به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۴۶۸۲۹۲
اظهارات ضد و نقیض مقامات حماس درباره انتقال سران این گروه به اردن

جزئیات پیشنهاد مصر برای برقراری وقفه 6 هفته‌ای در غزه

گروه بین‌الملل: در حالی که قاهره منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد خود برای وقفه در نوار غزه و توافق تبادل اسرا با اسرائیل است، منابع آگاه اعلام کردند بازه آتش‌بس موقت پیشنهادی به 6 هفته می‌رسد.
جزئیات پیشنهاد مصر برای برقراری وقفه 6 هفته‌ای در غزه
یک منبع آگاه، سه‌شنبه 11 اردیبهشت با بیان این موضوع افزود که این بازه زمانی در صورت عدم آزادسازی 20 گروگان اسرائیلی از سوی حماس، ممکن است کاهش یابد.  به گزارش «العالم العربی»، این منبع آگاه درعین حال فاش کرد که حماس و اسرائیل با پیشنهاد مصر موافقند ولی موضوع مشکل ساز، شمار گروگان‌ها از گرو‌های سنی و کارکرد معین مربوط به این موضوع است.
منبع مزبور افزود که حماس از خواسته خود مبنی بر اعلام پایان جنگ دست برنداشته، اما آماده است تا در بازه آتش‌بس موقت، این موضوع را بررسی و بخش اول مبادله اسرا را اجرا کند. طبق گفته او در صورت رفع برخی از مشکلاتی که مانع اجرای توافق می شود، این توافق ممکن است ظرف چند روز اجرایی شود و مشکل مرتبط با گروگان‌ها را از طریق تغییر شمار روزهای آتش‌بس موقت، پشت سر بگذارد. این منبع آگاه خاطرنشان کرد پیش‌بینی می‌شود که پاسخ حماس به پیشنهاد مصر، متضمن درخواست توضیحاتی درخصوص شمار غیرنظامیان بازگشت کننده به شمال غزه و شروط بازگشت آنها باشد. از سویی خبرنگار العربیه با این بیان که انتظار می‌رود حماس، شامگاه چهارشنبه (فردا) پاسخ خود را ارائه دهد، افزود اسرائیل تصمیم گرفته است هیئت خود را به قاهره اعزام نکند و منتظر پاسخ حماس بماند. از سویی قاهره روز گذشته پس از ماه‌ها گفت‌وگوی بی نتیجه، شاهد دیدار نمایندگان مصر و قطر، دو کشور میانجی به همراه آمریکا در مذاکرات وقفه با هیئتی از حماس بود که همه این طرف‌ها در انتظار پاسخ آن به پیشنهاد مذاکره شده با اسرائیل هستند.به گفته یک منبع حماس به خبرگزاری فرانسه، هئیت حماس برای «رایزنی و پاسخ در اسرع وقت» به قطر بازگشت. مذاکره کنندگان در نوامبر گذشته به توافقی بر سر آزادی نزدیک به 100 گروگان اسرائیلی نزد حماس در ازای آزادی بیش از 400 اسیر فلسطینی دست یافتند. بنا بر ارزیابی مسئولان اسرائیلی، هنوز نزدیک به 130 گروگان اسرائیلی در غزه هستند که گمان می‌رود 34 نفر از آنها جان باخته باشند.
 
اظهارات ضد و نقیض مقامات حماس درباره انتقال سران این گروه به اردن
اظهارات اخیر موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس در مورد احتمال انتقال رهبران گروه به اردن، همچنان بحث برانگیز است.
گفته‌های او به رسانه‌های ایرانی در دوشنبه دهم اردیبهشت، ضمن یادآوری صحنه‌های درگیری رسانه‌ای با اردن، بیانگر اختلافات داخلی در حماس بود تا حدی که غازی حمد، یکی از رهبران این گروه، مراتب تعجب خود را نسبت به اظهارات اخیر ابومرزوق، ابراز کرد. حمد در اظهاراتی به العربیه گفت که این موضوع هرگز روی میز بحث قرار نگرفت. حمد ضمن ابراز احترام به ابومرزوق، تاکید کرد که موضوع انتقال رهبران حماس به اردن هرگز مطرح نشده است. او با تاکید بر این که موضع قطر، حمایت از حماس است، گفت: «روابط بسیار عادی است و این موضوع (انتقال به اردن) اساسا روی میز نیست».
حمد در ادامه افزود: «شاید برخی از طرف‌ها و مشخصا اسرائیل با فشار بر برخی کشورها یا شایعه پراکنی در تلاشند تا فضای مرتبط با حماس را دچار اختلال کنند». او خاطرنشان کرد: «تردیدی نیست که تل‌آویو، می‌کوشد برخی از کشورها را برای عدم استقبال از حماس زیر فشار بگذارد اما موضع قطر، روشن و حمایتی است و هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد». از سویی سمیح المعایطه، وزیر سابق اطلاع‌رسانی اردن نیز تأکید کرد که امان به هیچ سازمان غیراردنی، اجازه فعالیت در خاک خود را نخواهد داد.المعایطه شامگاه دوشنبه، در اظهاراتی به العربیه گفت: «اردن یک کشور است نه یک هتل». منابع اردنی، سخنان ابومرزوق در این برهه خاص زمانی، به ویژه پس از خروج رهبران گروه از اردن در سال 1999 در دوران عبدالرئوف الروابده، نخست‌وزیر پیشین را تحریک‌ آمیز و بی‌فایده توصیف کردند. روابط حماس و اردن اخیرا شاهد تنش‌هایی بوده است، به ویژه پس از آن که رهبران حماس، برای برپایی تظاهرات در این کشور و تاثیرگذاری بر افکار عمومی، فراخوان دادند که به موج دستگیری شماری از معترضان به اتهام تعرض به اموال عمومی و مقاومت در برابر نیروهای امنیتی، انجامید.
چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو درباره آشتی ملی خبر داد
خلیل الحیه نماینده حماس در مذاکرات مبادله اسرا و زندانیان با اسرائیل طی مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در استانبول اعلام کرد، حماس می‌خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین که توسط فتح رهبری می‌شود، بپیوندد تا یک دولت واحد در غزه تشکیل دهند
 پس از اعلام آغاز گفت‌وگوهای مشترک دو گروه فتح و حماس که تحت حمايت و ميزبانی پکن صورت می‌گیرد، وزارت خارجه چین سه‌شنبه 11 اردیبهشت تاکید کرد که دو طرف فلسطینی برای ادامه گفت‌وگوها و رسیدن به آشتی تمایل دارند. ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که دو طرف تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی ملی فلسطین از طریق گفت‌وگو ابراز کردند. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود که نمایندگان دو گروه فلسطینی اخیراً به پکن آمدند تا از طریق گفت‌وگوهای عمیق و صریح برای رسیدن به آشتی ملی تلاش کنند. این اقدام طرفین فلسطینی چند روز پس از آن صورت گرفت که خلیل الحیه نماینده حماس در مذاکرات مبادله اسرا و زندانیان بین اسرائیل و این گروه، طی مصاحبه‌ای با «آسوشیتدپرس» در استانبول اعلام کرد، حماس می‌خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین که توسط فتح رهبری می‌شود، بپیوندد تا برای غزه و کرانه باختری یک دولت واحد تشکیل دهند. از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در 7 اکتبر، دو طرف فلسطینی چندین بار اتهاماتی به یک دیگر رد و بدل کرده و هر کدام دیگری را مسئول بحران کنونی فلسطین می‌داند. در طول سال‌های گذشته، روابط دو گروه فلسطینی شاهد اختلافات شدیدی بود و مصر تاکنون تلاش‌های زیادی برای آشتی آنها انجام داده است.
 
نتانیاهو: در هر حال به رفح حمله می‌کنیم
نخست‌وزیر اسرائیل، امروز سه‌شنبه بار دیگر اعلام کرد که به رفح در جنوب غزه حمله خواهد کرد تا گردان‌های باقی‌مانده حماس را که معتقد است در آن شهر حضور دارند، نابود کند.
نتانیاهو: در هر حال به رفح حمله می‌کنیم
به گزارش آسوشتیدپرس، اظهارات بنیامین نتانیاهو، ساعاتی قبل از ورود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل‌آویو انجام شد. بلینکن که برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تلاش می‌کند، از عربستان سعودی به اردن رفت و سپس قرار است با رهبران اسرائیل گفتگو کند.
به عقیده برخی از کارشناسان، دور جدید مذاکرات آتش‌بس یکی از جدی‌ترین گفتگوها بین اسرائیل و حماس از زمان آغاز جنگ غزه است. هدف از پیشنهاد جدید در این مذاکرات، آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای آزادی اسرای فلسطینی، افزایش کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه، ایجاد یک آتش‌بس موقت و جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح عنوان شده است.
 به‌رغم در جریان بودن این مذاکرات و با آن که هنوز حماس پاسخش را به پیشنهاد متقابل اسرائیل ارائه نداده است، نتانیاهو در گفتگو با گروهی از خانواده‌های گروگان‌ها تاکید کرد که اسرائیل برای نابودی گردان‌های حماس وارد رفح می‌شود، صرف نظر از اینکه آیا توافق آتش‌بس با حماس انجام بگیرد یا خیر.  نتانیاهو در این دیدار افزود: «این ایده که ما جنگ را قبل از دستیابی به همه اهدافمان متوقف خواهیم کرد، قابل بحث نیست. ما با توافق یا بدون آن، وارد رفح می‌شویم و گردان‌های حماس را در آنجا حذف می‌کنیم تا به پیروزی کامل برسیم.»
اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی است که او با فشارهای متحدان ملی‌گرای داخلی‌اش مواجه شده که با معامله‌ای که ممکن است مانع از حمله اسرائیل به رفح شود، موافقت نکند. در سوی دیگر، جامعه بین‌المللی و متحد اصلی اسرائیل یعنی ایالات متحد به تل‌آویو نسبت به هرگونه حمله‌ای که غیرنظامیان را در معرض خطر قرار دهد، هشدار داده است. در این وضعیت، مشخص نیست که آیا اظهارات نتانیاهو برای راضی کردن شرکای حکومتی‌اش بوده است یا متحدان تندروی او می‌توانند به طور جدی بر توافق در حال ظهور با حماس نقش داشته باشند.
به گفته یک مقام مصری و رسانه‌های اسرائیلی، توافق فعلی که با میانجیگری ایالات متحده، مصر و قطر مورد بحث قرار گرفته است، منجر به آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای توقف شش هفته‌ای درگیری به عنوان بخشی از مرحله اولیه می‌شود. صدها اسیر فلسطینی نیز که در اسارت اسراییل قرار دارند آزاد خواهند شد. اما یک نقطه تعارض در مورد آنچه در آینده اتفاق می‌افتد باقی می‌ماند و آن هم این است که حماس آزادی نهایی همه گروگان‌ها را به پایان حمله اسرائیل و خروج نیروهایش از غزه منوط کرده، اما اسرائیل تنها یک مکث طولانی در جنگ پیشنهاد داده و متعهد شده است که پس از پایان مرحله اول توافق، حملاتش را از سر بگیرد. این موضوع در طول ماه‌ها گفتگو مانع تلاش‌های میانجی‌ها شده است.
آنتونی بلینکن روز دوشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد از حماس خواست که پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه به‌سرعت بپذیرد. در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماسی تلفنی از رهبران مصر و قطر خواست «برای آزادی گروگان‌های نزد حماس تمام تلاششان را به کار ببرند» و این موضوع را «تنها مانع» امدادرسانی به غیرنظامیان در نوار غزه خواند. گروه حماس اعلام کرده که در حال بررسی پیشنهاد متقابل اسرائیل است و هنوز پاسخ روشنی به آن ارائه نکرده است.
برچسب ها: حماس نوار غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها