به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۲۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۴۷۲۱۲۶

راست افراطی فرانسه به ستاره تازه‌اش می‌بالد

راست افراطی فرانسه به ستاره تازه‌اش می‌بالد
گروه بین الملل: در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، حزب راست افراطی اجتماع ملی در فرانسه از داشتن ستاره‌ای تازه به خود می‌بالد.فابریس لگری تا دو سال پیش مدیر اجرایی آژانس مرزی اتحادیه اروپا، فرانتکس بود.
برای حزب اجتماع ملی که پیشتاز نظرسنجی‌ها است، حضور چنین شخصیت مهمی یک موفقیت بزرگ است.
 لگری که ۵۶ ساله است بخشی از نخبگان اداری فرانسه است که به همین منظور تربیت شده و تحصیل کرده است.او قبل از اینکه در سال ۲۰۱۵ مسئولیت فرانتکس را بر عهده بگیرد، منصب‌هایی در وزارت‌های کشور، دفاع و امور خارجه داشت.جایگاه او در حاکمیت کمک می‌کند در مقابل انتقادهای مداوم از اجتماع ملی که می‌گویند این حزب فاقد افراد با استعداد لازم برای اداره کارآمد است مقاومت کنند.این مقام سابق عالی‌رتبه اتحادیه اروپا که هنوز در بروکسل زندگی می‌کند به شدت منتقد کمیسیون اروپاست و شیوه‌ای که به گفته او، این کمیسیون اجازه داده است اغراض یک سازمان غیردولتی مدافع مهاجرت، کار گشت‌زنی او در مرزهای اتحادیه اروپا را تضعیف کند.او رئیس‌جمهور امانوئل مکرون را نیز به خاطر حمایت نکردن از او وقتی که معلوم شده بود کمیسیون اروپا رابطه‌اش با او تیره شده بود ملامت می‌کند.سازمان نگهبانی مرزی و ساحلی اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و در ورشو مستقر است، قرار است به کشورهای عضو در مدیریت مرزهای خارجی منطقه کمک کند. بودجه سالانه آن نزدیک به ۹۰۰ میلیون یورو است و قرار است تا سال ۲۰۲۷ تعداد کارکنان آن به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد.
اما فابریس لگری خودش هم بدون جنجال نیست. منتقدان می‌گویند او در سال ۲۰۲۲ پس از متهم شدن به تبانی در «باز پس فرستادن» مهاجران توسط مقامات یونانی به آب‌های ترکیه - که سازمان‌های مردم‌نهاد می‌گفتند این کار غیرقانونی بوده - استعفا داد.گروه‌های حقوق بشر فرانسوی علیه او به دلیل مشارکت در جنایات علیه بشریت به دلیل نقشش در «باز پس فرستادنها» و به اتهام ارائه اطلاعاتی به مقامات لیبی که به آنها اجازه می‌داد مانع ورود قایق‌ها به آب‌های اروپا شوند، شکایت کردند.پاتریک بودوئن از اتحادیه حقوق بشر می‌گوید: «هماهنگی آشکاری بین افکار و اعمال او به عنوان رئیس فرانتکس و وفاداری سیاسی او به حزب اجتماع ملی وجود دارد.»
 لگری  گفته است که وقتی او به مقامش منصوب شد سمتش را حفاظت از مرزهای اروپا در برابر مهاجرت غیرقانونی از طریق انجام نگهبانی‌های مسلح و بدون یونیفورم در مرز اتحادیه اروپا می‌دانست.او گفت که شوکه شده بود وقتی ایلوا یوهانسن، کمیسر جدید سوئد در امور داخلی اتحادیه اروپا به او گفت: «مهاجران برای عشق می‌آیند، بنابراین وظیفه شما این است که از آنها استقبال کنید، چه بخواهید و چه نخواهید. زیرا قاره اروپا در حال پیر شدن است.»
کمیسیون اروپا نسبت به این اتهام که در ابتدا در یک روزنامه فرانسوی منتشر شد، واکنش نشان داد و گفت: «اظهارات لگری نادرست است».
 لگری متهم شد که برای جلوگیری از انتصاب ناظران حقوق بشر برای همراهی فرانتکس در عملیات آن تلاش کرده است. اما او ادعا می‌کند که آنها یک «اسب تروا» متعلق به خیریه‌های طرفدار مهاجران بودند.او  گفت: «اساساً فرانتکس توسط سازمان‌های مردم‌نهاد با حمایت ضمنی و گاه آشکار کمیسیون اروپا به گروگان گرفته شده است.»
کمیسیون در رد اتهامات او گفت: «وظیفه فرانتکس دو جنبه دارد: احترام به مرزها و حقوق اساسی [پناهجویان].» لگری رئیس‌جمهور مکرون را متهم کرده است که درباره فوریت تأمین مرزی در برابر مهاجرت غیرقانونی تعلل ورزیده است.او گفت: «وقتی هفت سال پیش به قدرت رسید، طرفدار تمام و کمال یک اروپای مستقل بود که از شهروندانش محافظت می‌کرد، و طرفدار یک نگهبانی مرزی مناسب اتحادیه اروپا بود. اما وقتی زمانش شد، او هیچ اراده واقعی نداشت.»«تمام این‌ها کار مکرون است. او می‌‌گوید کار «الف»‌ را انجام می‌دهد ولی هم‌زمان می‌گوید باید کار «ب» را هم بکند. یعنی الف به اضافه ب. بعد آن وسط ایستاده است. آخرش هم هیچ چیز نیست.»رئیس سابق فرانتکس همسویی خود را با اجتماع ملی یک «فرایند» توصیف می‌کند.
«من سه یا چهار سال پیش فهمیدم که به دست گرفتن اختیار مرزهای ما در اروپا بدون درگیر شدن در سیاست محال است. من قدر اجتماع ملی را دانستم چون شهامت این را داشت که اسم این کارها را علناً اعلام کند.»«من این جمع‌مان را راست افراطی حساب نمی‌کند. این اصطلاحی است که جریان رسانه‌های اصلی به کار می‌برند که بازتاب روند فکر حاکمیت فرانسوی و حباب پاريسی یا حباب بروکسلی است.»

 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها