به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۰:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۶۸۰۱۹

بازار خریدوفرش کارت سوخت همچنان داغ است

بازار خریدوفرش کارت سوخت همچنان داغ است
گروه اقتصادی:انتشار شایعات و اظهارنظرهای برخی از مسئولان درباره حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران، پدیده فروش کارت سوخت‌ را به‌دنبال داشته که این روز‌ها به‌وفور در سایت‌های درج آگهی دیده می‌شود.به گزارش میزان،جواد اوجی، وزیر نفت در تاریخ ۱۵ فروردین سال جاری در حاشیه نشست هیئت‌ دولت اعلام کرد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، قانون‌گذار وزارت نفت را مکلف کرده در سال جدید، ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.

این اظهارات وزیر نفت باعث شد که شائبه جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها به‌وجود بیاید و بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند که کارت سوخت جایگاه‌ها به کلی جمع می‌شود و صاحبان خودروها در ماه‌های آینده فقط باید از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده کنند.

 انتشار این خبر بلافاصله واکنش‌هایی را از سوی مسئولان به همراه داشت و  علی‌اکبر عرب عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که تا پایان بهمن سال ۱۴۰۲، استفاده ۶۷ درصدی از کارت سوخت محقق شده بود که با توجه به کافی‌بودن تعداد سهمیه اختصاص‌یافته یارانه‌ای و آزاد خودرو‌های شخصی برای عموم مردم، لازم است مردم استفاده از کارت سوخت شخصی را در اولویت قرار دهند.

بازگشت تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها به روال قبل، بعد از پایان سفرهای نوروز
به گفته عرب‌عامری به‌منظور خدمات‌رسانی مناسب در ایام نوروز امسال به مسافران به‌صورت موقت، تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها از ۲ تا ۴ برابر افزایش یافت که این حجم با توجه به پایان سفر به روال پیش بازگشته و این طور نبوده است که تعداد کارت‌ها کاهش یابد.

همچنین سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه گفت که وضعیت کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد، اما این به معنای جمع‌آوری کارت‌های اضطراری در جایگاه‌ها نیست.به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، کارت اضطراری برای جایگاه‌های سوخت کماکان تا تکمیل مقدمات وجود خواهد داشت.

اما در هر صورت اظهارات وزیر نفت و پخش شایعات در زمینه حذف کارت سوخت و ایجاد مشکل برای جایگاه‌ها، افراد سودجو را به سمتی کشاند که آگهی‌های اجاره کارت سوخت را که قبلا هم در فضای مجازی دیده می‌شد دوباره رونق دهند، اما این‌بار کار از اجاره کارت‌های سوخت گذشت و موضوع به فروش کارت‌ سوخت‌ با رقم‌های بالای ۱۰ میلیون تومان رسید.

این موضوع نیز واکنش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را در پی داشت و سالاری‌نسب، درباره بازار سیاه کارت‌های سوخت و فروش کارت سوخت برخی جایگاه‌ها گفت که این موضوع به‌هیچ عنوان صحت ندارد.
به گفته سالاری‌نسب اگر کارت جایگاه‌دار از جایگاه خارج شود، به دلیل اینکه برای همان جایگاه برنامه‌ریزی شده در جایگاه دیگری قابل استفاده نیست، علاوه بر این اگر فرد بخواهد کارت شخصی خریداری کند باز هم معقول نیست.

تداوم فروش کارت سوخت با وجود تکذیب مسئولان
 با وجود اینکه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خرید و فروش کارت سوخت شخصی را معقول نمی‌داند، اما باز هم آگهی‌های درج‌شده در سایت‌های خرید و فروش نشان‌دهنده رونق فروش این کارت‌ها است.
بررسی سایت‌های درج آگهی خرید و فروش نشان می‌دهد که آگهی‌های ثبت‌شده برای کارت‌های سوخت بعضا به ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

«کارت سوخت شخصی پراید برای مدت ۲ سال با قیمت ۲۰ میلیون تومان» و «یک عدد کارت سوخت شخصی دارای سهمیه و آزاد به صورت سالانه ۱۵ میلیون تومان» از نمونه‌های درج شده در آگهی‌های خرید و فروش کارت سوخت است که این روزها به چشم می‌خورد.به‌هر حال حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران اقدامی است که قبل از انجام آن باید مشکلات مربوط به زمان صدور کارت‌های المثنی و کارت‌های جدید رفع شود و با اتخاذ تدابیری افراد به طور آنی در کمترین زمان ممکن بتوانند به کارت‌های سوخت خود دسترسی پیدا کنند.
برچسب ها: کارت سوخت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها