به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۶۸۲۲۳

تسلیحاتی کردن دلار اصلی ترین علت دلار زدایی

تسلیحاتی کردن دلار اصلی ترین علت دلار زدایی
گروه اقتصادی:استفاده بیش از حد ایالات متحده از دلار به عنوان یک سلاح باعث نگرانی دیگر کشور ها بخصوص اعضای بریکس شده است.به گزارش بازار، بلومبرگ در هفته گذشته به نقل از یک مقام سابق صندوق بین المللی پول هشدار داد که تسلیحاتی کردن دلار با اعمالی مانند بلوکه کردن دارایی های روسیه ممکن است باعث تغییراتی جهانی و شدت گرفتن حرکت کشور های جهان به سمت دلار زدایی شود.

چهارشنبه هفته گذشته قانونی موسوم به REPO به امضای رئیس جمهور ایالات متحده رسید که به موجب آن آمریکا اجازه دارد تا دارایی های ضبط شده روسیه در بانک های این کشور را به صندوق بازسازی اوکراین منتقل کند. از آغاز جنگ در اوکراین ایالات متحده و همپیمانانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را بلوکه کرده اند.

استفاده بیش از حد ایالات متحده از دلار به عنوان یک سلاح باعث نگرانی دیگر کشور ها بخصوص اعضای بریکس شده است. به عنوان مثال پیش بینی می شود علارغم اینکه هنوز ۷۰ درصد تجارت بین الملل چین با دلار صورت می پذیرد اما چنین اتفاقاتی باعث تسریع روند فاصله گرفتن این کشور از دلار خواهد شد.

طی چند سال گذشته و بخصوص پس از افزایش تعداد اعضای بریکس، علاوه بر گسترش استفاده از ارزهای ملی خود در تبادلات تجاری با یک دیگر گمانه زنی هایی در خصوص رونمایی از ارز واحد این گروه نیز مطرح شده است تا بتوانند از گزند اعمال فشار ایالات متحده به کمک دلار در امان بمانند.

از طرف دیگر دونالد ترامپ که بیان داشته بود:« من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را پایین بیاورند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.» به همراه تیمش در حال برنامه ریزی و طراحی ساز و کارهایی جهت جلوگیری از ضربه خوردن جایگاه دلار با ابزارهایی مانند تعرفه و کنترل صادرات هستند.

با توجه به شرایط موجود و وضعیت شکننده نظم بین المللی در صورت تداوم سیاست های تهاجمی ایالات متحده و استفاده سلاح گونه از دلار باید شاهد شدیدتر شدن فاصله گرفتن سایر کشور ها از سیستم پولی جهانی دلار محور باشیم. هرچند ریشه های این نظام پولی بسیار عمیق است و در کوتاه مدت دگرگونی آن بعید بنظر می‌رسد اما همین موارد می‌تواند آغازگر دومینوی سقوط هژمونی دلار در بلند مدت باشند.
برچسب ها: دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها