرید آثار هنری در حراجی‌ها و نمایشگاه‌ها باعث به وجود آمدن فضای نامناسب در حوزه هنرهای تجسمی شده است.
مافیا و دلال‌ها گریبان ما را گرفته‌اند
مجید حسین‌زاده به بهانه برگزاری تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌خط خود، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در حوزه خرید آثار هنری یک مافیا به وجود آمده است. افرادی هستند که از یکسری آدم خاص کار می‌خرند و دستشان را می‌گیرند و معروف می‌کنند. زمانی که در دبی بودم و می‌خواستم کارهایم را در حراجی کریستی به نمایش بگذارم، به من گفتند که شما هنرمند بااستعدادی هستید، اما ما برای فروش آثار روش خاص خودمان را داریم.

او افزود: به من گفتند باید آثارم را به یک دلال بفروشم تا از طریق او به حراجی بیاید و فروخته شود. این‌گونه می‌شود که یک تابلو به قیمت 200 هزار دلار، تنها دو تا سه میلیون تومان از هنرمند خریده می‌شود و پول هنگفتی به جیب دلال‌ها می‌رود.

این هنرمند همچنین عنوان کرد: در نمایشگاه‌ها و گالری‌های تهران هم این فضا حاکم است. بعضی از گالری‌ها برای نمایش و فروش آثار هنری، هنرمندان خاصی را انتخاب می‌کنند و فقط با آن‌ها ارتباط دارند. من وقتی برای برگزاری نمایشگاهم به این گالری‌ها مراجعه کردم متوجه شدم که آن‌ها تنها با یک سری آدم خاص کار می‌کنند و برای آثارشان مشتری جور می‌کنند.

حسین‌زاده در ادامه درباره برپایی تازه‌ترین نمایشگاه خود در گالری لاله گفت: این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی من در ایران است. پیش از این اردیبهشت‌ماه امسال یک نمایشگاه در فرهنگستان هنر برگزار کرده بودم. 20 تابلو نقاشی‌خط در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. با توجه به اینکه نمایشگاه قبلی در یک مکان دولتی برگزار شده بود و تبلیغ و اطلاع‌رسانی خوبی برای بازدید انجام نگرفته شده بود، تصمیم گرفتم بخشی از‌ آثار نمایشگاه قبلی را به همراه آثار جدیدم در گالری لاله به نمایش بگذارم.

او ادامه داد: تابلوها به خط ثلث و به تکنیک اکریلیک و ترکیب مواد روی بوم کار شده‌اند. این سری از آثار من به سبک انتزاعی و به صورت ترکیب حروف هستند. در نمایشگاه قبلی‌ام آیات قرآن را روی بوم پیاده کرده بودم، اما تصمیم گرفتم آثار جدیدم را به سبک جدیدی کار کنم و به فرم و رنگ بیشتر از خوانایی خط بپردازم.

این هنرمند درباره وضعیت هنر نقاشی‌خط در ایران اظهار کرد: فضای جدیدی که در نقاشی خط حاکم شده، فضای خوبی نیست. بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها معتقدند که در این هنر گردابی به وجود آمده که هنرجوها بدون اینکه بدانند می‌خواهند چه کار کنند واردش می‌شوند. در واقع در فضای هنر نقاشی‌خط شاهد یک بلبشو هستیم. خیلی‌ها برای پول و فروش تابلوهایشان به قیمت‌های گزاف، وارد این هنر می‌شوند و می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند.

حسین‌زاده همچنین گفت: من خط ثلث را در طول 9 ماه در نجف آموختم و چندین ماه هم در استانبول و در حضور بهترین اساتید آنجا از جمله حسن چلپی کار کردم. رنگ‌شناسی را نزد استاد آیدین آغداشلو آموختم و از شاگردان جلیل رسولی و محمد احصائی بودم. این‌طور نبود که به راحتی وارد این حوزه شده باشم. من زندگی‌ام را پای هنر نقاشی خط گذاشتم و وقتی می‌خواستم آن را شروع کنم اصلا به فکر پول نبودم.
نمایشگاه نقاشی‌خط این هنرمند روز جمعه ششم تیر ماه در گالری لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله افتتاح می‌شود.
مرجع : ايسنا