به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۴۶۵۷۲۲
دمبله سوت‌ها را خاموش کرد و امباپه ضربه نهایی را زد؛

صعود پی‌اس‌جی و دورتموند به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

دیوار زرد کابوس سیمئونه شد؛
صعود پی‌اس‌جی و دورتموند به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
گروه ورزشی: دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی چمپیونزلیگ امشب آغاز شد. در یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های این مرحله، بارسلونا و پاری سن ژرمن در ورزشگاه المپیک مونتجوئیک به مصاف همدیگر رفتند. درحالی‌که رافینیا بارسا در دقایق ابتدایی پیش انداخت، اما با اخراج رونالد آرائوخو و به هم ریختن میزبان، پاری سن ژرمن توانست کامبک بزند و به نیمه‌نهایی برود.
بازی با برتری بارسلونا آغاز شد. پس از چند حمله ناموفق، در دقیقه ۱۲ لامین یامال از سمت راست حرکت کرد و با ورود به محوطه جریمه، توپ را به مقابل دروازه فرستاد. در آنجا رافینیا توانست گل اول را به ثمر برساند.
2011637
پنج دقیقه بعد پی‌اس‌جی می‌توانست پاسخ گل بارسا را بدهد اما ضربه سر امباپه روی سانتر اشرف حکیمی از بالای دروازه راهی اوت شد.
در دقیقه ۲۱ روی حرکت خوب رافینیا، لواندوفسکی در محوطه جریمه به توپ رسید اما ضربه‌اش دقت کافی را نداشت و با اختلاف زیادی به اوت رفت.
در دقیقه ۲۹ پس از فرار بارکولا، او در آستانه تک به تک شدن با ترشتگن بود اما پیش از ورود به محوطه جریمه، آرائوخو او را با خطا متوقف کرد. خطایی که باعث اخراج مستقیم مدافع بارسا از زمین شد.
سه دقیقه بعد دمبله پشت ضربه ایستگاهی قرار گرفت اما ضربه‌اش با اختلاف نسبتاً زیادی از کنار دروازه گذشت.
در دقیقه ۴۰ بالاخره پی‌اس‌جی توانست گلزنی کند. ارسال بارکولا به مقابل دروازه از همه گذشت و در سمت راست دمبله با یک ضربه فوق‌العاده بازی را مساوی کرد.
2011636
پی‌اس‌جی در دقایق باقیمانده از نیمه اول هم چند موقعیت نصفه و نیمه داشت اما توپی تز خط دروازه بارسا نگذشت و نیمه اول به پایان رسید.
در همان ابتدای نیمه دوم حملات پاری سن ژرمن آغاز شد. در دقیقه ۵۴ شوت زیبای ویتینیا از پشت محوطه جریمه به گوشه سمت چپ دروازه، بازی را ۲-۱ کرد.
2011639
سه دقیقه بعد گوندوگان می‌توانست به گل پی‌اس‌جی واکنش نشان دهد، اما ضربه‌اش از لبه محوطه جریمه به تیر عمودی دروازه خورد و به بیرون رفت.
دو دقیقه بعد وضعیت برای بارسا بدتر هم شد. تکل ناشیانه کانسلو به روی دمبله منجر به اعلام پنالتی به سود پاری سن ژرمن شد. در دقیقه ۶۱ امباپه پشت این ضربه قرار گرفت و با فرستادن توپ به گوشه بالای سمت راست، بالاخره موفق شد مقابل بارسا گلزنی کند.
2011635
پس از این گل پاری سن ژرمن بازی را مدیریت کرد و به بارسلونای ۱۰ نفره اجازه نداد به موقعیتی برسد. در یکی از معدود فرصت‌های بارسا، در دقیقه ۷۳ ضربه خطرناک لواندوفسکی را دوناروما به زیبایی مهار کرد.
پنج دقیقه بعد هم رافینیا با حرکتی عالی از بین مدافعان پی‌اس‌جی گذشت اما ضربه‌اش از سمت چپ به اوت رفت.
در ادامه باز هم بازیکنان پاری سن ژرمن به خوبی بازی را مدیریت کردند و بارسلونا از خلق موقعیت عاجز بود. در دقیقه ۸۹ پی‌اس‌جی تیر خلاص را به بارسا زد. روی ضدحمله‌ای سریع، ترشتگن ضربه‌های امباپه و آسنسیو را دفع کرد اما توپ روی اشتباه عجیب کنده دوباره به امباپه رسید و این فوق ستاره فرانسوی توپ را دوباره به تور دروازه ترشتگن چسباند تا بازی ۴-۱ شود.
2011638
وقت‌های اضافه بدون موقعیت و اتفاق خاصی گذشت تا پاری سن ژرمن با پیروزی ۴-۱ در بازی برگشت و ۶-۴ در مجموع بارسلونا را حذف کند و راهی مرحله نیمه‌نهایی شود.
بارسلونا با حذف مقابل پاری سن ژرمن، به غیر از عدم صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، از راهیابی به جام باشگاه‌ههای جهان 2025 بازماند. این تورنمنت قرار است برای اولین بار با حضور 32 باشگاه برگزار شود.
آبی اناری‌ها برای اینکه همچنان آرزوی صعود به این رقابت‌ها را داشته باشند باید به نیمه نهایی چمپیونزلیگ راه می‌یافتند، اما با شکست مقابل پی‌اس‌جی، به اتلتیکومادرید که 4-2 مقابل دورتموند شکست خورد، اجازه دادند به جام باشگاه‌های جهان برود.
اتلتیکومادرید بر اساس ضریب یوفا در چهار دوره اخیر لیگ قهرمانان اروپا، 6 امتیاز از بارسا (77 به 71) جلوتر بود که به همین دلیل همراه رئال مادرید به این رقابت‌ها راه یافت. گفته شده هر تیمی که به این رقابت‌ها صعود کند حداقل 50 میلیون یورو را به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.
 
2011643
بدین ترتیب بارسا باید منتظر نسخه 2029 باشد. منچسترسیتی، چلسی، اینترمیلان، بایرن مونیخ، پاری سن ژرمن، دورتموند، یوونتوس، پورتو و بنفیکا دیگر باشگاه‌های اروپایی خواهند بود که در رقابت‌های سال 2025 به میزبانی آمریکا شرکت خواهند کرد.
در بازی دور برگشت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دورتموند امشب از اتلتیکومادرید میزبانی کرد و در یک بازی تماشایی با نتیجه 4-2 برنده شد تا در مجموع 5-4 به دور نیمه نهایی صعود کند.
دورتموند که بازی رفت را با شکست 2-1 پشت سر گذاشته بود، این بازی را با استقبال زیادی که طرفدارانش در ورزشگاه سیگنال ایدوناپارک از آنها به عمل آورده بودند، با حملات سریع آغاز کرد.
بهترین فرصت گلزنی در همان ابتدای بازی در اختیار مارسل سابیتزر قرار داشت اما تکل به موقع سزار آسپلیکوئتا در دقیقه سه مانع از ورود این توپ به دروازه شد و بازیکن دورتموند را ناکام گذاشت.
تیم میهمان که بازی را با تاکتیک‌‌های دیه‌گو سیمئونه دفاعی آغاز کرده بود در دقیقه 5 دورتموند را غافلگیر کرد و روی ضدحمله سریع فرصت بی‌نظیری برای گلزنی داشت اما آلوارو موراتا در موقعیت تک به تک ضربه چیپ خود را از کنار تیرک عمودی عبور داد و این فرصت گلی برای آن‌ها در پی نداشت.
2011628
بازی در دقایق ابتدایی ریتم بالایی داشت اما به سرعت این هیجان فروکش کرد و هر دو تیم بیشتر در میانه میدان توپ را به گردش در می‌آوردند تا راهی برای ایجاد موقعیت خطرناک پیدا کنند.
دورتموند بیشتر مالکیت توپ را در اختیار داشت و همین به آن‌ها اجازه می‌داد تا موقعیت بیشتری روی دروازه اتلتیکو ایجاد کنند. واکنش یان اوبلاک در دقیقه 18 موجب شد که ضربه والی خطرناک کریم آدیمی دفع شود.
دورتموند هر چه نیمه اول به پایان نزدیک می‌شد بیشتر روی دروازه اتلتیکو فشار می‌آورد تا اینکه در دقیقه 34 آن‌ها بالاخره به گل رسیدند و قفل دروازه اوبلاک شکست. یولیان برانت بعد از دریافت پاس دیدنی متس هوملس در محوطه جریمه با ضربه پرقدرت پای راست باعث شد حتی واکنش اوبلاک هم مانع عبور توپ نشود و اولین گل میزبان را وارد دروازه کرد.
2011629
دورتموند فقط به یک گل نیاز داشت تا به تسلط خط دفاعی اتلتیکو نفوذ کند و نقشه گل دوم را اجرایی کند. در دقیقه 39 مارسل سابیتزر در محوطه جریمه کریم آدیمی را با پاس پشت پا صاحب موقعیت کرد و این بار این بازیکن با ضربه پای چپ دروازه اوبلاک را باز کرد.
2011630
دورتموند با حفظ فشار روی دروازه اتلتیکو موفق شد حتی تا پایان 4 دقیقه وقت اضافه هم تیم برتر میدان باشد و با برد به رختکن برود. دیه‌‌‌گو سیمئونه نیمه دوم را با سه تغییر آغاز کرد تا نشان دهد خبری از بازی دفاعی در 45 دقیقه دوم نیست.
ساموئل مولینا، پابلو باریوس و رودریگو ریکلمه به جای آلوارو موراتا، آنخل کوره‌آ و ساموئل مولینا وارد بازی شدند تا تیم اسپانیایی شکل هجومی به خود بگیرد که خیلی زود هم در نتیجه بازی اثرگذار بود.
نیمه دوم تماشایی این بازی با گل به خودی متس هوملس در دقیقه 49 آغاز شد. مدافع باتجربه آلمانی سعی داشت ضربه سری که از نظر او خطرناک بوده را با پای چپش کنترل کند که توپ پس از برخورد با او گریگور کوبل را غافلگیر کرد و دروازه میزبان باز شد.
2011631
این گل جریان بازی را عوض کرد و این اتلتیکو بود که فشار به سمت دروازه دورتموند را آغاز کرد. کوره‌آ در دقیقه 57 فرصتی بی‌نظیر برای گلزنی داشت، اما ضربه خطرناک او با فاصله کم از کنار تیرک عمودی به بیرون رفت. این مهاجم تسلیم نشد و خیلی زود گل دوم تیمش را به ثمر رساند.
بعد از اینکه توپ بلوکه شده توسط کوبل در محوطه جریمه به کوره‌آ رسید، ضربه او به مدافعان دورتموند برخورد کرد و دوباره مقابل این بازیکن قرار گرفت تا این بار ضربه والی محکم او به تور دروازه بچسبد.
2011632
دو گل اتلتیکو دورتموند را شوکه نکرد و برعکس به آن‌ها انگیزه بیشتری داد تا برای جبران حملات بهتری را ترتیب بدهند. بازی حساس دنبال می‌شد تا اینکه در دقیقه 71 نیکلاس فولکروگ سومین گل میزبان را زد.
این مهاجم آلمانی که به سرعت وارد محوطه جریمه شده بود موفق شد سانتر قوس‌دار مارسل سابیتزر را با ضربه سر به دور از دستان اوبلاک وارد دروازه اتلتیکومادرید کند.
2011633
دورتموند بعد از این گل مانند اوایل نیمه نخست به سمت نیمه حریف حمله‌ور شد تا خیلی زود به چهارمین گل دست پیدا کند. سابیتزر این بار فرصت پیدا کرد تا خودش هم گل بزند. او بعد از اینکه خط دفاعی اتلتیکو ارسال مستقیم به محوطه جریمه را به خوبی دفع نکرد صاحب توپ شد و با ضربه پای چپ به گوشه پایین دروازه، دور از دستان اوبلاک این گل را به نام خود کرد.
2011634
دورتموند که در مجموع با یک گل پیش افتاده بود و باید سعی می‌کرد تا از این برتری محافظت کند دست از حمله برنداشت و در دقیقه 81 موقعیت خطرناکی با شوت فولکروگ شکل داد که اگر سیو اوبلاک نبود دروازه دوباره اتلتیکو باز می‌شد. این دروازه‌بان در دقیقه 87 هم روی ضربه خطرناک سابیتزر دروازه‌اش را نجات داد.
تلاش‌های اتلتیکو برای جبران نتیجه بازی در مقابل حملات دورتموند اثری نداشت تا تیم اسپانیایی در نهایت در بازی خارج از خانه از این جام خداحافظی کند و دورتموند در نهایت راهی دور بعدی شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها